دانلود و خرید کتاب بودا جین هوپ ترجمه علی کاشفی پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب بودا

کتاب الکترونیکی بودا نوشتۀ جین هوپ و ترجمۀ علی کاشفی پور است و انتشارات شیرازه کتاب ما آن را منتشر کرده است. کتاب بودا، به بررسی شخصیت بودا با زبانی ساده و روان پرداخته است و برای جذابیت بیش‌تر از تصاویر نیز بهره برده است.

درباره کتاب بودا

بودیسم یکی از کهن‌ترین ادیان با دیدگاه‌های جامع و متنوع است. این مذهب بیش از ۲ هزار سال قبل در شمال هندوستان پدید آمد و تأثیر عمیق و دامنه‌داری بر زندگی سرزمین مبدأ خود گذاشت. مدت‌ها پیش از آنکه در قرن سیزدهم از مرزهای هندوستان فراتر رود، در چین، ژاپن، جنوب شرقی آسیا و هند و چین، تبت و بعدها در مغولستان هم پیروانی یافت و بر فرهنگ این کشورها تأثیر عمیقی گذاشت و تا امروز در کنار اهمیت خود در مقام فرقه‌ای مذهبی، خط‌مشی جدیدی را در فلسفه، ادبیات، هنر، سیاست و اقتصاد این کشورها به وجود آورده است. عقاید بودایی به‌گونه‌ای فزاینده بر اروپا و آمریکا نیز تأثیر گذاشته است.

جنبش بودایی بنیان‌گذاری تاریخی به نام «گوتمه سیدرته» دارد که خود را بودا «بیداردل» «روشنی یافته» می‌نامید. او نه با نام خود «سیدرته» و یا نام خانوادگی‌اش «گوتمه» بلکه با همین نام، بودا (Buddha)، در مغرب‌زمین شهرت یافت.

زمان تولد گوتمه به طور دقیق مشخص نیست. بر اساس زندگینامه‌های کهن، رخدادهای مهمِ زندگی او از لحاظ زمانی قابل‌تنظیم هستند؛ اما منابع، تاریخ دقیقی برای آن‌ها مشخص نمی‌کند. گمان سنت بودایی و پژوهش‌ها این است که تاریخ تولد او بین سدۀ ششم تا نیمۀ سدۀ چهارم ق.م است. در ادبیات، این تاریخ تقریباً بین ۵۶۰ و ۴۸۰ ذکر شده اما بررسی‌های جدید باور دارند که سدۀ چهارم ق.م دقیق‌تر است. ابهامی که در مورد این تاریخ‌های دقیق وجود دارد، تأثیری بر آگاهی از زندگی و آموزه‌های بودا نمی‌گذارد، اما موجب طرح سؤالاتی در مورد پیوستگی و وابستگی وقایع تاریخی می‌شود، از آن جمله است: احتمال وجود هرگونه وجه مشترک بین بودیسم اولیه و اندیشه‌های یونانی.

هدف گوتمه ایجاد نظامی فلسفی برای تفسیر جهان نبود. تلاش برای رهاشدن از تولد و مرگ، شخص او را دگرگون کرده بود. شنوندۀ گفته‌های او یا شرامنه‌هایی بودند با هدفی مشترک و یا اشخاصی که سؤالاتی در مورد واقعیت هستی و یا زندگی پس از مرگ داشتند. به همین جهت توضیح در مورد اعمالی که هر کدام به‌نوعی موجب رهایی از چرخۀ تولد و مرگ می‌شوند و یا زادمان دوبارۀ بهتر و یا زندگی سعادتمندانه‌ای را ممکن می‌سازند، در کانون گفته‌های گوتمه قرار داشتند. رهایی از خودخواهی، حرص و آز، نفرت و نادانی موضوع اصلی صحبت‌های او در همۀ زمینه‌ها بود.

مکاشفه، نیروانا، ذن و کارما در زمرۀ مفاهیمی در اندیشه بودایی هستند که از حوزۀ جغرافیایی بودیسم فراتر رفته و وارد فرهنگ سایر ملل شرق و غرب شده‌اند و به همین دلیل نیز آیین بودا به اندیشه‌ای شناخته‌شده در جهان تبدیل شده است. اما اینکه واقعیت آیین بودا، تاریخ و انواع آن کدام‌اند کمتر موردتوجه است. این مذهب گسترده و پیچیده که با تمدن شرق آسیا پیوندی ناگسستنی یافته و از هند تا تبت و از چین و ویتنام تا کره و ژاپن و بسیاری مناطق دیگر را تحت پوشش قرارداده بر چه اساسی بنا شده است؟ هر چند که صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که فهم آموزه‌های بودا و دستیابی به روشنایی تعالیم او جز از طریق تجربهٔ شخصی ممکن نیست و فقط به‌واسطهٔ دانشی شهودی که از استاد به شاگرد منتقل شود در دسترس قرار می‌گیرد، در کتاب بودا سعی شده است که از طریق داستان‌ها و تصاویر مربوط به آیین تائو و مکاشفه و ذن، قدم اولی در جهت شناساندن آموزه‌های بودا برداشته شود.

خواندن کتاب بودا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای علاقه‌مندان به شناخت بودا مناسب است.

بخشی از کتاب بودا

«درباره اینکه بودا چه یا که بوده است، اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. «بودا» از لحاظ لغوی به معنای «به بیداری رسیده» است. مکتب‌های شرقی بر این باورند که بوداهای بسیاری در گذشته وجود داشته‌اند و بوداهای بسیاری هم در آینده به وجود می‌آیند.

بااین‌همه چهره‌ای تاریخی وجود دارد که نام خانوادگی او سیدارتا گوتاما است و کسی که اکنون به نام بودا شناخته می‌شود، همین شخص است. به او شاکیامونی بودا (فرزانه قبیله شاکیا) نیز گفته می‌شود. زندگی و تعالیم بودای تاریخی نقطه عطفی در معرفت بشری است، اگرچه بودا شخصاً انسانی معمولی بود و هیچ ادعایی درباره ارتباط با منابع غیبی نداشت. اعتقاد به خدای آفریننده هیچ جایی در آیین بودایی ندارد....»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۴٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

حجم

۲۴٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۵ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان