دانلود و خرید کتاب خواست مردم آلبرت ویل ترجمه محمود حبیبی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خواست مردم اثر آلبرت ویل

کتاب خواست مردم

معرفی کتاب خواست مردم

کتاب خواست مردم؛ افسانه‌ای مدرن نوشتهٔ آلبرت ویل و ترجمهٔ محمود حبیبی است و نشر نیلوفر آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب خواست مردم

خواست مردم چیست؟ در نگاه اول، شاید پاسخ این پرسش بدیهی به نظر برسد، اما اگر کسی به روش سقراط که در کوچه و خیابان راه می‌افتاد و از مردم عادی دربارهٔ معنی کلمات یا مفاهیمِ ظاهراً بدیهی سؤال و جواب می‌کرد، یقهٔ ما را بگیرد که منظورتان از «مردم» چیست و «خواست مردم» کدام است، تازه آن وقت است که ما هم مثل مردم آتن در عصر سقراط متوجه می‌شویم، پاسخی ساده و سرراست برای این سؤالات وجود ندارد. تعاریف موجود هم بعضاً چنان کلی و جناحی هستند که فقط بر سؤالات سقراط می‌افزایند. مروری بر سابقهٔ بحث نشان می‌دهد که واژهٔ مردم هم یکی از واژگانی است که بنا بر اقتضائات سیاسی و اجتماعی، گاه آنقدر فراخ می‌شود که همه کس در آن می‌گنجد و گاه هم چنان تنگ که خیلی‌ها از دایرهٔ آن بیرون می‌مانند. از این نظر، این روزها، ضرورت بحثی بی‌طرفانه دربارهٔ مفاهیمی از این دست، بیش از پیش احساس می‌شود.

کتاب خواست مردم با نگاه به همین ضرورت نوشته شده است. نویسنده سعی کرده با رویکردی سقراطی، خواست مردم و مفاهیم مرتبط با آن را بررسی کند. در این مسیر، او از افسانه‌هایی پرده برمی‌دارد که به مرور زمان حول مفاهیمی مثل دموکراسی شکل گرفته‌اند و آنها را به ابزاری در دستان سیاستمداران پوپولیست تبدیل کرده‌اند. نویسنده، دموکراسی واقعی را مستلزم پذیرش تکثر می‌داند و معتقد است پوپولیست‌ها همواره با مراجعه مستقیم به آراء مردم به جای مراجعه به سازوکار پارلمانی و قانون اساسی تلاش می‌کنند تکثر و پیچیدگی را به حاشیه برانند و همه چیز را ساده جلوه دهند، در حالی که دموکراسی واقعی یعنی پذیرش تنوع و پیچیدگی و جوامعی موفق به ایجاد دموکراسی واقعی خواهند شد که بیاموزند چطور با این تنوع و پیچیدگی زندگی کنند.

آلبریت ویل، نویسنده کتاب، یکی از نظریه‌پردازان سیاسی انگلستان است که بخش عمدهٔ فعالیت علمی‌اش را در مراکز آکادمیک گذرانده است. حوزهٔ تحقیقاتی وی نظریه سیاسی مدرن و سیاست عمومی است و در این مسیر همواره تلاش کرده با تحلیل اصول سیاسی و سیاست عمومی، این دو حوزه را با یکدیگر تلفیق کند. ویل در سال‌های اخیر روی موضوع دموکراسی و نظریه دموکراتیک متمرکز بوده است. این کتاب نیز حاصل مطالعات اخیر او است. ویل در حال حاضر استاد ممتاز کالج دانشگاهی لندن است و چیزی که او را از همتایانش متمایز می‌کند، تأکیدش بر ضرورت پیوند زدن مباحث آکادمیک با سیاست روز است. او همان‌طور که خودش در مقدمه آورده، این کتاب را برای مخاطب عام نوشته و تلاش کرده است با زبانی غیرتخصصی پرده از برخی واقعیات موجود در سیاست عمومی در جهان امروز بردارد.

فصل‌های این کتاب از این قرار هستند:

۱. در چنگ افسانه

۲. افسانه‌های نوستالژیک

۳. منظور از مردم چیست؟

۴. خواست اکثریت؟

۵. حاکم افسانه‌ای

۶. در باب اقلیت‌بودن

۷. دموکراسی بدون افسانه

۸. اخلاقِ مسئولیت

خواندن کتاب خواست مردم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که می‌خواهند بدانند دموکراسی واقعی چیست و در دنیای سیاست چه می‌گذرد، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب خواست مردم

«در سراسر جهان، احزاب و جنبش‌های سیاسی ــ چپ یا راست ــ از خواست مردم دم می‌زنند. در سال ۲۰۱۳، دولت [تونی] آبوت [نخست‌وزیر وقت استرالیا] گفت هر تلاشی از طرف مجلس سنا برای لغو قانون مالیاتِ کربن خلاف خواست مردم است. [حزب] وان نِیشِن نیز خود را حزبی سیاسی و نمایندهٔ آن دسته از استرالیایی‌هایی می‌داند که نگرانند مبادا خواستشان در سازوکار سیستم دو حزبی نادیده گرفته شود. ماری لوپن از حزب جبهه ملی فرانسه اصرار دارد تلاش قضات فرانسوی برای بررسی امور مالی این حزب خلاف خواست مردم است. فعالان کارزار حمایت از ازدواج همجنس‌گرایان در ایرلند شمالی نیز می‌گویند مخالفت با آرمان آنان یعنی مخالفت با خواست مردم. هوگو چاوز، رئیس‌جمهور پیشین ونزوئلا، در مراسم تحلیفش در سال ۲۰۰۷ گفت قوهٔ تشخیص مردم، خالص و خواست آنان قوی است و هیچ کسی نمی‌تواند آنان را فاسد یا حتی تهدید کند. [رجب طیب] اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بعد از کودتای نظامی ناکام ۲۰۱۶ ادعا کرد مردمی که برای مخالفت با کودتا به خیابان‌ها ریختند «خواست ملی» واحدی را به نمایش گذاشتند. یکی از اعضای جنبش تی پارتی آمریکا گفت این جنبش به این نتیجه رسیده که تعیین بودجه دولت بدون در نظر گرفتن خواست مردم شکلی از همان سیستم مالیات بدون نمایندگیِ سابق است. فعالان کارزارِ مخالفت با الکترال کالج در آمریکا معتقدند این ساز و کار، خواست مردم را بی‌اثر می‌کند زیرا همان‌طور که در پیروزی دونالد ترامپ در برابر هیلاری کلینتون دیدیم، می‌تواند یک نامزد را با وجود داشتن اکثریت آراء مردمی از پیروزی باز دارد. نیکی هیلی نمایندهٔ [وقت] آمریکا در سازمان ملل متحد جایی گفت تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، «پاسخی به خواست مردم» بود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
شاید چنین به نظر برسد که نویسندگان قانون اساسی آمریکا می‌خواستند با این کار اعتماد مردم را جلب و چنین وانمود کنند که به نام مردم آمریکا حرف می‌زنند در حالی که عملاً چیزی بیش از یک گروه نخبه سیاسی نبودند. اما این تنها راهی است که با آن می‌توان یک قانون اساسی دموکراتیک جدید تدوین کرد یعنی ابتدا نویسندگانی این قانون را بنویسند و بعد برای تصویب در اختیار عموم قرار دهند: یا کل مردم ــ از طریق برگزاری همه‌پرسی ــ یا نمایندگان آنها. در هر دو صورت، هیچ مردمی عملاً نویسندهٔ قانون اساسی خود نیستند.
muhammad shirkhodaei
ایجاد یک ملت و حس مردم‌بودن در میان ساکنان هر کشور معمولاً نیازمند دو فرایند است. فرایند اول متشکل است از گسترش و تقویت حقوق شهروندی در میان کسانی که به آن کشور تعلق دارند. اعضای جامعهٔ سیاسی هر کشور به مثابهٔ شهروندان آن باید از حقوق مدنی یکسان برخوردار باشند، طوری که حاکمیت قانون برای همه ــ عوام یا اعیان، روحانی یا عادی ــ یکسان باشد. این وجه تمایز حکومت‌های اروپایی مدرن از نظام‌های فئودال قرون وسطی است. بعد از آن نوبت به حقوق سیاسی می‌رسد که ابتدایی‌ترینِ آنها حق رأی است که با حقوق اجتماعی مثل امنیت مالی در ایام پیری یا مراقبت بهداشتی در مواقع بیماری تکمیل می‌شود.
muhammad shirkhodaei
پوپولیسم مدعی است اگر خواست مردم در سیاست غالب شود، فساد و نارسایی‌های دموکراسی نمایندگی رخت خواهند بست. افسانهٔ پوپولیسم در شکل بریتانیایی‌اش حول همه‌پرسی برگزیت می‌چرخد. ابتدا با همه‌پرسی عمومی، خواست مردم را مشخص کن و بعد تأکید کن که مخالفانِ نتیجهٔ همه‌پرسی، مخالفان خواست مردم‌اند. همراهی با خواست فرضی مردم را معیار سنجش میزان اعتبار دموکراتیک جامعه قرار بده. این فرمول نخ‌نما را مدام تکرار کن. با مخالفان مماشات نکن. قید و بندهای قانونی دادگاه‌ها و پارلمان را به چالش بکش. به قلدرهای رسانه‌ای اجازه بده این پیام را با فشار بر مخالفان جا بیاندازند که فقط یک مردم، یک خواست، یک حزب لازم است.
muhammad shirkhodaei
هرچند سوئیس برخلاف آلمان متکی بر اصل ابتکار عمومی است اما باز هم نمی‌توان با استناد به این تفاوت گفت سوئیس دموکراتیک‌تر است. یکی از دلایلش این است که میزان مشارکت در انتخابات آلمان بیشتر از سوئیس است. از سال ۱۹۴۹، کمترین میزان مشارکت درآلمان در سال ۲۰۰۹ رقم خورد که کمی بیش از ۷۰ درصد بود. بیشترین میزان هم کمی بیش از ۹۰ درصد در سال ۱۹۷۲ اتفاق افتاد. در مقابل در سوئیس، میانگین میزان مشارکت در انتخابات در طول ۴۴ انتخابات و همه‌پرسی‌های گذشته کمتر از ۵۰ درصد بوده است. فرصت‌های دموکراتیک که یک کشور در اختیار شهروندانش قرار می‌دهد، یک چیز است و میزان استفاده از این فرصت‌ها، چیزی دیگر. استفادهٔ فراوان از فرصت‌های نسبتاً کم شاید بهتر از استفادهٔ کم از فرصت‌های نسبتاً فراوان باشد.
muhammad shirkhodaei
پوپولیسم به مثابهٔ یک آموزه در نهایت محکوم به شکست است زیرا مبتنی بر یک افسانه است؛ افسانهٔ خواست مردم. خواست مردم افسانه است زیرا فرضیات لازم برای تبدیل آن به واقعیت در جهان سیاست عملی قابل تحقق نیست. اول اینکه، ایدهٔ «مردم» یا «مردم خاص» که یک کشور را تشکیل می‌دهند، معنایی روشن ندارد. مردم، وقتی به آنان به دیدهٔ شهروندانی مجزا نگاه شود، متشکل از افراد متعددی هستند که دیدگاه‌ها و نظراتی متنوع دارند. این دیدگاه‌ها و نظرات متنوع اغلب ناشی از تجربیات تاریخی گروه‌های مختلفی هستند که از طریق فرایندهای ایجاد دولت مدرن با یکدیگر تلفیق شده‌اند.
muhammad shirkhodaei
دور باطلِ قاعدهٔ اکثریت می‌تواند در هر شرایطی که پای بیش از یک اختلاف نظر سیاسی در میان است، تکرار شود بالاخص وقتی پای رأی‌دهندگان بسیار مطلع و پیچیده‌ای مثل اعضای احزاب پارلمانی در میان است که مجبورند تصمیم بگیرند به کدام ائتلاف ملحق شوند یا نشوند. در واقع امکان وقوع این امر در میان رأی‌دهندگانِ با تجربه‌تر بیشتر است زیرا کسانی که دارای تجربهٔ سیاسی‌اند، این قابلیت را در خودشان ایجاد کرده‌اندکه وقتی با یک انتخاب مواجه می‌شوند، به ابعاد جدید موافقت و مخالفت با آن بیاندیشند. ناتوانی در کشف خواست مردم هیچ ارتباطی با دانش رأی‌دهندگان ندارد بلکه فقط با راهی سر و کار دارد که با آن می‌توان یا نمی‌توان نظرات مختلف و رقیب را با هم تلفیق کرد.
muhammad shirkhodaei
پریکلس در پایان سال اول جنگ با دشمن اصلی آتنی‌ها یعنی اسپارت‌ها می‌گوید: این‌جا کسی فقط به امور شخصی خود نمی‌اندیشد بلکه به امور حکومتی نیز فکر می‌کند. حتی کسانی هم که به‌طور عمده درگیر کار و بار شخصی خودشان هستند هم درکی عمیق از سیاست عمومی دارند. این ویژگیِ خاص ماست. ما نمی‌گوییم اگر کسی به سیاست علاقه‌مند نبود، پس فقط به امور شخصی خودش می‌اندیشد، بلکه می‌گوییم آتن اساساً جای چنین کسانی نیست. (توسیدید ۲.۴۳.۳)
muhammad shirkhodaei
پوپولیسم، به‌عنوان پدیده‌ای که خواستِ مردم، جذابیتش نزد عموم را مدیون آن است، پاسخی غیرواقع‌بینانه به شرایط یپیچیده است که بسیاری از شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مردم به هیچ وجه و به‌شکل منطقی قادر به تعیین سیاست دولتی نیستند و دولت‌ها نیز بلااستثنا مجبورند با جهان در شکل واقعی‌اش مواجه شوند نه در شکلی که مردم می‌پسندند. نارسایی‌های اجتماعی و اقتصادی موجود در بطن پوپولیسم جدی‌اند اما این بدان معنا نیست که ما به ایدهٔ خواست مردم نیاز داریم تا مثل یک نخ، اصول محوری پوپولیسم را به هم وصل کنیم. زیرا این نخ، افسانه است، افسانه‌ای که شیفتگی نسبت به آن توجه ما را از اصلاحاتی در نظام سیاسی که آن را در خدمت نفع عمومی قرار می‌دهد، دور می‌کند. ما باید گریبانمان را از چنگ این افسانه برهانیم.
muhammad shirkhodaei
در مجارستان، ویکتور اوربانِ پوپولیست(*)، قبل از انتخابات ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ حاضر نشد با رقبایش دربارهٔ سیاست‌هایش مناظره کند و گفت به هیچ مناظره‌ای نیاز نیست زیرا گزینه‌های پیش روی کشور کاملاً واضح و گویا است. او معتقد بود چیزی که مجارستان نیاز دارد نه مناظره، بلکه فقط «سی جوان تنومند است که وارد عمل شوند و کارهایی را که همهٔ ما ضروری می‌دانیم به سرانجام برسانند».
muhammad shirkhodaei
خواست مردم، افسانه‌ای بیش نیست نه برای اینکه در هر نظام دموکراتیک، عموم مردم افرادی نادان و کوته‌بین هستند بلکه برای اینکه مردم یک‌دست نیستند و روش‌هایی مختلف و اغلب ناسازگار برای تلفیق نظرات آنها وجود دارد. «مردم» متشکل از جمع کثیری از مردمان مختلف است و هیچ مسیری سرراست برای رسیدن از حالت جمع مردم به حالت مفرد آن وجود ندارد.
muhammad shirkhodaei

حجم

۱۶۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۱۶۵٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان