دانلود و خرید کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته مجتبی صدریا ترجمه خورشید نجفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته اثر مجتبی صدریا

کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته

معرفی کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته

کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته نوشتهٔ مجتبی صدریا و ترجمهٔ خورشید نجفی است. انتشارات نیلوفر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر به «هانا آرنت» و بستر فلسفی سیاست پرداخته است.

درباره کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته

کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته کوششی است تا از خلال اندیشه‌های «هانا آرنت» به نقدی بر مدرنیته پرداخته شود. موضوع کتاب انتقاد هانا آرنت از اندیشه‌های فردگرایی و مخالفت شدید او با این اندیشه‌ها است؛ اندیشه‌هایی که در عصر روشنگری و دوران رمانتیسم شکل گرفته بود. هانا آرنت اندیشمندی کُنشگر بود که بر پایه‌ٔ درایت عمق‌یافته و نظریات خود، کُنش را شرط دستیابی انسان به روند تحول و شکوفایی ویژه‌ٔ خود می‌دانست. او اندیشمندی مدرن و خواهان تحول فردی، اجتماعی، عدالت و گسترش بینش انسانی با تمامیت امکانات بالقوه‌ٔ خود برای شکوفاشدن بود. هدف این رساله، به قلم مجتبی صدریا، قوام‌بخشیدن به شناخت ما از تولیدات فکری است که دارای غنا و پیچیدگی‌ هستند و قادرند چشم‌اندازهای جدیدی بگشایند.

نویسنده در مقدمه و فصل اول، به‌خوبی برای بحث درباره‌ٔ اندیشه‌های هانا آرنت زمینه‌سازی کرده است. در فصل بعدی، مسئله‌ٔ آیشمن را موردبررسی قرار داده است. قضیه‌ٔ آیشمن و اعدام او برای آرنت اساسی و تعیین‌کننده بود. شاید یکی از مهیج‌ترین فصل‌های کتاب را بتوان فصل آخر آن دانست که در آن هم دیدگاه‌های آرنت درباره‌ٔ صهیونیزم و هم مبانی اندیشه‌گون او درباره‌ٔ ماهیت توتالیتاریسم تبیین شده است. هانا آرنت یکی از نخستین منتقدان سرسخت صهیونیزم بود و بر این باور بود که آرای هرتز، بنیان‌گذار صهیونیزم، به‌شدت خشونت‌طلبانه‌ هستند.

کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته برخلاف اغلب کتاب‌هایی که مدرنیته را کورکورانه نقد می‌کنند، تلاش کرده است تا درونِ حدودِ مدرنیته به بیان ضعف‌ها و مشکلات بنیادین آن بپردازد. این را می‌توان وجه تمایز آرنت با بسیاری از متفکران چپ دانست. هانا آرنت در سال ۱۹۰۶ به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۵ درگذشت. او تئوریسین و فیلسوفی سیاسی بود که در آلمان در یک خانوادهٔ یهودی زاده شد. در ۱۸سالگی وارد دانشگاه ماربورگ شد و در این دانشگاه استاد محبوبش «مارتین هایدگر» بود که رابطهٔ عاشقانه‌ای نیز با او داشت. او در سال ۱۹۲۶ دانشگاه ماربورگ را ترک کرد و به دانشگاه هایدلبرگ رفت تا رسالهٔ دکتری خود را با عنوان «مفهوم عشق از نظر آگوستین قدیس» زیر نظر «کارل یاسپرس» بگذراند. پس از تحصیل به یکی از رهبران چپ آلمان بدل شد و به مخالفت با نازی‌ها پرداخت. هانا آرنت در سال ۱۹۳۲ ریاست دانشگاه فرایبورگ را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۳۳ با قدرت‌گرفتن آدولف هیتلر مدتی به زندان افتاد و با شروع جنگ جهانی دوم به اردوگاه مرگ و کوره‌‎های آدم‌سوزی اعزام شد که البته توانست از اسارت فرار کند و همراه با همسر خود «هاینریش بلوشر» به فرانسه برود. هانا آرنت و همسرش با هجوم آلمان‌ها به فرانسه، به آمریکا مهاجرت کردند. او در سال ۱۹۵۱ تابعیت ایالات متحده را پذیرفت. اوایل مهاجرت برای او بسیار سخت و همراه با فقر بود. در ۱۹۶۳ به استادی دانشگاه شیکاگو رسید و در ۱۹۶۷ به «مدرسهٔ تحقیقات اجتماعی» نیویورک رفت و تا پایان عمرش آنجا تدریس می‌کرد. هانا آرنت در سال ۱۹۵۱ کتاب معروف خود «ریشه‌های توتالیتاریسم» را منتشر کرد. این کتاب او را به یکی از اصلی‌ترین نظریه‌پردازان زمان خود بدل کرد؛ همچنین از دیگر آثار معروف او می‌توان به «حیات ذهن»، «انقلاب»، «وضع بشر»، «قدرت و قهر» و «میان گذشته و آینده» اشاره کرد. هانا آرنت در ۴ دسامبر ۱۹۷۵ در نیویورک درگذشت و در کنار همسرش به خاک سپرده شد.

خواندن کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران علوم و فلسفهٔ سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نقدی مدرن بر مدرنیته

«دومین پاسخ به مطرودیت چیزی است که آرنت آن را مظنون می‌نامد. او این مفهوم را براساس تیپی پی‌ریزی کرد که چارلی چاپلین عرضه می‌کند، خلاف‌کاری دوست‌داشتنی که بدنامی‌اش سبب می‌شود همواره در هر کار خلافی او را مقصر بدانند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۱۹,۸۰۰
تومان