دانلود و خرید کتاب چشم فیلمساز گوستاوو مرکادو ترجمه صدیقه شجاعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چشم فیلمساز اثر گوستاوو مرکادو

کتاب چشم فیلمساز

امتیاز:
۳.۶از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چشم فیلمساز

کتاب چشم فیلمساز نوشتهٔ گوستاوو مرکادو با ترجمهٔ صدیقه شجاعی در انتشارات نیلفام منتشر شده است.

درباره کتاب چشم فیلمساز

این کتاب رویکردی یکپارچه‌ برای درک و کاربرد قواعد ترکیب‌بندی سینمایی ارائه کرده که به جنبه‌های تکنیکی و روایی‌ نیز پرداخته است. این رویکرد تازه کاوشی عمیق و مستدل درباره‌ٔ عنصر اصلی زبان تصویریِ سینما یعنی «نماها» است. با تمرکز بر قواعد ترکیب‌بندی سینمایی و بررسی ابزارها و مهارت لازم برای ابداع آن‌ها و تحلیل کارکرد روایی هر نما در فیلم‌های مربوطه مشخص می‌شود که چه روندی برای آفرینش تصویرهای گیرا و روایی و پرمعنا طی می‌شود.

در این کتاب یاد می‌گیرید که قواعد ترکیب‌بندی دیداری وحی مُنزل نیستند. این اصول چنان انعطاف‌پذیرند که در صورت لزوم می‌توان آن‌ها را تغییر داد و نماهایی آفرید که دارای تأثیر بسیار متفاوت و جدیدی باشند. به همین دلیل، در تحلیل هر نما یک مثال آورده‌ شده که در آن قواعد زیر پا گذاشته شده، ولی همچنان از نظر روایی جذاب و خلاقانه و نامنتظره هستند. مَثَل قدیمی معروف «قواعد را یاد بگیر تا بدانی چگونه آن‌ها را زیر پا بگذاری» حقیقت دارد.

چشم فیلمساز، نگاه تازه‌ای‌ به درک قواعد ترکیب‌بندی سینمایی و به‌کارگیری آن‌ برای حرکتی فراتر از قواعد اصلی روایی دارد. این کتاب قطعاً رویکرد «نقاشی‌ شماره‌ای» نسبت به ترکیب‌بندی سینمایی ندارد. نباید تکنیک‌های آن را بدون چون‌وچرا بپذیرید؛ بلکه آن را در جهت نیاز روایت خود به کار ببندید. در واقع با شناخت هر چه بیشتر نقشی که هر نما در طرح‌های بزرگ‌تر موضوعی و روایی داستان ایفا می‌کند، نسبت به تأثیر شرایط و رزونانس موضوعی به آگاهی بیشتری می‌رسید. تصویرسازی یکپارچه و جامع هر نمای فیلم مستلزم کنترل قدرت این نوع هنر و ایجاد ارتباط با تماشاگر است. 

خواندن کتاب چشم فیلمساز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به فیلمسازی و دانشجویان سینما پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۸۲ صفحه

حجم

۶٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۸۲ صفحه

قیمت:
۳۸,۰۰۰
تومان