دانلود و خرید کتاب اسلام، آئین رستگاری آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسلام، آئین رستگاری اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

کتاب اسلام، آئین رستگاری

معرفی کتاب اسلام، آئین رستگاری

در کتاب اسلام، آئین رستگاری، نوشته مرجع عالیقدر حضرت آیة‌الله العظمی مظاهری (مدّظلّه‌العالی) گفتارهایی در بازشناسی اصول و فروع دین می‌خوانید.

درباره کتاب اسلام، آیین رستگاری

کتاب حاضر حاوی دو بخش کلّی اصول دین و فروع دین است که در هرکدام از این دو بخش، در فصول جداگانه‌ای به شرح اصول و فروع دین مبین اسلام پرداخته شده است.

بخش اوّل کتاب که شرح اصول دین و تبیین چهل مسأله اعتقادی را در بر دارد، سال‌ها پیش به عنوان بخش اعتقادات رساله توضیح‌المسائل، توسّط مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی مظاهری «مدّظلّه‌العالی» نگاشته شده و اکنون به شکل حاضر تنظیم گردیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

بخش دوّم کتاب که شامل مباحثی در بازشناسی فروع دین اسلام است، حاصل بیست و سه جلسه از بیانات اخلاقی معظّم له می‌باشد که در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۷۵ شمسی تحت عنوان «فروع دین در آئینه اخلاق» ایراد و برای اولین بار در سال ۱۳۸۱ توسط انتشارات «ذکر» با عنوان «برنامه زندگی» چاپ گردیده و اکنون پس از ویرایش مجدّد و اصلاح برخی از پاورقی‌ها، در این مجموعه ارائه می‌گردد.

خواندن کتاب اسلام، آیین رستگاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر به دنبال شناخت بیشتر و بهتر احکام اسلامی هستید، این کتاب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

جملاتی از کتاب اسلام، آیین رستگاری

در کتب کلامی و فلسفی، برای اثبات وجود خداوند متعال، براهین و دلایل فراوانی اقامه شده است که در اینجا، سه برهان را که فهم آن آسان‌تر است می‌آوریم:

الف) برهان فطرت

کلمهٔ «فطرت» در لغت به معنای «سرشت» است و فطری بودن وجود خداوند به دو معنا است: یکی اینکه اثبات وجود او احتیاج به استدلال و اکتساب ندارد و مانند همه بدیهیات، امری ضروری و بسیار روشن است. خداوند می‌فرماید:

(اَفِی اللهِ شَک‌ٌّ فاطِرِ السَّمَوَاتِ وَ الأرْضِ) 

آیا در وجود خدا که خالق آسمان‌ها و زمین است، تردیدی هست؟

یعنی از تصوّر خلقت جهان هستی، تصدیق به وجود خالقی مدبّر، عالم و حکیم لازم می‌آید. به تعبیر دیگر، هرگاه انسان، آفرینش جهان هستی را با این همه عظمت ویژه، در ذهن و فکر خود تصویر و تصوّر کند، بلافاصله در ذات و فطرت خود به وجود آفریدگاری دانا و تدبیر کننده و عظیم، تصدیق و گواهی خواهد داد.

نظرات کاربران

haed135
۱۳۹۹/۰۳/۱۳

چرا زود تر این کتاب رو نخوندم😔 حتما بخونید...

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
دلیل اوّل: امیرالمؤمنین (ع) از هر نظر مخصوصاً از نظر علمی بر همگان مقدّم است و اگر غیر از آیهٔ مباهله ـ که امیرالمؤمنین (ع) در آن، «نَفْس پیامبر گرامی (ص) نامیده شده است ـ نشان دیگری برای افضل بودن حضرت علی (ع) نبود، همین آیه کافی بود که او افضل خلق خدا دانسته شود: (فَمَن‌ْ حاجَّک‌َ فِیهِ من‌ْ بَعْدِ ما جائَک‌َ مِن‌َ الْعِلْمِ فَقُل‌ْ تَعالَوْا نَدْع‌ُ أبْنائَنا وَ أبْنائَکم‌ْ وَ نِسائَنا وَ نِسائَکم‌ْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکم‌ْ ثُم‌َّ نَبْتَهل‌ْ فَنَجْعَل‌ْ لَعْنَةَ اللهِ عَلَی الْکاذِبین‌َ) هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آن‌ها بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت کنیم شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم.‌
haed135
ذات خداوند متعال بسیط است و هیچ ترکیبی در آن راه ندارد و صفات خداوند متعال نظیر علم و قدرت، عین ذات اوست، بر خلاف علم و قدرت ما که زاید بر ذات ما است. به عبارت دیگر ذات خداوند متعال در عین بساطت، همه کمالات را داراست و اگر مغایرتی هست، مغایرت مفهومی است نه مصداقی و ذاتی، یعنی صفات خدا گرچه از نظر مفهوم با یکدیگر تفاوت دارند، ولی از نظر مصداق و خارج، وحدت دارند.
مصطفی
اگر دو خدا در این جهان بود هر دو محدود بودند؛ زیرا لازمهٔ دوتا بودن، محدودیت است و خدای محدود، خدا نیست، زیرا نتیجهٔ محدود بودن، احتیاج و ناتوانی است. به اصطلاح فلسفی از تصوّر دو خدا تصدیق به اینکه هیچ‌یک خدا نباشندلازم می‌آید و به اصطلاح منطقی از تصوّر دو خدا، وجود دو ممکن‌الوجود لازم می‌آید، زیرا واجب‌الوجود وجودی است که محدود نباشد. همانگونه که قرآن شریف نیز می‌فرماید: (وَ ما کان‌َ مَعَه‌ُ من‌ْ إله‌ٍ إذاً لَذَهَب‌َ کل‌ُّ إله‌ٍ بِما خَلَق‌َ وَ لَعَلا بَعْضُهُم‌ْ عَلی بَعْض‌ٍ سُبْحان‌َ اللهِ عَمّا یصفُون)
مصطفی
انسان همانگونه که در بن‌بست‌ها اصل وجود خدا را می‌یابد و او را می‌خواند، همچنین در می‌یابد که او یکی است. شنیده نشده است کسی در حال اضطرار به دو مبدأ فیض دهنده و به دو پناهگاه پناه ببرد و به عبارت دیگر، چنانکه خدا را درمی‌یابد، وحدت مطلق آن ذات مقدّس را نیز درمی‌یابد: (فَإذا رَکبُوا فی الْفُلْک‌ِ دَعَوُا اللهَ مُخْلِصین‌َ لَه‌ُ الدّین‌َ فَلَمّا نَجّاهُمْ إلَی الْبَرِّ إذا هُمْ یشْرِکونَ)
مصطفی
در اعتقاد شیعه، چهارمین اصل از اصول دین «امامت» است؛ زیرا شیعه مدّعی است که امامت، ادامه نبوّت است و امام باید از طرف خدای متعال تعیین شود و هیچ‌کس حتّی پیامبر، حق‌ّ ندارد کسی را به امامت و ولایت منصوب کند مگر آنکه به اذن خداوند متعال باشد. پیامبر گرامی (ص) بارها به این مطلب تصریح فرموده‌اند، از جمله در جریان غدیرخم فرمودند: «این جبرئیل است که از طرف خدای متعال به من امر می‌کند که علی بن ابیطالب (ع) را به امامت نصب کنم.»
haed135

حجم

۳۲۶٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۵۷ صفحه

حجم

۳۲۶٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۵۷ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
تومان