دانلود و خرید کتاب تبارنامه اشراقیان زهرا زارع
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تبارنامه اشراقیان اثر زهرا زارع

کتاب تبارنامه اشراقیان

نویسنده:زهرا زارع
امتیاز:
۳.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تبارنامه اشراقیان

کتاب تبارنامه اشراقیان نوشتهٔ زهرا زارع است. انتشارات شرکت کتاب هرمس این کتاب را در حوزهٔ فلسفه و منطق روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب تبارنامه اشراقیان

کتاب تبارنامه اشراقیان  اثری است از زهرا زارع (فارغ‌التحصیل دکتری جامعه‌شناسی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی) که با رویکردی تاریخی - تحلیلی به واکاوی تبارنامهٔ اشراقیان پرداخته است؛ تبارنامه‌ای معنوی. این کتاب، مختصات روشنی از وجوه حکمت خسروانی و فیثاغوری در اختیار مخاطی گذاشته است. کتاب در ۳ فصل تنظیم شده؛ نخستین فصل به جانب شرقی حکمت اختصاص یافته و کاوشی پیرامون اساطیر ایران باستان و خمیرهٔ خسروانی در عرفان کسانی چون بایزید بسطامی، حسین بن منصور حلاج و… صورت داده است. فصل دوم به مطالعه دربارهٔ حکمای متالّه جانب غربی حکمت و تعالیم آن‌ها پرداخته و افراد مربوطه را با ترتیبی تاریخی موردبررسی قرار داده است و در نهایت در آخرین فصل، خمیرهٔ خسروانی و فیثاغوری موردکاوش قرار گرفته است.

شیخ شهاب‌الدین سهروردی، بنیان‌گذار حکمت اشراق، در کتاب «المشارع و المطارحات» حکمت خویش را میراثی معنوی و حِکمی دانسته است که از خمیرۀ مقدسۀ ازلی سرچشمه گرفته و در قالب ۲ شاخۀ شرقی (ایرانی) و غربی (یونانی) تداوم یافته است. شاخۀ غربی حکمت را که سهروردی «خمیرۀ فیثاغورثی» نامیده است، هرمس والدالحکما از طریق وحی و مکاشفه دریافت کرده و به‌وسیلۀ حکمای متألّه یونانی همچون اسقلبیوس، فیثاغورث، انباذقلس و افلاطون به عرفایی چون ذوالنّون مصری و سهل تستری رسیده است. آغازگر شاخۀ شرقی حکمت که «حکمت خسروانی» نام دارد، شهریاران روحانی ایران از جمله کیومرث و فریدون و کیخسرو هستند. این حکمت فهلوی در تعالیم عرفایی چون بایزید بسطامی، حلّاج، قصاب آملی و ابوالحسن خرقانی به یادگار مانده است؛ سپس جانب شرقی و غربی حکمت در آموزه‌های حکمای مشرقی از جمله حکیم ترمذی ممزوج شده و سرانجام در حکمت اشراق تجلی دوباره یافته است. در کتاب تبارنامه اشراقیان و در پرتو نگاهی تاریخی - تحلیلی، این تبارنامۀ معنوی بازکاوی و مختصات روشنی از وجوه حکمت خسروانی و فیثاغورثی ترسیم شده است.

خواندن کتاب تبارنامه اشراقیان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران علم فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۰۸ صفحه

حجم

۳٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۵۰۸ صفحه

قیمت:
۱۵۰,۰۰۰
تومان