دانلود و خرید کتاب بررسی احوال فرزندان امام موسی کاظم سید یاسین زاهدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بررسی احوال فرزندان امام موسی کاظم اثر سید یاسین زاهدی

کتاب بررسی احوال فرزندان امام موسی کاظم

معرفی کتاب بررسی احوال فرزندان امام موسی کاظم

«بررسی احوال فرزندان امام موسی کاظم (ع) و نقش آنها در تاریخ تشیع» به قلم سید یاسین زاهدی (- ۱۳۴۸) بخشی مهم از تاریخ تشیع را بیان می‌کند. احوال و اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر امام کاظم (ع)، مکاتب فکری اسلامی و غیر اسلامی زمان ایشان ،تعداد فرزندان ایشان بر اساس منابع قدیمی و متاخر و شرح احوال فرزندان این امام بزرگوار اعم از پسرا و دختران، مطالبی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته ‌شده‌است. در پیشگفتار کتاب آمده‌است: دوره‌ای که امام کاظم (ع) و فرزندان ایشان در آن می‌زیستند، به‌ویژه برای جامعه شیعه از دوران‌های بسیار با اهمیت است. در این دوره، فعالیت‌های شیعیان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و سیاسی وجود داشته و قیام‌های بسیاری بر ضد حکومت عباسی به وقوع پیوست که مهم‌ترین آنها قیام ابراهیم بن محمد بود که در آن برخی از فرزندان امام کاظم (ع) حضور داشتند. در عرصه فرهنگی نیز گستردگی شبکه وکالت در زمان امام کاظم (ع) ارتباط میان آن حضرت و شیعیان را آسان کرده بود؛ از این رو حضور فرزندان امام در دوره‌های بعد در مراکز شهرهای مختلف ایران و عراق حایز اهمیت فراوان بود و می‌توانست در رشد فزاینده شیعیان مؤثر افتد. امام رضا (ع) به دلیل پذیرش اجباری و مشروط ولایت‌عهدی، از مدینه به مرو، مقرّ خلافت مأمون رفت؛ از این رو بستری فراهم شد تا برخی فرزندان امام کاظم (ع) برای دیدار با وی به ایران مهاجرت کنند، حضور این امام‌زادگان در نقاط مختلف ایران، پیامدهای سیاسی و مذهبی بسیاری را در پی داشت و باعث شد تا مذهب تشیع در مناطقی که تا آن زمان، تشیع در آن نفوذ چندانی نداشت، گسترش یابد و امروزه این امام‌زادگان در نقاط مختلف ایران و عراق مورد توجه خاص قرار دارند؛ از این رو شناخت آنها و زندگی سیاسی و اجتماعی آنان در پی‌گیری تاریخ تشیع، مهم ارزیابی می‌شود.

نظرات کاربران

Sayyed Mortaza
۱۳۹۸/۰۷/۲۲

بسیار کتاب خوبی است. با تشکر از زحمات نویسنده، این کتاب به تمام پژوهشگران تاریخ اسلام به خصوص در حوزه انساب و تاریخ تحلیلی توصیه می شود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۶)
حضرت موسی بن جعفر (ع) است که به دلیل حلم و بردباری‌اش در مقابل دشمنان و فرونشاندن غیظ و خشم خویش در مقابل آنان، لقب «کاظم» را به آن حضرت داده‌اند
F313
روزی هارون، امام کاظم (ع) را کنار کعبه دید و به او گفت: «تو هستی که مردم پنهانی با تو بیعت می‌کنند و تو را به پیشوایی خود برمی‌گزینند. امام فرمود: من بر دل‌ها و قلوب مردم حکومت می‌کنم و تو بر تن‌ها و بدن‌ها».
سیّد جواد
او بسیار نماز می‌خواند و به اعمال خود، رنگ دینی و مذهبی می‌داد. ابن اثیر می‌گوید: او هر روز صد رکعت نماز به‌جا می‌آورد.
سیّد جواد
دو هزار کنیز داشت که سیصد نفر از آنها مخصوص رقص و آواز بودند.
سیّد جواد
عصر عباسی، در بیشتر دوره‌ها از نظر فرهنگی دچار انحطاط بود. هرزگی و بی‌بندوباری به اوج رسیده بود و مردم در آن روزگار، بیشتر به لهو و لعب و کام‌جویی از تمام انواع محرمات همچون شرب خمر، قمار و هم‌نشینی با کنیزکان و غلامان و دیگر محرمات الهی پرداخته بودند. دستگاه حاکم نیز مشوق آنان بود؛ زیرا خود بیشتر از دیگران آلودهْ این امور بود. علاقه شدید برخی از حاکمان عباسی به کنیزکان و آوازخوانان، خود دلیلی بر این مدعاست.
سیّد جواد
مسلم این است که امام کاظم (ع) دو بار زندانی شدند تا این‌که به دستور هارون، در زندان به شهادت رسیدند.
سیّد جواد
هارون یک سال به جنگ می‌رفت و یک سال به حج. در سال ۱۷۹ هجری هارون در مسیر راه وارد مدینه شد و به زیارت حرم پیامبر (ص) رفت در آن‌جا جمعیت زیادی از قریش و قبایل دیگر حاضر بودند. هارون برای این‌که نسبت خود را به پیامبر اکرم (ص) نشان دهد، این‌گونه سلام داد: «السلام علیک یا رسول‌الله، السلام علیک یابن عمّ» امام کاظم (ع) نیز که در آن‌جا حضور داشت، هدف هارون را می‌دانست، با صدای بلند گفت: «السلام علیک یا رسول‌الله، السلام علیک یا أبی» هارون از این سخن ناراحت شد و گفت: واقعا این افتخار است.
سیّد جواد
امام جواد (ع) فرمود: پس از فاجعه کربلا هیچ فاجعه‌ای برای ما بزرگ‌تر از فاجعه فخ نبوده است.
سیّد جواد
زمانی که منصور از درگذشت امام صادق (ع) آگاه شد، به فرماندار مدینه نوشت که اگر جعفربن محمد، شخصی را جانشین قرار داده، سریعاً او را گردن بزن. محمد بن سلیمان فرماندار مدینه، در نامه‌ای به منصور گزارش داد که جعفربن محمد ۵ نفر را وصی خود قرار داده است: خلیفه، منصور دوانیقی، محمد بن سلیمان، فرماندار مدینه، عبدالله بن جعفر بن محمد (برادر بزرگ امام)، موسی بن جعفر (ع)، حمیده، همسر آن حضرت. منصور این وضعیت را که دید، چاره‌ای جز سکوت نداشت.
سیّد جواد
امام رضا (ع) به دلیل پذیرش اجباری و مشروط ولایت‌عهدی، از مدینه به مرو، مقرّ خلافت مأمون رفت؛ از این رو بستری فراهم شد تا برخی فرزندان امام کاظم (ع) برای دیدار با وی به ایران مهاجرت کنند، حضور این امام‌زادگان در نقاط مختلف ایران، پیامدهای سیاسی و مذهبی بسیاری را در پی داشت و باعث شد تا مذهب تشیع در مناطقی که تا آن زمان، تشیع در آن نفوذ چندانی نداشت، گسترش یابد و امروزه این امام‌زادگان در نقاط مختلف ایران و عراق مورد توجه خاص قرار دارند؛ از این رو شناخت آنها و زندگی سیاسی و اجتماعی آنان در پی‌گیری تاریخ تشیع، مهم ارزیابی می‌شود.
سیّد جواد

حجم

۵۹۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۵۹۱٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۱۸۰,۰۰۰
تومان