دانلود و خرید کتاب مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی فاطمه فیاض
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی اثر فاطمه فیاض

کتاب مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی

معرفی کتاب مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی

کتاب مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی نوشتهٔ فاطمه فیاض و احمدرضا اخوت است و مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیهم‌السلام دانشگاه تهران آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی

اصول و مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی کتابی با موضوع تربیت اسلامی کودکان ۲ تا ۷ ساله به قلم احمدرضا اخوت و فاطمه فیاض است.

تربیت در دورهٔ اول رشد، دارای اهمیت حیاتی است. هر نقش و تأثیری در این سنین مانند نقش بر سنگ ماندنی و پایدار است. نطق و درونیات کودک در این دوران آنقدر انعطاف دارد که مانند موم هر نقشی را به خود گرفته و منعکس می‌سازد. یکی از شواهد این حقیقت، تأثیرپذیری بالای کودکان در این دوره است. با افزایش سن میزان این تأثیرپذیری کمتر و اختیار در رشد بیشتر می‌شود. بنابراین تربیت در دوران جنینی نسبت به دو سال اول زندگی و دو سال اول زندگی نسبت به ۲ تا ۷ سالگی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

شناخت توانمندی‌ها و قابلیت‌های هر دوره، برنامه‌ریزی برای رساندن کودک به غایت هر دوره، فهم مسیرها و مهارت‌های تربیت و همچنین آشنایی با آسیب‌ها و محدودیت‌هایی که کودک را در هر زیرمرحله تهدید می‌کند از لوازم تربیت صحیح در این دوره است.

هدف از نگارش این کتاب، ارائهٔ مهارت‌های تربیتی مربوط به دورهٔ اول رشد برای والدین و مربیان و همچنین مدیران تربیتی جامعه است. این کتاب برمبنای چهار کتاب بنیادی: ۱- دوره‌های رشد تفکر اجتماعی؛ پیش از تولد تا آغاز تکلم، ۲- معناشناسی طیب، ۳- فرایند شناسی طیب و ۴- نظام‌سازی طیب نگاشته شده و تلاش کرده است به سوالات زیر پاسخ دهد:

تربیت در ۷ سال اول زندگی باید حول محور چه اصولی باشد؟

نقش والدین در هر زیر دوره چگونه است؟

کودک در هر زیر دوره، دارای چه توانمندی‌هایی است؟

غایت‌ها و شاخصه‌های موفقیت در تربیت در هر زیرمرحله چیست؟

اقداماتی که والدین یا مربیان در راستای نزدیک کردن کودکان به غایت‌های اصلی می‌توانند انجام دهند کدام‌اند؟

چه آسیب‌هایی برای هر زیر مرحله ممکن است رخ دهد و راه پیشگیری یا درمان آن آسیب‌ها چیست؟

مهارت‌های لازم در هر دوره که والدین و مربیان می‌توانند به کار گیرند، کدام است؟

از چه طریق می‌توان رشد موفقیت‌آمیز در پایان دورهٔ اول رشد را ارزیابی کرد؟

چگونه می‌توان بستر رشد مناسبی را در این دوره برای آموزش آخرت‌گرایی به کودک ایجاد کرد؟

کتاب مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی دارای یک بخش مقدماتی در قالب پیش‌گفتار و چهار بخش اصلی است. در بخش مقدماتی به تبیین مفاهیم اصلی و مؤلفه‌های تربیت در این دوره پرداخته و در چهار بخش بعدی، مهارت‌های مربوط به هریک از زیر مرحله‌ها با توجه به مؤلفه‌های اصلی تربیت ارائه شده است.

خواندن کتاب مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمامی پدران و مادران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مهارت‌های تربیت کودک ۲ تا ۷ سال با رویکرد طیب‌گزینی

«هر انسان با ورود به دنیا، قابلیت رشد و سیر به سوی حق را یافته است. پیمودن این مسیر بدون برخورداری از هدایت و رجوع به حجت بیرونی ممکن نیست. ارسال رسولان الهی در طول تاریخ نمایانگر نیاز انسان به ولیّ در تمام دوره‌های زندگی خود برای خروج از ظلمات به نور است. به این ترتیب گوهر فطرت انسان، حقیقتی دارای مراتب است که باید تحت تعلیم و تزکیه قرار گرفته تا به غایت و نهایتی که خداوند متعال برای او در نظرگرفته، برسد.

محورهای تزکیه و تعلیم در هر دوره با توجه به دارایی‌ها و توانمندی‌های همان دوره مشخص می‌شود. قابلیت نطق، تکلم و تجربه‌پذیری از طریق حواس سه توانمندی مهم‌اند که زمینه لازم برای بذرپاشی علم حقیقی را از همان سنین اولیه مهیا می‌سازند. والدین، مربیان و مسؤولان تربیتی می‌توانند با درنظر گرفتن این سه محور، بسترسازی‌های لازم در جهت طی مراتب رشد فطری را فراهم کنند. شناخت توانمندی‌ها در هر دوره از رشد، پیامدهای مهمی در امر تربیت برجای خواهد گذاشت که برای مثال می‌توان به چند مورد اشاره کرد:

با دانستن توانمندی‌های کودک در هر سن، انتظاراتمان را تعدیل کرده و نه بیش از اندازه توان او انتظار داریم و نه به کمتر از آن راضی می‌شویم.

فهم نحوه اثرپذیری و تحول توانمندی‌ها در کودک، والدین و مربیان را به نقش مهم و اثرگذار خود آگاه‌تر خواهد ساخت.

با استفاده از دارایی‌ها و توانمندی‌های کودک در هر سنی، می‌توان برای رساندن کودک به غایت‌ها واهداف فطری مورد نظر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.

با آگاهی از مشخصه‌های توان‌ها و تقویت آن‌ها در هردوره می‌توان مسیرتربیت را هموارتر و کوتاه‌تر ساخت.

چند اصل کلی و مهم در تربیت با توجه به سه توانمندی مهم نطق، کلام و حواس در زیر بیان شده است که اساس تدوین مهارت‌های این کتاب قرار گرفته است.

کودک تعلیم‌پذیر است. هر آموزشی در کودکی تأثیری پایدار بر رفتارها و فرایندهای روانی او برجای خواهد گذاشت.

تعلیم کودک با سایر دوره ها متفاوت است. دوره کودکی دارای شاخصه‌هایی است که تربیت در آن دوره را از سایر دوره‌ها متمایز می‌سازد.

ساختار کودک پیچیده نیست. به راحتی می‌توان با فهم توان‌های کودک و ارتباط میان آن‌ها تأثیری را ایجاد یا نشانه‌ای را برطرف ساخت و در عین حال از واکنش‌ها و بروزات کودک به فرایندهای خیالی و درون او پی برد.

کودک درک انتزاعی کافی ندارد. توان‌های ذهنی به تدریج شکل گرفته و در دوران کودکی اول، درک انتزاعی از موضوعات به طور کامل وجود ندارد در عین حال، فهم کودک مبتنی بر تجربه و خیال است.»

نظرات کاربران

مریم دانش
۱۳۹۸/۱۰/۰۸

من نسخه چاپی این کتاب را بارها و بارها مطالعه کردم و هربار نکات تازه و ارزشمندی را آموختم.عاالیست این کتاب

maryhzd
۱۳۹۸/۰۲/۱۸

این کتاب واقعا عالی و کاربردیه

ام زینب
۱۳۹۹/۰۴/۲۶

عالیه،بر اساس قرآن و روایات،میشه به توصیه های اطمینان کرد و عمل کرد

لبیک یا زهرا(س)
۱۳۹۹/۰۵/۱۵

کتاب عالیه هم مبنایی و نظری و هم کاربردی و عملی به علاوه همه تلاش نویسنده بر فهم آیات و روایات و ادعیه بوده بنابراین بیشتر میشه به مطالبش مطمئن بود. پ.ن:کتاب انقدر خوبه که ارزش خرید نسخه چاپی را واقعا

- بیشتر
فاطمه
۱۳۹۸/۰۲/۱۸

مرجعی بسیار عالی برای تازه مادران

ریحان
۱۳۹۹/۰۳/۲۸

عالی عالی عالی

sana.sh
۱۳۹۹/۰۱/۲۴

عالی بود برای هر مادر و مربی کودک لازمه

ati
۱۳۹۹/۰۲/۲۹

بسیار عالی برای تربیت اسلامی کودک

m.meraji133
۱۳۹۹/۰۴/۱۲

صفحه 22 کتاب نیست گرم خوندن شده بودم خورد تو ذوقم

Maryam Bn
۱۴۰۰/۰۳/۰۷

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۱)
بر اساس روایات متعدد، هر کس بتواند در کلام، تقوای خود را فعال نماید در سایر امور زندگی نیز قدرت تقوا در او فعال می‌شود.
razie
مهمترین اصل تربیت در همه دوره‌ها، التزام عملی والدین و مربیان به رفتارها و باورهایی است که از فرزندان خود انتظار دارند.
عطیه گلستان نژاد
از آن‌جایی‌که کودک درکی درست از امور انتزاعی ندارد، والدین نباید در مورد آن امور مثلِ نظم از کودک انتظار داشته باشند و او را به خاطر عدم انجام آن توبیخ کنند.
Booker08
دوره اول زندگی سال‌های طلایی یادگیری کلام است. کودکان به راحتی هر آنچه را می‌شنوند یادگرفته و بروز می‌دهند. همانطور که نوع زبان و گویش یادگرفته می‌شود، محتوای کلمات چه سخیف و چه زیبا نیز ثبت شده و در نطق کودک اثرات پایداری را برجای می‌گذارد. کلام در ورای ظاهر الفاظی که دارد و باید شمرده، رسا، ساده و بی‌تکلف ابراز شود، باید از درونی سالم، آرام، پاک و پرمغز خبردهد؛ تا شاکله کودکی پاک را شکل دهد.
Hamid32
والدینی که با تهیه اسباب‌بازی‌های بسیار، فرزند را به حال خود رها می‌کنند، عملا تأثیرگذاری والدین بر او را کم کرده و به عکس موجب تأثیرپذیری شدید او از محیط می‌شوند.
smoothybook
قابلیت نطق، تکلم و تجربه‌پذیری از طریق حواس سه توانمندی مهم‌اند که زمینه لازم برای بذرپاشی علم حقیقی را از همان سنین اولیه مهیا می‌سازند.
mm.r mmm
تعلیم حواس و در محدوده قرار دادن آن با محدود کردن محیط کودک و نه خود او، منجر به شکل‌گیری ذائقه خاصی برای حواس شده و از طریق انسی که برایش ایجاد می‌شود نسبت به تجربه طیبات گرایش داشته و از تجربه خبائث در همه سطح دیدنی، شنیدنی، چشایی، بویایی و لامسه پرهیز می‌کند.
mm.r mmm
ارتباط والدین با کودک در این دوره از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است به نحوی که ارتباط عاطفی و قوی مؤثر در این دوران، تبعیت و حرف شنوی در دوره‌های بعد را پیش‌بینی می‌کند.
mm.r mmm
ساختار کودک پیچیده نیست. به راحتی می‌توان با فهم توان‌های کودک و ارتباط میان آن‌ها تأثیری را ایجاد یا نشانه‌ای را برطرف ساخت و در عین حال از واکنش‌ها و بروزات کودک به فرایندهای خیالی و درون او پی برد.
mm.r mmm
برنامه‌ریز طفل، بیرونی است نه درونی. فطرت انسان نیازمند هدایت و شکوفایی است. درصورتیکه فطرت به حال خود رها شود به تدریج دراثر درگیر شدن با لعب، لهو و زینت دنیا به انحراف کشیده شده و یا در همان وضعیت بدوی در انسان باقی می‌ماند؛ بنابراین لازم است این برنامه‌ریزی از بیرون برای کودکی که خصوصا در دوره اول رشد، است، توسط والدین یا مربیان انجام شود.
mastani

حجم

۵۶۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۵۶۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان