دانلود و خرید کتاب زیارت عاشورا در نگاهی دیگر غلامرضا حیدری‌ابهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زیارت عاشورا در نگاهی دیگر اثر غلامرضا حیدری‌ابهری

کتاب زیارت عاشورا در نگاهی دیگر

معرفی کتاب زیارت عاشورا در نگاهی دیگر

کتاب «زیارت عاشورا در نگاهی دیگر: با نگاهی به مستندات تاریخی و حدیثی زیارت عاشورا و بررسی آموزه‌های تربیتی و اعتقادی آن» نوشتهٔ غلامرضا حیدری‌ابهری در نشر جمال چاپ شده است. 

درباره کتاب زیارت عاشورا در نگاهی دیگر

کتاب زیارت عاشورا در نگاهی دیگر تلاشی است برای ارائهٔ یک الگوی مناسب در شرح ادعیه و زیارات که هم به بیان ارتباط اجزا توجه کند و هم بدون افزودن مطالب نامتناسب، به توضیح مفاد متن اهتمام ورزد.

گرچه نویسنده، مدّعی توفیق کامل در این زمینه نیست؛ امّا بی‌گمان تمام توان خود را در این راه به‏‌کار گرفته است.

گفتنی است که شرح حاضر، بارها در هیئت‌ها و محافل دانشجویی ارائه شده و مخاطبان اصلی آن نیز جوانان هستند. روشن است که امکان گسترش مباحث، باتوجه‌به شیوهٔ پیشنهادی در شرح‏‌نویسی، وجود داشت؛ اما چون این اثر برای جوانان نگاشته شده است، تفصیل مطالب چندان مفید نبود.

بخش قابل توجّهی از معارف دینی ما در دعاها و زیارت‌های به‌یادگار مانده از اهل‌بیت علیهم‌السلام مطرح شده است. اهتمام عالمان مسلمان به شرح ادعیه و زیارات نیز به‌خاطر اهمّیت معارفی این ذخایر معنوی بوده است.

کتاب زیارت عاشورا در نگاهی دیگر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به مطالعهٔ بیشتر دربارهٔ حماسهٔ کربلا پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب زیارت عاشورا در نگاهی دیگر

«شناخت سیدالشهدا علیه‌السلام در یادکرد فاطمه علیهاالسلام

باز هم سلامی دیگر و رسیدن به مرتبه بالاتری از انس و دوستی با حسین.

این بار با یاد فاطمه علیهاالسلام به مقام حسین علیه‌السلام که «زاده برترین زن جهان است» توجّه پیدا می‌کنی همچنان‌که غم‌های دختر رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را نیز یادآور می‌شوی. از همین آغاز زیارت باید معلوم باشد که عاشورا دنباله آتشی بود که در خانه فاطمه علیهاالسلام افتاد و غم غربت حسین علیه‌السلام از جنس همان غمی بود که بر دل «سرور زنان جهان» نشست.

لقب «سرور زنان جهان» سخن خود پیامبر است که فرمود: «اِبنَتی فاطِمَةُ سَیدَةُ نِساءِ العالمینَ»؛ دخترم فاطمه سرور زنان جهان است.

امّا ذکر فضائل و مناقب فاطمه چه جایی در زیارت عاشورا دارد؟ مگر تو فاطمه را زیارت می‌کنی؟ پاسخ این سؤال روشن است. یاد فاطمه با عنوان «سرور زنان جهان» برای آن است که ما جنایتی را که بر حسین علیه‌السلام رفت بهتر درک کنیم و بدانیم که یزیدیان با شهادت حسین، پسر چه کسی را به شهادت رساندند. همان‌گونه که پیش‌تر گذشت، این سلام‌های پی‌درپی در آغاز زیارت، هرکدام به‌گونه‌ای به کشف شخصیت حسین علیه‌السلام می‌پردازد. زائر حسین علیه‌السلام باید بداند که دو گروهی که در روز عاشورا مقابل هم ایستادند چه کسانی بودند. شاید بپرسی مگر دانستن این‌که حسین از نسل کیست ما را به شناخت حسین می‌رساند؟ سؤال خوبی است. اسلام هرگز نَسَب را میزان حقّ و باطل نمی‌داند؛ امّا درباره حسین مسأله کاملاً متفاوت است. «حسین، فرزند فاطمه است»؛ فرزندی که محبوب دل فاطمه و ادامه‌دهنده راه فاطمه است. اگر طبق فرمایش رسول‌خدا «خشم و خشنودی خدا با خشم و خشنودی فاطمه گره خورده است.» یقیناً فاطمه راضی نبود که فرزندان پاک و پارسایش را آن‌گونه به خاک و خون بکشند، بنابراین خدا هم از این جنایت راضی نبود.

«حسین، فرزند فاطمه است» واللّه‌ توجه به همین یک نکته و تأمل در آن کافی بود تا سپاه عمر سعد شمشیر در نیام کنند و به پابوس سیدالشهدا علیه‌السلام بشتابند.»

نظرات کاربران

F313
۱۳۹۸/۰۵/۲۴

طرماح بن عدی برادر حجر بن عدی بود، از شیعیان بنام که مناظره اش در زمان امیرالمومنین (ع) با معاویه مشهور است و نشان از دلدادگی خالصش دارد. او راه بلد کوفه بود و در بین راه با امام حسین

- بیشتر
سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۸/۰۲

یک کتاب مختصر و مفید که خیلی ساده و روان نوشته شده ، از مزایای این کتاب جامع بودن مباحث است که در حدود ۱۰۰ صفحه به مهمترین نکات اشاره شده ، منبع اصلی برای تالیف این کتاب دو اثر ارزشمند

- بیشتر
sadeghi
۱۳۹۷/۰۸/۰۴

السلام علیک یا ثارالله...سلام بر توکه خونخواهت خداست💔💔 این سومین کتابی بود که در توضیح وتفسیر خط به خط این دعای پر فضیلت خواندم،هرکدام زیبایی خود را داشت. اما از خصوصیات خوب این کتاب یکی متن روان ودیگری بیان برخی توضیحات

- بیشتر
Hemmat
۱۴۰۱/۰۵/۱۳

کربلا «معراج» فرزند علی است تشنگی اوج و کمال بندگی است/ 💝 بندگی از تشنگی «سیرآب» شد آب امّا تشنه کام از آب شد !/ 💝 «خاک» بر «افلاک» رفت از کربلا نور گشت و جلوه ی«خون خدا»/ 💝

hiba
۱۳۹۹/۰۶/۲۶

#محرم_خوانی یکی از راه های شناخت امام حسین (ع) و‌کربلا شناسی بررسی زیارت نامه معروف وپرفضیلت کربلا یعنی زیارت عاشوراست واین کتاب هم سعی برهمین کار داره... کتاب روان وخوبی هست اما دلم میخواست توضیحات جزئی تری داشت، هرچند که خود نویسنده

- بیشتر
باقری
۱۳۹۸/۱۲/۱۲

کتاب خوبی بود و‌مهترین نکته اش زبان روان نویسنده بود که برای نسل جوان قابل فهم هست👏🏻

یار مهربان
۱۳۹۹/۰۶/۲۹

کتاب خوبیه باعث شد زیارت عاشورا را با نگاهی بهتر و عمیق تر بخوانم

reza.m.1001
۱۴۰۰/۱۰/۱۱

بین کتاب‌هایی که درخصوص زیارت عاشورا خوندم بهترین کتاب بود. البته بعضی قسمت هاش مثل توضیح درخصوص "لعن چهارمی" توضیحات بدون منبع و به نظر من اشتباه گفته شده. بقول علما اگر لازم بود که اسمی از اولی و دومی

- بیشتر
2rdoone
۱۴۰۰/۰۵/۱۹

کتاب بسیار روان و قشنگ متن زیارت عاشورا توضیح داده است 🌼

زهره
۱۳۹۵/۰۷/۰۶

سوالات مسابقه رو چطوری واز کجا میتونم پیداکنم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۶)
قرآن خواندن آسان است؛ امّا قرآن خواندن بر سرِ نی کار حسین علیه‌السلام است. نماز خواندن آسان است؛ امّا نماز خواندن در زیر باران تیر، کار حسین است. دعا خواندن آسان است؛ امّا گفتن «اِلهی رِضاً بِرِضاک لا مَعْبُودَ سِواک» در گودال قتلگاه، کار حسین است.
مادربزرگ علی💝
برادرم! خواهرم! اگر در غمِ شهادت حسین علیه‌السلام می‌سوزی، اگر از یاد لب‌های تشنه علی‌اصغر علیه‌السلام جگرت پاره‌پاره می‌شود و اگر از داغ آتشی که خیمه‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام را سوزاند آتش می‌گیری، به خودت امیدوار باش که هنوز ناخدای کشتی قلبتْ خداست. اگر همچنان ثابت و استوار بمانی، یقین بدان که به ساحل نجات خواهی رسید. ان‌شاءاللّه‌.
مادربزرگ علی💝
دلی که در روز عاشورا، از داغ حسین علیه‌السلام آتش می‌گیرد، نباید از نماز اوّل‌وقت سیدالشهدا علیه‌السلام در ظهر عاشورا غافل شود. سوختن در عزای حسین علیه‌السلام بهانه غفلت از ارزش‌های والای دین نیست.
مادربزرگ علی💝
مردی از شیعیان به امام صادق علیه‌السلام عرض کرد: فدایت شوم من بسیاری از اوقات به یاد حسین علیه‌السلام می‌افتم، در آن حال چه بگویم؟ امام علیه‌السلام فرمود: «بگو السّلام علیک یا اباعبداللّه‌ و سه بار آن را تکرار کن؛ زیرا سلام، به او خواهد رسید چه از نزدیک باشد چه از دور.»
F313
حسین به تو شجاعت می‌دهد و مهدی به تو مقاومت. حسین می‌گوید نترس و مهدی می‌گوید ناامید هم مباش و آن‌گاه که ترس و یأس از دلی رخت بربندند، قیام برای خدا آسان خواهد شد.
F313
سلام بر تو ای اباعبداللّه‌ و بر جان‌هایی که در آستانت آرمیده‌اند. از سوی من، سلام جاودانه خدا بر تو باد؛ مادام که من زنده‌ام و شب و روزی هست. خدا این زیارت را آخرین دیدار من و شما قرار ندهد. سلام بر حسین و بر علی پسر حسین و بر فرزندان حسین و بر یاران حسین.
مادربزرگ علی💝
یکی از جوانان حاضر در واقعه عاشورا، پس از شهادت پدرش عازم میدان می‌گردد و چنین می‌خواند: اَمیری حُسینٌ وَ نِعْمَ الاَمیر سُرُورُ فُؤادِ البَشیر النَذیر عَلیٌّ وَ فَاطمةُ والِداهُ فَهَلْ تَعْلَمُونَ لَهُ مِنْ نَظیرٍ؟ فرمانده من حسین است و چه نیک فرمانده‌ای است او که شادمانی قلب پیامبر بشیر و نذیر است پدر و مادرش علی و فاطمه‌اند پس آیا شما برای او نظیر و همانندی می‌شناسید؟ و چون به شهادت می‌رسد و سر از تنش جدا می‌گردد و دشمن سر او را به سوی لشگرگاه امام می‌افکند، مادر این جوان سر فرزند را می‌گیرد و می‌گوید: آفرین ای پسرم! ای شادی قلبم! ای نور چشمم! آن‌گاه سر را به سوی دشمن پرتاب می‌کند
سیّد جواد
بدون حسین علیه‌السلام بهشت خدا هم لذّتی ندارد
F313
السلام علیک یا ثاراللّه‌ سلام بر تو ای آن‌که خونخواهت خداست
سیّد جواد
اَمیری حُسینٌ وَ نِعْمَ الاَمیر
F313

حجم

۱۲۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۱۲۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان