دانلود و خرید کتاب البته واضح و مبرهن است که... ضیاء موحد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب البته واضح و مبرهن است که... اثر ضیاء موحد

کتاب البته واضح و مبرهن است که...

نویسنده:ضیاء موحد
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۲از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب البته واضح و مبرهن است که...


کتاب البته واضح و مبرهن است که... نوشتهٔ ضیاء موحد است و انتشارات نیلوفر آن را منتشر کرده است. این کتابْ رساله‌ای در مقاله‌نویسی است.

درباره کتاب البته واضح و مبرهن است که...

کتاب البته واضح و مبرهن است که… رساله‌ای است که با هدف آموزش مقاله‌نویسی به چاپ رسیده است. موحد در پیشگفتار این کتاب می‌گوید در اوایل رونق‌گرفتن مجلات ادبی نویسندگانی که برای مجلات ادبی مقاله می‌فرستادند، معمولاً با اصول مقاله‌نویسی آشنا نبودند و به همین علت رد می‌شدند. او این رساله را با هدف آموزش مقاله‌نویسی نوشت. این کتاب دو بخش دارد. در بخش اول، مقاله، بخش‌هایش و روش نوشتن آن شرح داده می‌شود. موحد در این بخش از بنیادی‌ترین مفاهیم شروع کرده و طوری پیش رفته که در پایان بخش اول خواننده می‌تواند خودش یک مقاله بنویسد. بخش دوم به انواع مقاله و مثال‌هایی از آن‌ها اختصاص دارد.

از نظر موحد، برای مقاله‌نویسی سه روش عمده ذکر شده است:

۱- رسم ساختار مقاله

۲- نوشتن مقاله و تکمیل و ویرایش پی‌در‌پی آن

۳- مفهوم‌یابی

کمتر مقاله‌ای تنها به یکی از این سه روش نوشته می‌شود. معمولاً در هر مقاله هر سه روش به کار می‌روند اگرچه ممکن است روشی بیشتر به کار گرفته شود. آنچه کمتر اتفاق می‌افتد این است که مقاله‌نویس قلم روی کاغذ بگذارد و در یک نوبت مقاله‌ای کامل و بی‌نقص از کار درآورد. چنین کاری مستلزم اِشراف کامل بر موضوع و شگرد مقاله‌نویسی است. اهمیت آموزش‌های منطقی و ریاضی توجه به ساختار یعنی نظم و انسجام ذهنی در مقاله‌نویسی است. در نتیجهٔ چنین آموزشی است که مقاله‌نویس درمی‌یابد چگونگی ارائه موضوع اهمیتی بیش از خود موضوع دارد. این مسئله‌ای است که کتاب البته واضح و مبرهن است که... به آن می‌پردازد. موضوع مقاله‌نویسی در واقع پیرامون ساختار مقاله یعنی چگونگی ارائهٔ موضوع دور می‌زند. 

خواندن کتاب البته واضح و مبرهن است که... را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به همهٔ کسانی که سودای نوشتن مقاله دارند پیشنهاد می‌کنیم.

درباره ضیاء موحد

ضیاء موحد شاعر و استاد دانشگاه است. او در سال ۱۳۲۱ در اصفهان چشم به جهان گشود. موحد در دانشکده‌ٔ علوم تهران در رشته‌ٔ فیزیک تحصیل کرد. او پس از تمام‌شدن دوره‌ٔ تحصیلش به انگلستان رفت و در کالج دانشگاهی لندن به تحصیل در رشته‌ٔ فلسفه پرداخت و پس از اخذ مدرک به ایران بازگشت. پس از بازگشت به ایران هم به تدریس منطق و فلسفه و شعر پرداخت. برخی از منتقدان موحد را از مهم‌ترین شاعران معاصر ایران می‌دانند. او علاوه بر اشعارش آثاری در حوزه‌ٔ فلسفه و منطق تألیف کرده است. دو کتاب بسیار مهم نیز ترجمه کرده که کتاب «نظریه‌ٔ ادبیات» از منابع درسی دانشگاهی است. موحد برای ترجمه‌ٔ این کتاب جایزه‌ٔ کتاب سال جمهوری اسلامی را دریافت کرد. او در نیمه‌ٔ دوم دهه‌ٔ هشتاد نظرات بحث‌برانگیزی ابراز می‌کرد. یکی از این نظرات درباره‌ٔ جلال آل‌احمد بود. او اذعان داشت که آل‌احمد به‌هیچ‌وجه روشنفکر نبود و از قلمش در راستای منافعش استفاده می‌کرد.

بخشی از کتاب البته واضح و مبرهن است که...

«مقاله مصدر میمی است از ریشهٔ قول به معنای گفته یا گزاره. این کلمه ترجمهٔ essay است که شاید بهترین معادل آن جستار باشد و مقاله سابقهٔ دیرینی در فرهنگ ما دارد و نزدیک‌ترین معادل قدیمی آن به معنای جدید رساله است. رساله‌های فاسفی و عرفانی ما از این مقوله‌اند.»


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۹ صفحه

حجم

۳٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۹ صفحه

قیمت:
۵۷,۰۰۰
تومان