دانلود و خرید کتاب فلسفه سیاسی فارابی و ارتباط آن با ولایت فقیه م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ح‍س‍ی‍ن‍ی‌
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فلسفه سیاسی فارابی و ارتباط آن با ولایت فقیه اثر م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ح‍س‍ی‍ن‍ی‌

کتاب فلسفه سیاسی فارابی و ارتباط آن با ولایت فقیه

معرفی کتاب فلسفه سیاسی فارابی و ارتباط آن با ولایت فقیه

«فلسفه سیاسی فارابی و ارتباط آن با ولایت فقیه» نوشته محمدحسین حسینی (-۱۳۵۵) است. این اثر حوزه فلسفه در پی پاسخگویی به سوالات و شبهاتی است که در ارتباط با فلسفه سیاسی فارابی است. دو شبهه مهمی که در این کتاب پاسخ داده شده‌است از این قرارند: شبهه اول این است که آیا مدینه فاضله فارابی، یا به تعبیر دیگر، فلسفه سیاسی فارابی، یک طرح عملی و قابل تحقق است؟ یا یک تصویر خیالی و ذهنی و دست نیافتنی است؛ چنان‌چه برخی نویسندگان، فارابی را به تقلید صرف از یونانیان و فلسفه سیاسی او را به اتوپیایی و غیر عملی متهم کرده‌اند. شبهه دوم این است که برخی، ولایت فقیه به مفهوم زمامداری جامعه را یک مسئله نوظهور دانسته و مدعی شده‌اند که مرحوم ملااحمد نراقی در یک قرن و نیم پیش برای اولین بار، بحث ولایت‌فقیه را مطرح نموده است! درحالی‌که فارابی در دوران غیبت صغری و آغاز غیبت کبری, به صراحت, فقیه جامع‌الشرایط را به‌عنوان جانشین ائمه اطهار(ع) ذکر می‌کند. در کل هدف اصلی این رساله، تبیین دیدگاه فارابی در مورد ولایت فقیه است.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
جمله‌ای را از کتاب تاریخ فلسفه در جهان اسلامی نقل می‌کنیم: «کسانی که درباره فلسفه سیاسی فارابی تحقیق می‌کنند، روششان این است‌که به تحلیل کتاب آرای اهل مدینه فاضله اکتفا کنند؛ بدون آن که درصدد یافتن رشته‌های ارتباط این کتاب با دیگر کتب فلسفی او برآیند و بدون این‌که بخواهند در پرتو مباحث این کتاب، کتب دیگر او را مورد بررسی قرار دهند». ولی ما به یاری خداوند متعال، مستقیماً به کتب فارابی مراجعه نموده و مجموع آثار او و منظومه فکری او را در نظر خواهیم داشت، ان شاءا... .
1258580
البته اندیشمندان غربی با این پیش‌فرض به تحقیق و بررسی آثار فارابی پرداختند که او مقلد صرف افلاطون و ارسطو است و هرچه فارابی گفته، باید یک منبع یونانی داشته باشد و اگر هم در موردی منبع یونانی پیدا نشد، به این جمله بسنده می‌کنند که «تا هنوز منبعی پیدا نشده است»؛ یعنی منبع دارد، ولی بعداً پیدا خواهد شد. لذا مدینه فاضله فارابی را همانند افلاطون به اتوپیایی و غیرعملی بودن متهم کرده‌اند. از این جهت بسیاری از کتاب‌ها و مقالاتی که در مورد اندیشه‌های فارابی در جوامع اسلامی‌نوشته شده، از منظر اندیشمندان غربی تأثیر پذیرفته و از کتاب‌های غربی به‌عنوان منبع، استفاده کرده و مستقیماً به آثار خود فارابی مراجعه نکرده‌اند، یا این‌که منظومه فکری فارابی را در مجموعه آثارش، در نظر نگرفته؛ بلکه برخی کتاب‌های او را مطالعه کرده و شاید هم فقط مشهورترین کتاب فارابی را که مدینه فاضله است، مورد توجه قرار داده‌اند که این در واقع، بزرگ‌ترین ستمی است که بر فارابی روا داشته‌اند.
1258580

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۴۱۵ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۴۱۵ صفحه

قیمت:
۱۲۰,۰۰۰
تومان