دانلود و خرید کتاب تفسیر سوره مبارکه دهر حمیدرضا ارباب سلیمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تفسیر سوره مبارکه دهر اثر حمیدرضا ارباب سلیمانی

کتاب تفسیر سوره مبارکه دهر

معرفی کتاب تفسیر سوره مبارکه دهر

کتاب تفسیر سوره دهر نوشتۀ حمیدرضا ارباب سلیمانی است. سوره دهر که به سوره انسان نیز معروف است در ترتیب نزول نود و هشتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مصحف هفتاد و ششمین سوره است و در جزء ۲۹ قرار دارد.

درباره کتاب تفسیر سوره دهر

سوره انسان یا هَلْ أَتَی یا دَهْر هفتاد و ششمین سوره و از سوره‌های مدنی قرآن است که در جزء ۲۹ جای دارد. سوره انسان درباره خلقت و هدایت انسان، اوصاف ابرار (نیکوکاران) و نعمت‌هایی که خداوند به آنان می‌دهد و همچنین اهمیت قرآن و مشیت پروردگار سخن می‌گوید.

بنابر نظر مفسران شیعه و برخی از اهل سنت، آیه هشتم این سوره معروف به آیه اطعام، در شأن حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، حسنین(ع) و خادم آنان فضه نازل شده است. ایشان سه روز پیاپی به نذرشان بر روزه‌گرفتن این روزها وفا کردند و با اینکه خود گرسنه بودند، افطاری‌شان را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند.

از جمله پاداش‌هایی که برای تلاوت این سوره بیان شده، همنشینی با پیامبر(ص) در آخرت است.

تفسیر نمونه محتوای سوره انسان را به پنج مطلب و محور کلی تقسیم کرده است:

• اول: آفرینش انسان، خلقت او از نطفه، و هدایت و آزادی اراده او؛

• دوم: پاداش ابرار و نیکان (که در مورد اهل بیت(ع) است)؛

• سوم: ویژگی‌های افراد نیک که باعث می‌شود شایسته دریافت پاداش الهی باشند؛

• چهارم: اهمیت قرآن، طریق اجرای احکام آن و راه پرفرازونشیب خودسازی؛

• پنجم: حاکمیت مشیت و خواست الهی.[۱۲]گفته شده چون این سوره در شأن و فضیلت پنج‌تن از آل پیامبر نازل شده که حضرت فاطمه (س) نیز از آنان است از زنان بهشتی (حورالعین) به احترام او نامی به میان نیامده است.

خواندن کتاب تفسیر سوره دهر را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

علاقه‌مندان به آیات قران و تحلیل‌های آن میتوانند این کتاب را بخوانند.

درباره حمیدرضا ارباب سلیمانی

حمیدرضا ارباب سلیمانی در سال ۱۳۴۰ متولد شده است. او در دوره نوزدهم و در سال ۱۳۹۲ در حوزه تبلیغ و ترویج برگزیده شده است.

بخش‌هایی از کتاب تفسیر سوره دهر

روایتی از امام باقر (ع) نقل شده است که آن حضرت در مورد «نطفة أمشاج تبتليه» فرمودند: منظور از این عبارت آن است که نطفه مرد و زن با هم مخلوط شده و انسان آفریده شده است. احتمال دوم این است که منظور از نطفه مخلوط، استعدادهای مختلفی باشد که در درون نطفه از نظر عامل وراثت از طریق ژن‌ها و مانند آن وجود دارد. احتمال دیگر آن است که تعبیر اشاره به اختلاط مواد مختلف ترکیبی نطفه است چرا که از ده‌ها مادة مختلف تشکیل می‌شود. به‌هرحال این احتمالات و احتمالات دیگری درباره نطفه مخلوط وجود دارد. قدر مسلم این است که مبدأ پیدایش انسان، نطفه است، چون می‌فرماید: «إنا خلقنا الإنسان من نطفة أمشاج تبتليه»، و از سوی دیگر آفرینش انسان از نطفه، جلوه‌ای از عظمت و قدرت خداوند است و بلافاصله می‌فرماید: «تبتليه» که این تعبیر، اشاره به رسیدن انسان به مقام والای تکلیف، تعهد، مسئولیت، آزمایش و امتحان است و این یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های الهی است که به انسان عنایت فرموده و او را شایسته دریافت و انجام تکلیف و مسئولیت قرار داده است و بدیهی است که آزمایش، و تکلیف، بدون آگاهی و شناخت ممکن نیست؛ لذا در آخر همین آیه به ابزار شناخت یعنی چشم و گوش اشاره می‌کند. «فجعلناه سینما بصيرا». .

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۶۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان