دانلود و خرید کتاب پژوهش و سیاست‌ گذاری آن ماژرزاک ترجمه هوشنگ نایبی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پژوهش و سیاست‌ گذاری اثر آن ماژرزاک

کتاب پژوهش و سیاست‌ گذاری

معرفی کتاب پژوهش و سیاست‌ گذاری

کتاب پژوهش و سیاست‌ گذاری نوشتهٔ آن ماژرزاک و ترجمهٔ هوشنگ نایبی است. نشر نی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این کتاب روش‌هایی برای پژوهش‌های اجتماعی برای خوانندگان ارائه می‌کند.

درباره کتاب پژوهش و سیاست‌ گذاری

هدف نویسنده از تألیف کتاب پژوهش و سیاست‌ گذاری، کمک به محققانی اجتماعی است که به‌تازگی وارد این حوزه شده‌اند و به تحقیق درمورد پیداکردن راه‌حل مسائل اجتماعی می‌پردازند. مخاطبان این کتاب، محققان رشته‌های مختلف هستند؛ دانش‌پژوهان رشتهٔ رفتار سازمانی که خواهان افزایش کارایی برنامه‌های اجتماعی بخش عمومی است، روان‌شناسانی که در پی کاهش شیوع اسکیزوفرنی هستند، جامعه‌شناسانی که به فساد شهری می‌پردازند یا محقق یک علوم سیاسی که روی ساختار اداری مطلوب استانداری‌ها کار می‌کند. عنصر اصلی و الزام‌آور این کتاب، نه رشتهٔ علمی و نه حوزهٔ تحقیق، بلکه خواست انجام تحقیقی است که مورد استفادهٔ سیاست‌گذاران قرار گیرد و به حل مسائل اجتماعی پیچیدهٔ امروز کمک کند. این کتاب شامل شش فصل است که عبارتند از: ماهیت سیاست‌پژوهی، آماده‌سازی سیاست‌پژوهی، مفهوم‌سازی سیاست‌پژوهی، تحلیل تکنیکی، تحلیل توصیه‌های تحقیق، برقراری ارتباط بین سیاست‌پژوهان و سیاست‌گذاران.

فصل اول به تعریف سیاست‌پژوهی می‌پردازد و چندین ویژگی عمدهٔ سیاست‌پژوهی موفق را بیان می‌کند. فصل دوم به توصیف کارها و مراحل آماده‌کردن سیاست‌پژوهی شامل تعیین و تعریف مسئلهٔ تحقیق، گردآوری اطلاعات دربارهٔ منابع و تصمیم‌گیری دربارهٔ مناسب‌بودن یا نبودن انجام سیاست‌پژوهی می‌پردازد. فصل سوم چند توصیه درمورد مفهوم‌سازی کارهای سیاست‌پژوهی ارائه می‌دهد. این توصیه‌ها دربارهٔ تشکیل مدل مقدماتی مسئلهٔ موردنظر، تدوین پرسش‌های خاص تحقیق و انتخاب محققان مناسب است. فصل چهارم به توصیف تحلیل عواملی می‌پردازد که به‌طور بالقوه علت مسئله اجتماعی موردبررسی‌اند. توصیه‌هایی دربارهٔ عملیاتی‌کردن متغیرها، طرح‌ریزی روش‌های تحقیق، انتخاب نتایج و نتیجه‌گیری و تهیهٔ توصیه‌های آزمایشی و موقتی در این فصل ارائه می‌شود. فصل پنجم به ارائهٔ شیوه‌های مبسوط بررسی متغیرهای مربوط به سیاست‌ها به‌منظور جرح و تعدیل توصیه‌های اولیه برای ارتقای احتمال اجرای آن‌ها می‌پردازد. فصل ششم که فصل پایانی است، به توصیف پویایی و اهمیت ارتباطات در فرایند سیاست‌پژوهی می‌پردازد و توصیه‌هایی برای برقراری ارتباط مؤثر بین سیاست‌پژوهان و سیاست‌گذاران ارائه می‌کند.

خواندن کتاب پژوهش و سیاست‌ گذاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب پژوهش و سیاست‌ گذاری

«در تهیه توصیه‌های آزمایشی برای سیاست‌گذاری باید از منابعی اطلاعاتی به‌جز نتیجه‌گیری‌های تحقیق استفاده کرد. به‌ویژه محقق باید از اطلاعاتی که در حین آماده‌سازی سیاست‌پژوهی درباره زمینه و بستر اجتماعی سیاسی کسب کرده، سود جوید. تکمیل این شناخت اولیه با اطلاعاتی اضافی درباره زمینه اجتماعی سیاسی صورت می‌گیرد که در جریان تحلیل تکنیکی کسب شده است. بدین‌ترتیب با اتمام تحلیل سیاست‌پژوه شناخت قابل ملاحظه‌ای درباره زمینه‌ای که نتیجه‌گیری‌ها در آن به‌کار خواهد رفت پیدا کرده است. با استفاده از این شناخت توصیه‌هایی آزمایشی ارائه می‌شود که هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ فرهنگی مناسب هستند.

هدف سیاست‌پژوهی ارائه چند شق مختلف به سیاست‌گذاران برای کمک به کاستن از مسئله اجتماعی است. همان‌طور که دونالد کمبل تأکید می‌کند کلید اصلی برای جامعه‌ای در حال تجربه و آزمایش این است که محقق «تصریح کند که راه‌حل ارائه‌شده برای مسئله فقط یکی از چند راه‌حلی است که سیاست‌گذار می‌تواند از آن حمایت کند» (۱۹۶۴: ۴۱۰). بنابراین در راستای این هدف توصیه‌های ارائه‌شده باید مربوط به اقدامات سیاستی مختلفی باشد که می‌توان در پیش گرفت. فی‌المثل توصیه‌هایی که برای بهبود مسئله باران اسیدی ارائه می‌شوند نباید فقط بر یک راه‌حل مثل کاهش آلودگی صنعتی متمرکز باشند. شقوق دیگر یا اقدامات مکملی را هم که از نتیجه‌گیری‌ها برمی‌خیزد باید توصیه کرد. از این گذشته ارائه توصیه‌های مختلف را می‌توان برحسب مناسبت زمانی درنظر گرفت (مثلا اقداماتی که می‌توان بلافاصله انجام داد به اضافه اقداماتی که می‌توان برای آینده دور توصیه کرد). سرانجام توصیه‌ها می‌توانند شقوق را برحسب سازوکارهای (مکانیسم‌های) سیاست‌گذاری مورد استفاده ارائه کنند. مثلا طرق حل مسئله اجتماعی را می‌توان هم از طریق مقررات اداری و هم از طریق اختصاص منابع درنظر گرفت. فقط با توجیه گستره‌ای از انواع مختلف اقدامات است که سیاست‌گذاران قادر خواهند بود شقوقی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهای قلمرو سیاسی تطبیق می‌کند. در این بخش درباره تهیه توصیه‌های سیاستی آزمایشی بحث کردیم. در این مقطع توصیه‌ها آزمایشی و موقتی به‌شمار می‌آیند، چه اولا برخاسته از نتیجه‌گیری‌های تحقیق‌اند و ثانیاً برخاسته از اطلاعاتی درباره فضای اجتماعی سیاسی‌اند که به شیوه‌ای نسبتاً تصادفی، شیوه‌ای نامنظم به‌دست آمده‌اند. گو این‌که بخش اعظم کار تحقیق در این مقطع به اتمام می‌رسد و این شقوق سیاستی آزمایشی به‌منزله توصیه‌های نهایی ارائه می‌شوند اما قویاً معتقدیم که کار سیاست‌پژوه هنوز به اتمام نرسیده است.»

خلق نظریه در مطالعات کیفی
محسن نوغانی دخت بهمنی
برندسازی گردشگری فرهنگی
فاطمه فرامرزپور
دختران کوبانی
گیل تسماخ لمون
کشتی شکسته
استیون کرین
دختری که با ماه ازدواج کرد
نوید نصرالهی شهری
آموزش تحلیل رفتار متقابل (TA)
نیلوفر ملک زاده
کلاف آرزوها
گرگوار دولاکور
قدرت آشکار شده
هلن فیشر
روان درمان افسردگی
مریم میراخوری
مامان تربچه لالایی بخون
معصومه یزدانی
دیوان غزلیات صالح
فرهنگ باریکانی
رتبه بندی صنایع کشور بر اساس معیار رشد اقتصادی
مهدی رضایی
ادبیات مشروطه
باقر صدری نیا
مکارم اخلاق
ابوبکر عبدالله بن محمد قریشی
کودکی پیامبر (ص)
علیرضا رمضانی‌صدر
المپیادهای شیمی بریتانیا
رضا کریمی
مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد
چیماماندا انگوزی آدیشی
رادیو راه (فصل دوم، قسمت دوم) درون‌گرایی
مجتبی شکوری
اوضاع خیلی خراب است
سمانه پرهیزکاری
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
راننده شب
روبم فونسکا
ما همه باید فمینیست باشیم
چیماماندا انگوزی آدیشی
بیشعوری
خاویر کرمنت
سرکار عِلّیه
زهره عیسی‌خانی
همه دروغ می‌ گویند
داوید وویتس
رادیو راه (فصل دوم، قسمت سوم) ایستگاه های فراموش شده
مجتبی شکوری
ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
نظام حقوق زن در اسلام
مرتضی مطهری
اخبار را دنبال نکنید
رولف دوبلی
تقوا؛ طرحی برای ادارۀ جامعه
علیرضا پناهیان
اگر قرار باشد به جزیره ای دورافتاده بروید، چه کسی را با خود می‌برید؟
فرانک مارتلا
اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟
نیکلاس کار
داستان یک مناظره
احمد یاری
زمین، زمان، انسان
مزدافر مؤمنی
به‌ خاطر زندگی
یئان‌می پارک
فوتبال علیه دشمن
سایمون کوپر
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۸۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۴۸۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان