دانلود و خرید کتاب ایران در دوره پهلوی با تاکید بر نقش و جایگاه رزم آرا صالح امین پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ایران در دوره پهلوی با تاکید بر نقش و جایگاه رزم آرا اثر صالح امین پور

کتاب ایران در دوره پهلوی با تاکید بر نقش و جایگاه رزم آرا

معرفی کتاب ایران در دوره پهلوی با تاکید بر نقش و جایگاه رزم آرا

کتاب ایران در دوره پهلوی با تاکید بر نقش و جایگاه رزم آرا نوشتهٔ صالح امین پور و عبدالله ساجدی و جمال خسروی است. انتشارات ندای تاریخ این کتاب تاریخی را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب ایران در دوره پهلوی با تاکید بر نقش و جایگاه رزم آرا

کتاب ایران در دوره پهلوی با تاکید بر نقش و جایگاه رزم آرا نوشته شده است تا شما را با برهه‌هایی از تاریخ معاصر ایران بیشتر آشنا کند. تیمسار حاج‌علی رزم‌آرا در ۱۰ فروردین ۱۲۸۰ در تهران به دنیا آمد و در ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ در همین شهر به قتل رسید. او یک نظامی ایرانی با درجهٔ سپهبدی و نخست‌وزیر ایران بود. رزم‌آرا در ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ به‌وسیلهٔ یکی از اعضای گروه فداییان اسلام به نام «خلیل طهماسبی» در محوطهٔ مسجد «شاه» در تهران ترور شد. او که به نام «سپهبد رزم‌آرا» در تاریخ سیاسی ایران شهرت یافت، ابتدا در مکتب‌خانه و سپس در مدارس الیانس، اقدسیه و دارالفنون تحصیل کرده بود. در ۱۷سالگی وارد مدرسهٔ نظام مشیرالدوله شد و بعد به خدمت بریگاد مرکزی در آمد. در عملیاتی در شمال و برای مقابله با جنگلی‌ها (طرفداران میرزا کوچک‌خان جنگلی) و در آذربایجان غربی کنونی در سرکوب «اسماعیل‌آقا سیمیتقو» شرکت مؤثر داشت و در ۱۲۹۹ درجهٔ نایب‌دومی (ستوان‌دومی) گرفت. پس از احراز افسری، بر اثر اقداماتی که کرده بود به درجهٔ سلطانی (سروانی) ترفیع یافت و در سال ۱۳۰۲ با افسران جوان برای فراگیری فنون نظامی به فرانسه عازم شد. تحصیلات نظامی را در دانشگاه نظامی سن‌سیر انجام داد و پس از دو سال به ایران بازگشت. او که وارد رشتهٔ پیاده‌نظام شده بود، از دانشکدهٔ سن‌سیر فارغ‌التحصیل شد. او استاد دانشگاه جنگ، فرماندهٔ دانشکدهٔ افسری، رئیس ستاد ارتش و نخست‌وزیر ایران بود. دوره کتاب‌هایی با عنوان «جغرافیای نظامی ایران» به نام او است؛ همچنین چند مقاله و نوشتار بلند دربارهٔ بلوچستان انگلیس، ترکستان شوروی، قفقاز، ترکیه، افغانستان، گیلان، مازندران و عربستان به‌صورت جزوه و کتاب کوچک منتشر کرده است. آرامگاه سپهبد رزم‌آرا در باغ توتی در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری قرار دارد.

خواندن کتاب ایران در دوره پهلوی با تاکید بر نقش و جایگاه رزم آرا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ایران در دوره پهلوی با تاکید بر نقش و جایگاه رزم آرا

«ایران همزمان با روی کار آمدن رزم‌آرا وضعیت بسیار حساسی داشت. جنگ جهانی دوم و تحولات بین‌المللی جدید، رقابت قدرت‌های بزرگ، وضعیت خاصی را در جهان و منطقه به وجود آورده بود. اشغال ایران توسط نیروهای متفقین و مشکلات ناشی از آن و همچنین بی‌ثباتی سیاسی و اوضاع ناگوار اجتماعی و اقتصادی باعث شده بود تا نگرانی از گسترش نارضایتی عمومی گسترده، خطر انقلاب اجتماعی، فروپاشی حکومت و تجزیه احتمالی روزبهروز تشدید شود. ایجاد دولتی قدرتمند برای جلوگیری از نفوذ کمونیسم، نیز فروپاشی و تجزیه احتمالی ایران همچنین رضایت مردم و جلوگیری از انقلاب اجتماعی یک ضرورت اساسی و فوری بود که هم از داخل احساس میشد و هم تبدیل به برنامه قدرت‌های خارجی شده بود. در مجموع این شرایط و ضرورت‌های یاد شده باعث روی کار آمدن رزم آرا شد تا ازیک سو به عنوان التیامی بر دردها نابسامانی‌های داخلی باشد و از دیگر سو، نیرویی در راستای تأمین منافع قدرت‌های خارجی.

این کتاب وقایع این دوره و وضعیت ایران، مقارن روی کارآمدن رزم آرا تا پایان کار او را بررسی و تحلیل می‌کند تا به نتیجه مشخصی جهت پاسخگویی به سوالاتی بر بیاد که شاید در ذهن خیلی از مخاطبین به مانند نویسندگان این تحقیق در ارتباط با دوره و وقایع موردنظر وجود داشته است. تلاش شد منطق تحلیل علمی پیش گرفته شود اما مطمئناً کم و کاستی‌های کار با دیدگاه و نظر مخاطبین رفع و اثر غنی و پر بارتر خواهد شد. در نیل به این هدف تک‌تک مخاطبین و نظرات آنها را ارج می‌نهیم.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۵۰ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۵۰ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان