دانلود و خرید کتاب چارلز داروین بیل پرایس ترجمه امیرحسین لطیفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چارلز داروین اثر بیل پرایس

کتاب چارلز داروین

معرفی کتاب چارلز داروین

کتاب الکترونیکی «چارلز داروین» نوشتهٔ بیل پرایس با ترجمهٔ امیرحسین لطیفی و پانیذ هدایتی در انتشارات پارسیک چاپ شده است. بی‌شک داروین را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان در تاریخچهٔ اندیشهٔ انسان دانست. او در عصر خود از سرشناس‌ترین طبیعی‌دانان بود اما نظریهٔ «انتخاب طبیعی» او از زیست‌شناسی و علوم تجربی گامی فراتر گذاشت و می‌توان تاثیرات آن را در تمام عرصه‌ها، از اقتصاد و علوم سیاسی و اجتماعی تا فلسفه و هنر دید و رد پای آن را حتی در برخی از بزرگ‌ترین رویدادهای دو قرن اخیر ـ‌مانند جنگ جهانی دوم‌ـ مشاهده کرد. از گستردگی پیامدهای اندیشه‌های او تنها اشاره به این موضوع کافی است که هربرت اسپنسر از اندیشه‌های او وام گرفت و با اصطلاح «بقای اصلح» به تقویت اخلاق حاکم بر سرمایه‌داری لسه‌فر پرداخت و از سوی دیگر کارل مارکس پس از خواندن منشا انواع از آن به‌عنوان «کتابی که می‌تواند در تاریخ طبیعی مبنای دیدگاه ما باشد» یاد کرد.

درباره کتاب چارلز داروین

در نظریهٔ داروین نه کمالی در کار است، نه حرکتی هدفمند و نه جایگاه ویژه‌ای برای انسان. اساس این نظریه، تنها تغییرات تصادفی در ذخایر ژنی و انتقال آن به نسل بعد است. از این رو، مدتی است صاحب‌نظران می‌کوشند از واژهٔ «فرگشت» به‌عنوان جای‌گزینی برای «تکامل» استفاده کنند. فرگشت از دو جزء «فر» به‌عنوان پیشوند و «گشت» به معنای گشتن و دگرگون‌شدن تشکیل شده است. همان‌طور که اشاره شد فر در این‌جا پیشوند است و نه به معنای شکوه و جلال، بلکه به معنای پیش رفتن و ادامهٔ روند به همان شیوهٔ سابق است. همانند کلمهٔ فرسایش که به معنای ساییدن متمادی و ادامه‌دار است، فرگشت نیز به معنای دگرگونی متمادی و ادامه‌دار است. امید است این توضیحات، مانع از برداشت‌های اشتباهی شود که کلمهٔ تکامل با خود به همراه دارد.

کتاب چارلز داروین را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به افرادی که علاقه‌مند هستند دربارهٔ زندگی و اندیشه‌های چارلز داروین اطلاعات بیشتری کسب کنند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب چارلز داروین

ژوئن ۱۸۵۸ برای داروین، هم از لحاظ شخصی هم از لحاظ حرفه‌ای، ماه تکان دهنده‌ای بود. اواسط ماه دخترش هنریتا۲۵ مبتلا به دیفتری شد؛ بیماری مسری دستگاه تنفسی که آن زمان ده درصد افرادی را که در معرض آن قرار می‌گرفتند، به کام مرگ می‌کشاند. هنریتا به‌تدریج بهبود یافت اما اتفاقات بدتری در راه بود؛ تقریبا بلافاصله پس از بیماری هنریتا کوچک‌ترین پسر داروین که هجده ماهه بود، قربانی تب مخملکی شد که آن زمان در جنوب انگلستان شیوع پیدا کرده بود؛ او در ۲۸ ژوئن درگذشت.

در حالی‌که خانواده در حال دست‌وپنجه نرم‌کردن با این وضعیت ناامیدکننده بودند، داروین نامه‌ای از طرف آلفرد راسل والاس۲۶ دریافت کرد؛ والاس گزارشگر پاره‌وقتی بود که آن زمان برای جمع‌آوری نمونه به مجمع‌الجزایر مالایی سفر کرده بود. نامه حاوی مقاله‌ای بود که نظریهٔ والاس در مورد تغییر گونه‌ها را با جزییات بیان می‌کرد و شباهت‌های چشم‌گیری با کارهای خود داروین داشت. داروین از بیست سال پیش از آن که برای نخستین بار ایدهٔ بزرگ خود را در دفترش نوشته بود، تحقیقات گسترده‌ای در زمینهٔ این موضوع انجام داده بود. اما او هیچ‌کدام از یافته‌های خود را در دسترس عموم قرار نداده بود و در این رابطه تنها با تعدادی از دوستان نزدیکش صحبت کرده بود.

والاس پانزده سال از داروین جوان‌تر بود و از هیچ‌کدام از مزایای اجتماعی و مالی‌ای که پیرمرد از آن‌ها بهره‌مند بود، برخوردار نبود. او طبیعت‌گرایی خودساخته بود و هزینهٔ سفرهایش را با فروش نمونه‌هایی که جمع‌آوری کرده بود، تامین می‌کرد. والاس ابتدا نمونه‌هایش را به همراه هنری والتر۲۷ از آمازون و سپس خودش به‌تنهایی از مجمع الجزایر مالایی جمع می‌کرد. یکی از چیزهایی که الهام‌بخش سفرهای او بود، خواندن گزارش‌های داروین از سفر بیگل بود؛ آن دو پیش از سفر والاس به خاور دور ملاقات مختصری با هم داشتند، گزارش‌های متعددی برای هم نوشته بودند و مکاتبات‌شان اغلب درخواست داروین از والاس برای دریافت اطلاعات بود؛ به همان شیوه که از بسیاری از مخاطب‌های دیگرش در سراسر دنیا درخواست می‌کرد. والاس از حوزهٔ تحقیقاتی مورد علاقهٔ داروین آگاه بود و به همین دلیل هم آن مقاله را برای او فرستاد. والاس همراه آن مقاله درخواستی از داروین کرده بود؛ درخواست او این بود که اگر داروین مقاله را شایسته یافت، آن را برای چارلز لایل بفرستد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
در زمان درگذشت داروین (سال ۱۸۸۲)، فرگشت به نظریهٔ تثبیت‌شده‌ای تبدیل شده بود که به‌طور گسترده مورد پذیرش جامعهٔ دانشمندان قرار گرفته بود؛ گرچه همچنان در بخش‌هایی از جامعه بحث‌برانگیز بود. اما تفسیری از فرگشت که داروین دربارهٔ تنوع به واسطهٔ انتخاب طبیعی مطرح کرده بود، همیشه هم مدل مورد پذیرش نبود. نظریه‌های رقیب گسترش یافته بودند و نظریه‌های قدیمی، به‌خصوص لامارکیسم، در برخی بخش‌ها مورد پذیرش قرار گرفته بودند. پیشرفت‌ها در نظریهٔ فرگشت در دههٔ آخر قرن نوزدهم به علت عدم توانایی در پرده‌برداشتن از سازوکارهای وراثت و فرایندهایی که تنوع به واسطهٔ آن‌ها رخ می‌دهد، متوقف شدند.
محمد طاهر پسران افشاریان
داروین با بیان روشن نظریه‌اش دربارهٔ فرگشت ـ‌بیش از هر شخصی پیش از خود و از زمان او تا به حال‌ـ درک ما را از دنیای طبیعی پیش بُرد. او با نشان‌دادن جایگاه بشر در این جهان ـ و نه در فراتر و ماورای آن‌ـ به ما اجازه داد درک بهتری از خودمان داشته باشیم. عده‌ای دیدگاه داروینی را نسبت به انسانیت، دیدگاهی تیره و غم‌افزا می‌بینند و معتقدند در آن هیچ معنا یا هدفی برای زندگی نیست. اما نقطه‌نظر جای‌گزین این است که داروین کوشید به جای نشان‌دادن جهان به آن‌صورت که دوست داریم باشد، جهان را آن طور که هست توصیف کند.
محمد طاهر پسران افشاریان
هیوم از پیشروان و مشوقان فلسفهٔ تجربه‌گرایی بود. این اندیشه ادعا می‌کند دانش تنها می‌تواند به واسطهٔ تجربه و مشاهده ـ و نه از منابع الهی یا ماوراطبیعی‌ـ به‌وجود بیاید. او دیدگاه‌های خود را به‌عنوان نوعی شک‌گرایی افراطی بیان کرد و نشان داد تفسیر دنیای طبیعی به مبانی مذهبی بستگی ندارد، بلکه وابسته به قوانین قابل مشاهده است. سخت‌گیری‌ای که هیوم همراه با بیان این نظرات به کار برده، دست‌کم برای آن‌هایی که تصمیم می‌گیرند این نظرات را نادیده نگیرند، به آن معنا است که دیگر نمی‌توان تفاسیر مذهبی دربارهٔ جهان طبیعی را بدون مورد پرسش قراردادن آن‌ها پذیرفت. داروین پس از بازگشت از سفرش با بیگل دقیقا همین عقیده را به کار گرفت.
محمد طاهر پسران افشاریان
۷ـ داروین علاوه بر عدم استفاده از واژهٔ «فرگشت» در چاپ نخست، از عبارت «بقای اصلح» نیز استفاده نکرد. این عبارت را در حقیقت فیلسوف و اندیشمند سیاسی هربرت اسپنسر ابداع کرد. با وجود این، داروین در نسخه‌های بعدی منشا انواع این عبارت را از او وام گرفت
محمد طاهر پسران افشاریان
داروین آن‌قدرها هم تحت‌تاثیر اندیشه‌های گالتون دربارهٔ «به ارث رسیدن نبوغ» قرار نگرفت؛ او می‌گفت فکر می‌کند دستاوردها به همان اندازه که از هوش و یا هر چیز ذاتی دیگری مانند نبوغ می‌آیند، از غیرت و سخت‌کوشی نیز به وجود خواهند آمد. او پیش از آن‌که گالتون در سال ۱۸۸۳ اصول کامل به‌نژادی را در کتابی منتشر کند، درگذشت؛ داروین دیگر درصدد تکرار کلیشه‌های نژادی و جنسی خودش نبود، بنابراین، دشوار است که او را در حال تایید ایده‌های پسرعمه‌اش ببینیم. گرچه او در کتاب تبار انسان، با نظریه‌های اولیهٔ گالتون به‌طور ویژه موافقت کرده بود اما با نوشتن این‌که معتقد است غرایز جمعی و حس هم‌دردی برای دیگران که از طریق انتخاب طبیعی برمی‌خیزد، دیدگاه‌هایی که در آن کتاب مطرح کرده تعدیل شده و باور دارد این غرایز و حس هم‌دردی منجر به توسعهٔ آگاهی جمعی و تقویت جامعه می‌شود.
محمد طاهر پسران افشاریان
داروین آن‌قدرها هم تحت‌تاثیر اندیشه‌های گالتون دربارهٔ «به ارث رسیدن نبوغ» قرار نگرفت؛ او می‌گفت فکر می‌کند دستاوردها به همان اندازه که از هوش و یا هر چیز ذاتی دیگری مانند نبوغ می‌آیند، از غیرت و سخت‌کوشی نیز به وجود خواهند آمد. او پیش از آن‌که گالتون در سال ۱۸۸۳ اصول کامل به‌نژادی را در کتابی منتشر کند، درگذشت؛ داروین دیگر درصدد تکرار کلیشه‌های نژادی و جنسی خودش نبود، بنابراین، دشوار است که او را در حال تایید ایده‌های پسرعمه‌اش ببینیم. گرچه او در کتاب تبار انسان، با نظریه‌های اولیهٔ گالتون به‌طور ویژه موافقت کرده بود اما با نوشتن این‌که معتقد است غرایز جمعی و حس هم‌دردی برای دیگران که از طریق انتخاب طبیعی برمی‌خیزد، دیدگاه‌هایی که در آن کتاب مطرح کرده تعدیل شده و باور دارد این غرایز و حس هم‌دردی منج
محمد طاهر پسران افشاریان
داروین در طول نوشتن تبار انسان، تصمیم گرفت بخشی به کتابش بیافزاید؛ آن بخش دربارهٔ این بود که حالات صورت و تکان‌های بدن، چه‌گونه احساسات را بیان می‌کنند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد بیش‌تر از آن‌که دربارهٔ فرگشت باشد با روان‌شناسی در ارتباط است (آن زمان، روان‌شناسی تازه داشت به‌عنوان رشته پا می‌گرفت). میزان اطلاعاتی که داروین گرد آورده بود به‌سرعت آن‌قدر زیاد شدند که او ترجیح داد آن را به صورت کتابی جداگانه منتشر کند. در سال بعد او کتاب بیان احساسات در انسان و جانوران را منتشر کرد؛ کتابی که می‌توان آن را به‌عنوان آخرین کتاب مهم او در نظر گرفت
محمد طاهر پسران افشاریان
۲ـ این چکیده از بوکهارت و اسمیث (۱۹۹۱) برداشته شده است. نظریهٔ داروین و والاس در واقع آن‌طور که داروین ادعا می‌کند کاملا مشابه نبود؛ تفاوت اصلی این بود که والاس رقابت میان گونه‌های مختلف را به‌عنوان عامل اصلی‌ای که منجر به تغییرات می‌شود معرفی می‌کرد، در حالی که داروین روی رقابت میان افراد یک گونهٔ یکسان تاکید داشت. والاس در اواخر زندگی‌اش، نتوانست بپذیرد مغز انسان تنها به وسیلهٔ فرگشت شکل گرفته باشد و به معنویت‌گرایی هم علاقه‌مند شود. شاید ترکیب این دو مورد باعث شد او به «مرد فراموش شدهٔ فرگشت» (آن‌طور که اغلب توصیفش می‌کنند) تبدیل شود.
محمد طاهر پسران افشاریان
فرگشت از زمان داروین تبدیل به اصل مرکزی علوم زیستی شد و بسیاری از مجامع علمی آن را پذیرفتند. این به آن معنا نیست که دیگر بحثی میان دانشمندان وجود نداشت؛ در واقع میان آن‌ها همچنان بحث‌های بسیاری وجود داشت. اما این بحث‌ها به تفسیرهای گوناگونی دربارهٔ شیوهٔ رخ‌دادن فرگشت می‌پرداختند، نه به این‌که آیا فرگشت رخ داده است یا خیر؟
محمد طاهر پسران افشاریان
در واقع، چیزی که داروین موفق به انجام آن شده بود، یافتن سازوکار این تغییرات (انتخاب طبیعی) بود و به جای آن‌که به‌سادگی و با حدس گمان بگوید این تغییرات «می‌توانند» اتفاق بیفتند، نشان داد آن‌ها «چه‌گونه» اتفاق می‌افتند.
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۱۴۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱۴۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان