دانلود و خرید کتاب اینترنت اشیاء آرش مزیدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اینترنت اشیاء اثر آرش مزیدی

کتاب اینترنت اشیاء

معرفی کتاب اینترنت اشیاء

کتاب اینترنت اشیاء؛ مفاهیم و کاربردها نوشتهٔ آرش مزیدی، محمد مقصودلو و فهیمه روشن‌فر است و انتشارات نور علم آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب اینترنت اشیاء؛ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیاء و کاربردهای آن اخیراً به یکی از مباحث بسیار جذاب حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات تبدیل شده است و مطالعات و تحقیقات مفصلی در بسیاری از مراکز علمی دنیا در این زمینه در حال انجام است. نظر به گسترش اینترنت اشیاء و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف در برخی از دانشگاه‌های کشور و نیاز مبرم به منابع فارسی مربوط به این رشته، به نظر می‌رسد این کتاب گامی مؤثر در جهت فراهم آوردن منابع لازم برای دانشجویان فعال درزمینۀ مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات باشد؛ همچنین دانشجویان سایر رشته‌ها از قبیل مهندسی برق، مکانیک و ... به علت بین‌رشته‌ای بودن این زمینه از دانش، می‌توانند از این کتاب بهره‌مند شوند. کتاب حاضر از جنبه‌های گوناگون، به بررسی اینترنت اشیاء و بالأخص کاربردهای آن پرداخته و اطلاعات مفصلی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. در این کتاب پس از پرداختن به مفاهیم مقدماتی اینترنت اشیاء در فصل اول، به توضیح مفاهیم امنیتی در اینترنت اشیاء در فصل دوم می‌پردازیم. فصل سوم به بیان پیاده‌سازی اینترنت اشیاء اختصاص داده شده است و در فصل آخر کاربردهای اینترنت اشیاء مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. نگاه کاربردی به مباحث در کنار بیان مفاهیم بنیادی مطالب، از ویژگی‌های بارز کتاب پیشِ رو است.

خواندن کتاب اینترنت اشیاء؛ مفاهیم و کاربردها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم.

خواندن این کتاب را به تمام پژوهشگران حوزهٔ مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اینترنت اشیاء؛ مفاهیم و کاربردها

اینترنت اشیاء، شبکه دستگاه‌های فیزیکی، وسایل نقلیه، لوازم‌خانگی و سایر موارد تعبیه شده با الکترونیک، نرم‌افزار، حسگرها و محرک‌ها است که این اشیاء را قادر می‌سازد تا داده‌ها را به یکدیگر متصل و مبادله کنند. اینترنت اشیاء فناوری نوظهوری است که شبکه عظیمی از اشیایی مرتبط با یکدیگر را ایجاد می‌کند. این تکنولوژی، مجموعه وسیعی از فناوری‌ها و پشته‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را شامل می‌شود. اینترنت اشیاء دیدگاهی نوین در صنعت فناوری اطلاعات است که تمامی مفاهیم فنی، اجتماعی و اقتصادی را شامل می‌شود. در این دیدگاه محصولات، کالاهای مصرفی، خودروها و کامیون‌ها، تجهیزات صنعتی و صنایع (برق، تلفن و ...)، حسگرها و دیگر مؤلفه‌ها، هرروزه توسط اتصالات اینترنتی و همچنین قابلیت‌های قدرتمند تحلیلی داده‌ها با یکدیگر ترکیب‌ شده‌اند تا نحوه کارکرد و زندگی ما را دگرگون کنند. اینترنت اشیاء یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است.

ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما شامل تگ‌های RFID ، حسگرها، محرک‌ها، تلفن‌های همراه و ... است که از طریق طرح‌های آدرس‌دهی منحصربه‌فرد قادر هستند با برقراری ارتباط با یکدیگر و همکاری برای دستیابی به اهداف مشترک هماهنگ شوند.

در اینترنت اشیاء، همه مواردی را که به اینترنت وصل می‌شوند، می‌توان در سه دسته قرار داد:

اشیایی که اطلاعات را جمع می‌کنند و سپس آن را ارسال می‌کنند: این اشیاء حسگرها هستند که شامل حسگرهای دما، حسگرهای حرکتی، حسگرهای رطوبت، حسگرهای کیفیت هوا، حسگرهای نوری و ... می‌شوند. این حسگرها به همراه یک ارتباط به ما این امکان را می‌دهند تا به صورت خودکار اطلاعاتی را از محیط جمع‌آوری کنیم که به نوبه خود تصمیمات هوشمندانه‌تری گرفته شود. در مزرعه، دریافت خودکار اطلاعات در مورد رطوبت خاک می‌تواند دقیقاً به کشاورزان بگوید چه موقع نیاز به آبیاری محصولات زراعی دارند. کشاورز به جای آب دادن بیش‌ازحد (که می‌تواند یک استفاده بیش‌ازحد از سیستم‌های آبیاری و هدر رفت محیط‌زیست شود) یا کمبود آب (که می‌تواند یک ضرر گران‌قیمت محصولات زراعی باشد)، اطمینان حاصل می‌کند که محصولات دقیقاً مقدار مناسب آب را دریافت می‌کنند. درنتیجه پول بیشتر برای کشاورزان و غذای بیشتر برای جهان را به همراه خواهد داشت. درست همان‌طور که بینایی، شنوایی، بویایی، حس لامسه و سلیقه، ما انسان‌ها را قادر می‌سازد تا جهان را حس کنیم، حسگرها به ماشین‌ها این اجازه را می‌دهند تا دنیا را حس کنند.

اشیایی که اطلاعات را دریافت می‌کنند و سپس بر روی آن عمل می‌کنند: همه ما با دستگاه‌هایی که با گرفتن اطلاعات و سپس انجام دستورات، کار خود را انجام می‌دهند، بسیار آشنا هستیم. مثلاً چاپگر سندی را دریافت می‌کند و آن را چاپ می‌کند. ماشین شما از ریموت کنترل سیگنالی دریافت می‌کند و درها را باز می‌کند. این‌که آیا دستور ساده است یا به پیچیدگی ارسال یک مدل سه‌بعدی به یک چاپگر سه‌بعدی، فرقی نمی‌کند و مهم این است که ما می‌توانیم بر روی ماشین‌آلات دستوراتی را اعمال کنیم. قدرت واقعی اینترنت اشیاء نیز در این زمان به وجود می‌آید که اشیاء می‌توانند هر دو مورد فوق را انجام دهند. مواردی که اطلاعات را جمع‌آوری کرده و آن را ارسال می‌کنند و همچنین اطلاعات دریافت می‌کنند و بر اساس آن عمل می‌کنند.

اشیایی که کار هر دو را انجام می‌دهند: در مثال کشاورزی، حسگرها می‌توانند اطلاعاتی در مورد رطوبت خاک جمع کنند تا به کشاورز بگویند چه مقدار آب برای برداشت از محصولات زراعی لازم است، اما درواقع به حضور کشاورز احتیاجی نیست. سیستم آبیاری با توجه به میزان رطوبت موجود در خاک، می‌تواند به‌طور خودکار در صورت نیاز روشن شود.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

حجم

۵٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان