دانلود و خرید کتاب امام موسی صدر؛ عالم تراز مهدی مهریزی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب امام موسی صدر؛ عالم تراز اثر مهدی مهریزی

کتاب امام موسی صدر؛ عالم تراز

نویسنده:مهدی مهریزی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب امام موسی صدر؛ عالم تراز

امام موسی صدر عالم تراز گفتارهایی از مهدی مهریزی است که تحریر، ویرایش و منتشر شده است. تعداد این گفتارها چهارده عنوان است که در سال‌های مختلف در درس گفتارها یا نشست‌های متعدد بیان شده است.

درباره کتاب امام موسی صدر؛ عالم تراز

امام موسی صدر؛ اندیشمندی پیشرو است که صف شکنی او در فتح مرزهای نواندیشی، وی را شایسته عنوان «صدرنشین اندیشه‌ها» نموده است. در اثر پیش رو، مهریزی معتقد است که به‌جاست سید موسی صدر را «عالم تراز» معرفی کنیم تا بتوانیم سهم سترگ او را در مسیر نواندیشی در چارچوب دین را به‌خوبی ترسیم کنیم.

معرفی وی به‌عنوان "تراز" تا جایی است که باید سیره و سلوک اجتماعی و تعاملات ادیانی دیگران را با سنجه وی ارزیابی کنیم. نویسنده بر این باور است که بررسی رفتارهای مصلحان دینی در زمینه حیات اجتماعی را با سه معیار توجه به «جنسیت»، «قومیت»، «مذهب» در فقه اجتماع می‌توان ارزیابی کرد. تطبیق آرا مصلحان اجتماعی در حوزه جنسیت و زنان؛ قومیت و هویت؛ شیوه تعامل با سران و پیروان سایر ادیان و مذاهب سه معیار مهم برای سنجش میزان نواندیشی یک مصلح اجتماعی است.

خواندن کتاب امام موسی صدر؛ عالم تراز را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

خواندن این کتاب به دوستداران امام موسی صدر پیشنهاد می‌شود.

درباره مهدی مهریزی

مهدی مهریزی متولد ۱۳۴۱ در مشهد است. مهدی مهریزی دروس مقدماتی حوزه را در حوزه علمیه مشهد و دروس تخصصی فقه، اصول و فلسفه را در قم گذرانیده‌است. او پس از گذراندن ۱۱ سال درس خارج حوزه -که در مقایسه با باقی حوزه شبیه نسبت تحصیلات تکمیلی به دوره کارشناسی در مراکز آموزش عالی است - به تحصیل در دانشگاه پرداخت. در حال حاضر به عنوان استادیار دانشکده حدیث مشغول به کار می‌باشد.

بخش‌هایی از کتاب امام موسی صدر؛ عالم تراز

خیلی خوشحالم که در جمع دوستان، اساتید و صاحب‌نظران هستم. ان‌شاءالله این گفتار برای خودم و برای جمع، زمینۀ تأملاتی را به وجود آورد. بحثم را در سه قسمت تنظیم کردم که اولین قسمت، مباحث مقدماتی است. قسمت دیگر بحث اصلی است که در واقع، به آرا و مباحث تفسیری آقای صدر می‌پردازم و دو نکتۀ پایانی دارم که شاید درد دلی باشد که به ذهنم آمد در جمع اهل دغدغه و درد، طرح مسئله کنم.

در بخش مسائل مقدماتی، باید توجه داشت که آقای صدر، یک مفسر رسمی قرآن یا پژوهشگر علوم قرآنی نیست که بگوییم با یک مفسر مواجه هستیم، یا با یک عالم علوم قرآنی که چند جلد کتاب دارد، وی در واقع، مصلح اجتماعی است که در ضمن اصلاح، دریافت‌های خوبی از قرآن داشته و آن را به کار گرفته است. به نظرم، ما برای دریافت‌های قرآنی گاهی اوقات از این افراد بیشتر می‌توانیم بیاموزیم تا کسانی که به‌صورت رسمی و آکادمیک به دنبال قرآن می‌روند. برای توضیح بیشتر باید گفت: دریافت‌های قرآنی تا کنون سه مدل داشته است: مدل اول، کسانی‌اند که مطالعات کتابخانه‌ای و علمی و بحث و درس دارند و کتاب رسمی در زمینۀ تفسیر و علوم قرآنی می‌نویسند. مدل دوم، سالکانی هستند که ضمن تأملات معنوی و سلوک‌های عرفانیِ فردی به دریافت‌های قرآنی رسیده‌اند. نوع سوم، مصلحان اجتماعی هستند که دریافت‌های قرآنی آنان در سلوک اجتماعی اتفاق می‌افتد؛ یعنی کسانی که فعالیت اجتماعی می‌کنند و دغدغۀ مسائل اجتماعی و انسانی دارند. ایشان، گاهی یافته‌های خیلی عالی دارند که در کتاب‌های رسمی تفسیری نمی‌توانید پیدا کنید. امام موسی صدر از نوع سوم است.

زمینۀ ارتباط با آثار آقای صدر از این منظر، تقریباً ده سالی است که برای من پیدا شده است. البته قبل از آن هم در سال ۱۳۶۴ دو ماه لبنان بودم که اسم آقای صدر را آنجا شنیده بودم. در یادداشت‌هایم که نگاه می‌کردم، دیدم جایی نوشته‌ام که چطور می‌شود حوزه‌های علمیه مثل آقای صدر زیاد داشته باشد؟ ولی خیلی تصوری از آن نداشتم؛ چون فقط دو ماه آنجا بودم و دیده بودم که حرف‌هایی از ایشان می‌زدند؛ لذا در این ده سالی که تقریباً از سال ۱۳۹۰ به این‌طرف، بافکر و کارهای ایشان ارتباط پیدا کردم، این مدل را پسندیدم. پس، ما با یک مفسر رسمی، یک عالم علوم قرآنی رسمی مواجه نیستیم، بلکه با کسی روبه‌روییم که فعالیت‌های اجتماعی و خدمت به انسان‌ها سرلوحه‌اش بوده و در کارش با قرآن هم مرتبط بوده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۳۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۸۰ صفحه

حجم

۳۳۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۸۰ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان