دانلود رایگان کتاب اسرار اربعین موسوی (ع)؛ ادب حضور (دفتر چهارم) محمدتقی فیاض‌بخش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
تصویر جلد کتاب اسرار اربعین موسوی (ع)؛ ادب حضور (دفتر چهارم)

کتاب اسرار اربعین موسوی (ع)؛ ادب حضور (دفتر چهارم)

معرفی کتاب اسرار اربعین موسوی (ع)؛ ادب حضور (دفتر چهارم)

«ادب حضور» مجموعه‌ای پنج جلدی است که به آداب و مراقبات مهم‏ترین ‏ایّام سال در نزد اهل معنا می‏ پردازد؛ اوقاتی که در فرهنگ اهل بیت(ع)، فرصتی ویژه برای سیر و سلوک توحیدی معرفی شده ‏اند. این ایّام عبارتند از: سه ماه ارجمند رجب، شعبان و رمضان، اربعین موسوی (یعنی ماه ذی‏ قعده و دهه‏ اول ذی‏ حجّه) و ایام سوگواری حسینی(ع) در محرم و صفر. کتاب حاضر عصاره‏ دستورات اخلاقی و عبادی و همچنین معارف توحیدی پیرامون اربعین موسوی، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)، است. ویژگی مهم این کتاب آنست که مؤلف، برخی ظرایف و لطایفی را گرد آورده اند که خود مستقیماً و سینه به سینه از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک، به ویژه مرحوم آیت الله سعادت پرور دریافت نموده اند و لذا بسیاری مطالب آن در کتب مشابه ذکر نشده.
چڪاوڪ
۱۳۹۸/۰۴/۱۷

بی‌شک، حضور در حریم امنِ الهی، ادب را خواهان است. در این کتاب با ظرافت بسیاری در عین خلاصه‌سازی مطالب، به شرح‌وبسطِ واژگان، اعمال و آداب پرداخته‌شده و جامعیت ویژه‌ای را در نوعِ خود دربرگرفته که به‌نظر می‌آید نه‌تنها در این

- بیشتر
فاطمه
۱۳۹۷/۰۶/۱۷

کتاب خوبیست. پیشنهاد میکنم مطالعه کنید

کاربر ۱۵۴۴۹۵۴بسیار عالی ممنون
۱۳۹۹/۰۱/۰۶

بسیار عالی و قابل استفاده میباشد.

ماه بی‌ماه
۱۳۹۹/۰۴/۰۲

دانستن ظرایف اعمال در ایام خاص، نعمتی ست که جز با هم نشینی با بزرگان و راه رفتگان حاصل نمی شود؛ حضور در خدمت وجود کتبی علما در نوشته های ایشان، شبیه حضور در محضر آنهاست. ان شاالله که قدردانداین

- بیشتر
alireza brujerdi
۱۳۹۹/۰۴/۰۱

کتاب بسیار راه گشایی است. خداوند انشالله استاد فیاض بخش رو حفظ کنند.

السلام علیک یاقمربنی هاشم
۱۳۹۷/۰۵/۲۵

مفید👆☝

کاربر ۱۹۲۷۸۱۵
۱۳۹۹/۰۴/۰۳

عالی

محمدامین‌هاشمی
۱۳۹۹/۰۱/۰۶

عالی

سینا شکیبا
۱۳۹۷/۰۵/۰۸

در پناه خدا باشید چگونه می توان با نویسنده در ارتباط بود.دوست دارم که از نزدیک ایشان رو ملاقات کنم.نسخه چاپی رو از کجا می تونم تهیه کنم همچنین مجلات قبلی رو هم زحمتش بکشید و در این نرم افزار قرار

- بیشتر
کاربر ۷۰۶۷۴۰۸
۱۴۰۲/۰۶/۳۰

عالی بود

به من فرمود پیر راه بینی مسیح آسا دمی خلوت گزینی که از جهل چهل سالت رهاند اگر با دل نشینی، اربعینی
چڪاوڪ
صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکری به دوام ناتمامان جهان را کند این پنج تمام
مادربزرگ علی💝
«پس هر کس امید دارد به لقای پروردگارش مشرف شود، باید عمل شایسته انجام دهد و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد.»
مادربزرگ علی💝
بیان خداوند چنین ادامه می‌یابد: «چگونه است که انسان‌ها عزم جدی در رسیدن به محبوب‌های مادی خود دارند و هنگامی‌که با آنان ملاقات می‌کنند، همه چیز را فراموش می‌نمایند و همهٔ ذکر و فکر آنان کسب رضای او است؟! در میان بندگان من نیز کسانی هستند که صادقانه مرا دوست دارند و من نیز آنان را دوست می‌دارم و مشتاق دیدار منند و من نیز چنانم و اگر تو هم راه آنان را در پیش گیری، با تو نیز چنان خواهم بود.»
فاطمه
امام صادق (ع) خطاب به عنوان بصری عمل کند که در همین رابطه فرمودند: یعنی اگر کسی به تو گفت: اگر یک کلمه بگویی ده کلمه جوابت را می‌دهم، تو به او بگو: اگر ده تا هم بگویی حتی یک کلمه جواب نخواهی شنید. همچنین در رفتار و سلوک اجتماعی سعی کنیم متواضع باشیم.
زینب
بالاترین امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی به خود است؛ که تا نفس اصلاح نشود، نمی‌تواند دیگران را اصلاح کند: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر شما باد رعایت نفس خودتان؛ چه آنان که گمراه شده‌اند گمراهی‌شان به شما ضرر نمی‌رساند، اگر شما خود راه را از دست ندهید. بازگشت همهٔ شما به خداست و پس از آن آگاهتان می‌کند به آنچه عمل می‌کردید.»
فاطمه
تو مپندار که مجنون سَرِ خود مجنون شد از سمک تا به سماکش کشش لیلی برد
فاطمه
بنا بر روایات، ذی‌القعده همان ماهی است که در آن خداوند حضرت یونس (ع) را بعد از چهل روز زاری و ناله و گفتن ذکر یونسیه، از شکم ماهی بیرون آورد: (لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ) «خدایی جز تو نیست؛ تسبیح تو گویم که من از ستمگران بودم.»
فاطمه خسرو پور
البته در روزگار فعلی، به دلیل شرایط خاصی که به وجود آمده، برخی گناهان برای عموم بیشتر مبتلابه است و بهتر است در این ایام بر آن‌ها مراقبهٔ بیشتری شود؛ اموری از قبیل عصبانیت و یا بدخلقی در اثر خستگی و یا هرزه‌گردی چشم و گوش و خصوصاً وقت‌کشی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌هایی که خواندن و دیدن مطالب آن‌ها سودی برای انسان ندارد و یا گناهان دیگری که در این زمان ابتلاء بیشتری برای جوانان ایجاد کرده.
فاطمه
خداوند در ادامه می‌فرماید: «ای زمینیان، آنچه مانع دیدار می‌شود، غرور و فریب محبت‌های دروغین زخارف دنیا است. عزم و ارادهٔ جدی بر انس و مصاحبت با من داشته باشید؛ تا ببینید چگونه با شما انس می‌گیرم و همه جا با شما خواهم بود.»
فاطمه
بالاترین امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی به خود است؛ که تا نفس اصلاح نشود، نمی‌تواند دیگران را اصلاح کند: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر شما باد رعایت نفس خودتان؛ چه آنان که گمراه شده‌اند گمراهی‌شان به شما ضرر نمی‌رساند، اگر شما خود راه را از دست ندهید. بازگشت همهٔ شما به خداست و پس از آن آگاهتان می‌کند به آنچه عمل می‌کردید.»
خداوند حضرت یونس (ع) را بعد از چهل روز زاری و ناله و گفتن ذکر یونسیه، از شکم ماهی بیرون آورد: (لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ) «خدایی جز تو نیست؛ تسبیح تو گویم که من از ستمگران بودم.»
mohadeseh
خداوند به حضرت داود (ع) فرمود: «ای داوود (ع)، به اهل زمینِ من خبر ده که من دوستدار کسی هستم که دوستم بدارد و همنشینِ کسی هستم که با من همنشینی کند و مونس کسی هستم که با یاد من اُنس گیرد و همراه کسی هستم که با من همراهی کند و برگزینندهٔ کسی هستم که مرا برگزیند و مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. هرکه به یقین بدانم که دوستم می‌دارد، او را می‌پذیرم و چنان دوستش خواهم داشت که هیچ‌یک از خلقم بر او پیشی نخواهد گرفت. هر که مرا به حق بجوید، مرا خواهد یافت و هر که جز مرا بجوید، مرا نخواهد یافت.»
السلام علیک یاقمربنی هاشم
مراقبات دههٔ پایانی اربعین موسوی (ع)، باید هم‌ردیف مراقبات ماه مبارک رمضان باشد. طبق بیانات اولیای الهی (ع)، اگر فضیلت این ایام بالاتر از ماه رمضان نباشد، کمتر نیست؛ چنان‌که از روایت نبوی (ص) برمی‌آید که فرمود: در میان ایام سال، هیچ زمانی برتر از دههٔ اول ذی‌الحجه نیست؛ تا به آنجا که از حضرتش سؤال می‌شود: حتی از جهاد فی سبیل الله هم بالاتر است؟ و حضرت می‌فرمایند: بله، مگر برای کسی که در راه خدا شهید شود و از جبهه نزد خانواده‌اش باز نگردد. از این بیان معلوم می‌شود که اصل در این ایام، تشدید «مراقبه» است که جهاد اکبر محسوب می‌شود و از جهاد اصغر بالاتر است. و هر مقدار که دقت در مراقبه بیشتر باشد، مقام مجاهد در جهاد اکبر بالاتر است و به تناسبی که مراقبه سخت‌تر می‌شود، حملات شیطان نیز سخت‌تر و مکارانه‌تر می‌گردد. به همین دلیل است که در ایام اربعین موسوی، باید مراقبه را دقیق کرد، چون حملات شیطان دقیق‌تر و سخت‌تر می‌شود.
مصطفی کبیری
تو مپندار که مجنون سَرِ خود مجنون شد از سمک تا به سماکش کشش لیلی برد من به سرچشمهٔ خورشید نه خود بردم راه ذرّه‌ای بودم و مهر تو مرا بالا برد من خسی بی‌سر و پایم که به سیل افتادم او که می رفت، مرا هم به دل دریا برد
دلتنگِ ماه
چگونه ممکن است که عالم سراسر منوّر به نور الهی باشد و خلایق دیده شوند، ولی آنچه آن‌ها را نورانی نموده دیده نشود؟! هرکس به میزان قابلیت و استعداد خود، قدرت معرفت و شهود و لقاء الهی را دارد. حضرت موسی (ع) درخواست رؤیت تام را داشت و پاسخ آمد که تو در مقامی نیستی که قابلیت این مرتبه از لقاء را داشته باشی؛ در حالی که رسول خدا (ص) در شب معراج به این مقام نائل گردیدند. «سپس نزدیک شد و فرود آمد (۸)، تا اینکه فاصلهٔ او به اندازهٔ دو کمان یا کمتر شد. (۹) در آنجا بود که جبرئیل به بندهٔ خدا وحی کرد آنچه را که کرد (۱۰) آنچه را دل دید انکار نکرد (۱۱). با اینکه خدا بر صدق او شهادت می‌دهد، شما مشرکین می‌خواهید با اصرار خود او را در آنچه دیده در شک بیندازید؟! (۱۲) با اینکه او را یک بار دیگر دیده بود (۱۳) نزد سدرةالمنتهی (۱۴).» بیدار شو ای دیده! که ایمن نتوان بود زین سیل دمادم، که در این منزل خواب است معشوق، عیان می‌گذرد بر تو و لیکن اغیار همی بیند، از آن بسته نقاب است‌
مرحوم آیت‌الله کشمیری درباره‌اش می‌فرمود: «مراقبهٔ نفس از واجبات است.» همچنین منقول است که ایشان برای سالک الی الله به دو چیز بسیار اهمیت می‌داد؛ اول استغفار و ذکر یونسیه و بعد مراقبه.
saqqa
روزی مرحوم سید بحرالعلوم -رضوان اللّه علیه- را شاگردانش خندان و متبسّم یافتند، سبب پرسیدند، در پاسخ فرمود: پس از بیست و پنج سال مجاهده، اکنون که در خود نگریستم، دیدم دیگر اعمالم ریائی نیست و توانسته‌ام به رفع آن موفّق گردم. فتأمّل جیدا!»
mj
اگر کسی نتوانست آن رذیلهٔ اصلی را پیدا کند، راه دیگری وجود دارد و آن توجّه به نفس هنگام آرامش است؛ مثلاً بررسی کند که هنگام قدم زدن و یا آرمیدن در بستر خواب، بیشتر چه افکاری در ذهن او وارد می‌شود؛ اگر افکار شیطانی است، باید ریشهٔ آن‌ها را پیدا کند و با همان مبارزه نماید. همچنین خواطری که هنگام نماز بیشتر به او حمله می‌کند و حضور قلب را می‌برد، جنود اصلی شیطان است. یا وقتی گرفتاری مالی یا بیماری یا خدای نکرده آلودگی گناه یا گرفتاری‌های خانوادگی و اجتماعی برای انسان پیش می‌آید، آنچه اوّل حمله می‌کند، اصلی‌ترین نقطهٔ ضعف انسان در غفلت از حق است. در این اربعین باید بیشترین مراقبه نسبت به آن رذیله صورت گیرد تا موجب غفلت نشود.
mb
حضرت داوود (ع) عرض کرد: پروردگارا، نشانه و علامت آن‌ها چیست؟ فرمود: ایشان در روز مراعات شب را می‌کنند؛ مانند کسی که می‌ترسد غنائم و مالش از دستش برود و منتظر هستند که آفتاب غروب کند، چنان‌که مرغان در هنگام غروب، میل رفتن به آشیانه دارند. پس هرگاه تاریکی شب جهان را فرا گیرد و نور و ظلمت به هم بپیوندند و فرش‌ها گسترده شود، پرده‌ها آویخته گردد و محبان با یکدیگر خلوت کنند، ایشان برخیزند و به پا ایستند و چهره‌ها را فرش کنند و در حال سجده با من در سخن نیایش و مناجات شوند؛ در برابر نعمت‌هایم پوزش و کرنش می‌کنند و در حال استغاثه و اشک، به قیام و قعود و رکوع و سجود می‌پردازند؛ رنج‌هایی را که به خاطر من تحمل می‌کنند در نظر من است؛ شکایت‌هایی را که در فراق من می‌کنند شنوایم؛ کمتر چیزی که به آنان عطا کنم سه کرامت است: اوّل، دل‌هایشان را از نور خود منور گردانم و آنان از من آگاهند و من از آنان؛ دوم، اگر زمین و آسمان‌ها و آنچه در زمین و آسمان‌هاست مالک شوند، اندک شمارند؛ سوم: به آنان رو آورم. آیا می‌بینی کسی را که من به او رو آورم چه چیز به او عطا کنم و ببخشم؟»
yavar mahdi

حجم

۷۸٫۸ کیلوبایت

حجم

۷۸٫۸ کیلوبایت

قیمت:
رایگان