دانلود و خرید کتاب بر بال قرب؛ نگاهی به مفهوم توسل محمدعلی انصاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بر بال قرب؛ نگاهی به مفهوم توسل اثر محمدعلی انصاری

کتاب بر بال قرب؛ نگاهی به مفهوم توسل

معرفی کتاب بر بال قرب؛ نگاهی به مفهوم توسل

از جُستارهای پردامنه‌ای که از دیرباز در میان مسلمانان مطرح بوده و در سدهٔ اخیر به دلیل پیدایش برخی گروه‌های کژاندیش در بستر اسلام گسترش بیشتری پیدا کرده است، چرایی واسطه قراردادن انبیاء و اولیاء در پیشگاه حضرت باری‌تعالی یا همان موضوع «توسل» است. از آنجا که متوسل‌شدن به اسباب از دیدگاه عقلانی امری مطلوب و حتی ضروری به‌شمار می‌رود، کمتر کسی در اصل آن تردید کرده است؛ اما در میان مذاهب اسلامی، دو نگرش کاملاً مخالف دربارهٔ این مسئله وجود دارد؛ برخی مانند وهابیون، توسل را با اصل توحید ناسازگار می‌دانند و حکم به بطلان آن می‌دهند و درمقابل، بیشترِ مسلمانان بر این باورند که توسل نه‌تنها با توحید ناسازگار نیست، بلکه عاملی مفید و سازنده برای رسیدن به مقصود و رهایی از مشکلات است و این اعتقاد، مبنای سیرهٔ عملی آن‌ها در طول تاریخ بوده است. «بر بال قُرب» چهارمین دفتر از مجموعهٔ مفاهیم قرآن کریم است که تبیین مفهوم توسل را دربر دارد. این مجموعه، همچون دفترهای پیشین، برگرفته از گفتارهای تفسیری مفسر عالی‌قدر، استاد محمدعلی انصاری، است. جایگاه توسل در نظام آفرینش، رابطه توسل و عبودیت، مصادیق توسل از نگاه امام علی (ع)، منافات نداشتن توسل و توحید، چرایی توسل به حضرت معصومه، منافات نداشتن توسل با آیات قرآن، جایگاه توسل در روایات اهل سنت، موانع و آثار توسل و توسل و تلاش عناوین فصول این کتاب‌اند.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
دراصطلاح، توسل آن است که انسان چیزی یا شخصی را نزد خداوند واسطه قرار دهد و به‌وسیلهٔ آن به خداوند تقرّب جوید. به‌بیان‌دیگر، در هنگام دعا و استغاثه به درگاه الهی، چیزی عرضه کند که واسطهٔ پذیرش توبه و اجابت دعای او و برآورده‌شدن خواسته‌هایش باشد؛ مانند اسماء و صفات الهی یا وجود مقدس پیامبر اکرم (ص)، ائمهٔ اطهار (ع) و سایر اولیای خداوند.
سیّد جواد
"توسل" در لغت به‌معنای تمسک‌جستن به وسیله‌ای برای نیل به مقصود است. واژهٔ "وسیله"، که هم‌ریشه با "توسل" است، ابزار و عاملی است که انسان را به جایی و کسی نزدیک کرده و متصل می‌سازد. این واژه با "وصیله" که به‌معنای نزدیکی و تقرّب است، نزدیکی معنایی دارد و به‌اصطلاح، قریب‌المعنی است و تفاوت این دو در آن است که "تَوَصُّل" انجام هر عملی است که انسان را به مقصد و مطلوب نزدیک می‌سازد، حال آنکه "توسل" به آن نوع نزدیکی می‌گویند که با رغبت و میل و شوق همراه باشد؛ به‌بیان‌دیگر، "توسل" اخص از "توصل" است.
سیّد جواد
وهابیون، توسل را با اصل توحید ناسازگار دانسته و حکم به بطلان آن می‌دهند؛ آن‌ها معتقدند توسل بدعتی است که در دین اسلام نهاده شده و حرام است و انسانِ مسلمان نباید به مسائلی که در آن‌ها شائبهٔ شرک و کفر وجود دارد وارد شود. درمقابل، بیشترِ مسلمانان بر این باورند که توسل نه‌تنها با توحید ناسازگار نیست، بلکه عاملی مفید و سازنده برای رسیدن به مقصود و رهایی از مشکلات است و این اعتقاد، مبنای سیرهٔ عملی آن‌ها در طول تاریخ بوده است.
سیّد جواد

حجم

۶۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۱ صفحه

حجم

۶۹٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۱ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان