دانلود و خرید کتاب عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب علیهاالسلام سالار محمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب علیهاالسلام اثر سالار محمدی

کتاب عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب علیهاالسلام

معرفی کتاب عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب علیهاالسلام

کتاب عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب علیهاالسلام نوشتهٔ سالار محمدی، مهرداد عظیمی و بهرام مرادی است. انتشارات قانون یار این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر «عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلِّمَه وَ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهِّمَةٍ» نیز نام گرفته است.

درباره کتاب عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب علیهاالسلام

کتاب عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب علیهاالسلام نگاهی به زندگی، تربیت، اخلاق و صفات عالیهٔ حضرت زینب (س) پرداخته است.

عقیله بنی هاشم یعنی حضرت زینب کبری (س) بانویی توانا بود که او را عالی‌ترین نمونهٔ شهامت و دلیری، دانش و بینش، کفایت و خردمندی، قدرت روحی و تشخیص موقعیت دانسته‌اند. او هر وظیفه‌ای از وظایف گوناگون اجتماعی را که بر عهده گرفت، به خوبی انجام داد و رسالت خویش را به پایان برد. این کتاب بر آن است تا ویژگی‌ها و صفات اخلاقی حضرت زینب (س) را معرفی کند و به اثبات برساند که او تجسم اخلاق راستین انسان کامل بوده و بهترین اسوه برای رهروان راه هدایت به‌شمار می‌آید.

نویسندگان کتاب حاضر کوشیده‌اند به نکاتی تازه و کاربردی دست یافته و قسمت‌های دیگری از موارد موجود در خصوص آن حضرت را یادآور شوند؛ مواردی که تاکنون شاید این‌چنین و با این عنوان کمتر به آن‌ها پرداخته شده باشد.

حضرت زینب (س) که با نام «زینب کبری» نیز شناخته می‌شود، سومین یا چهارمین فرزند حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) است که شیعیان او را محترم می‌دانند. از زندگانی حضرت زینب (س) در دوران کودکی اطلاعات چندانی در دست نیست. از او در حوادث گوناگونی در واقعهٔ کربلا یاد شده است؛ از جمله شب عاشورا و روز عاشورا در گفت‌وگو با امام حسین (ع). او پس از پایان نبرد کربلا به اسارت لشرکیان کوفه درآمد و ابتدا به کوفه و کاخ «ابن زیاد» منتقل شد. پس از گفت‌وگویی با ابن زیاد در کاخ کوفه و قرائت یک خطبه در شهر کوفه در تقبیح رفتار کوفیان با حسین بن علی، راهی شام شد و آنجا در کاخ «یزید» حاضر شد. او آنجا نیز با یزید گفت‌وگویی داشت و در شام نیز همچون کوفه، خطبه‌ای قرائت کرد. خطبه‌های حضرت زینب (س) بیانگر تسلط او بر آموزه‌های قرآنی است. پس از چند روز اسیری در شام، سرانجام کاروان اسیران به سمت مدینه از شام خارج شدند و از این پس از وقایع زندگی حضرت زینب (س) اطلاعات دقیقی در منابع گزارشی به میان نیامده است. منابع تاریخ درگذشت حضرت زینب (س) را سال ۶۵ هجری قمری دانسته‌اند.

خواندن کتاب عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب علیهاالسلام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه پیرامون روش و منش حضرت زینب (س) پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب عقیله بنی هاشم؛ حضرت زینب علیهاالسلام

«مشارکت سیاسی حضرت زینب (س) در همه‌ی مقاطع تاریخی پس از پیامبر و بویژه قیام عاشورا، زنان مسلمان را به مشارکتی جدی در امور سیاسی کشور فرا می‌خواند. بر همین مبنا یکی از محورهایی که در حضور اجتماعی بانوان، سخت مورد تاکید حضرت امام خمینی (ره) است، مساله مشارکت سیاسی آنان می‌باشد:

«زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زنها در جمهوری اسلامی رأی باید بدهند. همان طوری که مردان حق رأی دارند، زنها حق رأی دارند.» (امام خمینی، ۱۳۸۵، ج ۱۴، ص ۲۷۸).

«همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند. زنها هم باید در فعالیت های اجتماعی و سیاسی هم دوش مردها باشند.» (امام خمینی، ۱۳۸۵، ج ۱۳، ص ۴۰۵).

آنچه در این نوشته، به عنوان محور اصلی دنبال می‌شود، این نکته اساسی است که حضرت امام خمینی (ره) همه این موارد را از موضع دین و در جایگاه معرفی اسلام بازگو می‌کنند و چهره‌ای که از دین و شریعت ترسیم می کنند جز این نیست که بانوان دوشادوش مردان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و شؤون زندگی حضور فعال و مسؤولانه دارند:

«خانمها برای این که یک چیزی مثلاً دستشان بیاید یک یا فرض کنید که صاحب منصب بشوند نمی‌آیند بیرون خودشان و بچه‌هایشان را به کشتن بدهند. این اسلام و قرآن است که خانم‌ها را آورده است بیرون و همدوش مردها بلکه جلوتر از مردها وارد در صحنه سیاست کرد.» (امام خمینی، ۱۳۸۵، ج ۶، ص ۱۶۵).

مقام معظم رهبری نیز خطاب به زنان مسلمان عصر حاضر می‌فرمایند:

«بعضی خیال می‌کنند انسانی که مشغول عبادت می‌باشد، یک عابد و متضرع و اهل دعا و ذکر است و نمی‌تواند یک انسان سیاسی باشد. یا بعضی خیال می‌کنند کسی که اهل سیاست است ـ چه زن و چه مرد ـ و در میدان جهاد فی‌سبیل‌الله حضور فعال دارد، اگر زن است، نمی‌تواند یک زن خانه با وظایف مادری و همسری و کدبانویی باشد و اگر مرد است، نمی‌تواند یک مرد خانه و دکان و زندگی باشد. خیال می‌کنند اینها باهم منافات دارد; در حالی که از نظر اسلام، این سه چیز با یکدیگر منافات و ضدیت که ندارد; در شخصیت انسان کامل، کمک کننده هم است.» (مقام معظم رهبری، ۱۳۸۰، صص ۱۴۵-۱۴۹)

براساس همین مشخصات، مقام معظم رهبری توصیه های زیر را برای بانوان مطرح می کنند: (مقام معظم رهبری، ۱۳۸۲، صص ۶۵-۶۸)

«شما باید در محیط کار و زندگی، با همسر و فرزندان و همسایه و دوستانتان، به وظایف شخصی خود عمل کنید و پیوندهای معمولی اجتماعی را به صورت سالم برقرار نمایید. در عین حال، باید در میدان سیاست و صحنه‌ی انقلاب و کارهایی که نظام اجتماعی از شما می‌طلبد و انتخابات و میدان جنگ و عرضه کردن خواست انقلابی و ملی خود در سطح کشور و جهان و بیان اراده‌ی سیاسی خود در میدان های سیاست و انقلاب، حضور داشته باشید.

شما باید در راهپیمایی و سازندگی و میدان جنگ و انتخابات و بیان عقیده‌ی سیاسی خود ـ آن جایی که اظهار عقیده واجب است ـ حضورتان را حفظ کنید و در تعیین سرنوشت کشور وانقلاب مؤثر باشید. در عین حال، رابطه‌ی معنوی و قلبی خودتان با خدا را از طریق عبادت و توجه و ذکر و حضور و معنویت و استمداد از خدا و توکل به او و انجام نوافل و فرایض خوب کنید. این سه بعد، انسان مسلمان را می‌سازد. اسلام، این را از ما خواسته است و اگر بپرسند: چگونه میسر است؟ پاسخ می‌دهیم که ما الگوهایی از جمله فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) داریم.»»

نظرات کاربران

کاربر ۳۴۴۳۲۰۲
۱۴۰۲/۰۵/۱۴

کتاب خوبیه ولی خیلی نامفعمه ودرست درموردشخصیت ایشان توضیح نداده

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

حجم

۱۱۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۲۸ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان