دانلود رایگان کتاب تقیه و حفظ نیروها ناصر مکارم شیرازی ترجمه سیدمحمدجواد بنی‌سعید لنگرودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب تقیه و حفظ نیروها

«تقیه و حفظ نیروها» نوشته‌ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی(-۱۳۰۵) است. این کتاب به تقیه و موارد وجوب و حرمت آن و همچنین تنبیهاتی در خصوص مسائل مربوط به آن می‌پردازد. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: اعتقاد به تقیه از سابقه‌دارترین عقایدی است که شیعیان اهل‌بیت: را به آن می‌شناسند و به خاطر آن بیشترین بدگویی را نسبت به شیعه روا داشته‌اند؛ حال آنکه نه معنای آن را می‌دانند ونه موارد حرمت و جواز آن را، و غافل‌اند از اینکه این عقیده عقیده‌ای است که عقل و نقل به آن حکم می‌کند و فروع فراوانی در ابواب مختلف فقه از عبادات و غیر آن بر آن مبتنی است. بنابراین، عقیده به تقیه از دو جهت با مذهب حق ارتباط دارد: ۱. از ناحیه فقه و قواعد آن، و فروع فراوانی که بر اساس تقیه بناشده است. ۲. از ناحیه کلام و عقاید؛ چرا که عقیده به تقیه نزد کسانی که از مقصود و موارد آن غافلند دلیلی است بر ضعف مذهبی که قائل به آن است. ما هر چند در اینجا از تقیه به عنوان یک قاعده فقهی بحث می‌کنیم، ولی در ضمن این مباحث تلاش خواهیم کرد از ناحیه عقیدتی نیز آن را توضیح دهیم تا سطح ارزش ایرادهایی که مخالفان به آن دست یازیده‌اند معلوم شود، و بدانند که این گمان باطل همانند گمان‌های باطل دیگر ناشی از کمی ارتباطشان با ما بوده، و اینکه عقاید ما را از خود ما نگرفته‌اند، بلکه از کتاب‌هایی گرفته‌اند که آمیخته به باطل و مملو از انواع تهمت‌هایی است که یا ناشی از تعصبات قومی و مذهبی است و یا نتیجه دخالت دشمنان دین در امور مسلمانان برای ایجاد تفرقه در اتحاد آنها و گسترش دشمنی در میانشان بوده، تا با هم به نزاع برخیزند و در نتیجه سست گردیده و هیبتشان از بین برود.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
نکته مهمی که در این احادیث وجود دارد، این است که فلسفه عقلی تقیه در آن بیان شده است. استدلال عقلی که قبلا به آن اشاره کردیم، از همین جا سرچشمه می‌گیرد و آن اینکه چرا ما در میدان جنگ از سپر و زره استفاده می‌کنیم و چرا شجاعت به خرج نداده، خود را در مقابل تیر دشمن قرار نمی‌دهیم؟ چرا درجبهه جنگ از خاکریز یا از نفربرهایی که دیواره آهنی محکمی دارد، استفاده می‌کنیم؟ چرا رنگ لباس سربازان خاکی و قابل استتاراست؟ علت همه اینها به تقیه عقلایی برمی‌گردد؛ زیرا انسان نباید بی‌جهت جان خود را در معرض خطر قرار دهد. به همین دلیل، در روایات فوق به این نکته اشاره شده است که تقیه همان زره و سپر برای‌مومن است که در جنگ از آن استفاده می‌کند.
💐
بر اساس دسته سوم روایات، تقیه از بزرگ‌ترین واجباتی شمرده شده که ترک آن از گناهان نابخشودنی است. با تعبیراتی نظیر اینکه: مؤمنی که تقیه ندارد مانند بدنی است که سر ندارد وچیزی در نزد خدا و اولیای او محبوب‌تر از تقیه نمی‌باشد. روایات این طایفه از این قرار است: ۹. در «کافی» ، از حبیب بن بشار روایت کرده که گفت: امام صادق ( ع) فرمود: از پدرم شنیدم که می‌فرمود: به خدا سوگند، بر روی زمین چیزی دوست داشتنی‌تر از تقیه نیست. ای حبیب، هر کس تقیه داشته باشد، خداوند او را بالا می‌برد. ای حبیب، هر که تقیه نداشته باشد، خداوند او را پست می‌گرداند. ای حبیب، مردم تنها در آشتی به سر می‌برند، پس اگر تقیه باشد، آشتی خواهد بود.
💐
بنابراین برای کسی که پیشوای امت و مقیاس دین به حساب می‌آید و مردم به او اقتدا می‌کنند و نزدیکی او به اهل بیت: را می‌شناسند، برای چنین شخصی به پیشواز مرگ رفتن وتحمل ضررهایی که به حدّ شهات در راه خدا می‌رسد، گاه ترجیح دارد؛ و بلکه گاه واجب می‌شود، و آن زمانی است که ترک این کار موجب وارد آمدن ضرر به اساس دین و فاسد شدن حق وسستی بنیان‌های اسلام شود.
💐
این دسته روایاتی است که دلالت می‌کند بر اینکه تقیه سپر ومحافظ مؤمن است: ۱. مرحوم کلینی ۱ در کتاب «کافی» ، به سند خود از محمد بن مروان، از ابی‌عبد الله امام صادق ( ع) روایت کرده که ایشان فرمودند: پدرم همیشه می‌فرمود: هیچ چیز به اندازه تقیه مرا خشنودنمی‌کند. همانا تقیه محافظ مومن است. ۲. در کتاب «کافی» از عبدالله بن ابی‌یعفور روایت کرده که گفت: از ابی‌عبدالله امام صادق( ع) شنیدم که فرمود: تقیه سپر مومن است. تقیه حرز مومن است؛.... ۳. در کتاب «کافی» از حریز، از ابی‌عبدالله امام صادق ( ع) روایت کرده که فرمود: تقیه سپر خدا بین او و بین خلقش می‌باشد. ۴. حسن بن محبوب ازجمیل بن صالح، ازامام صادق( ع) روایت کرده که فرمودند: پدرم همیشه می‌فرمود: هیچ چیزی به اندازه تقیه باعث خشنودی نمی‌شود. همانا تقیه محافظ مومن است.
💐

حجم

۱۸۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

حجم

۱۸۹٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۷۲ صفحه

قیمت:
رایگان