دانلود و خرید کتاب جمهوری لبنان احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جمهوری لبنان اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جمهوری لبنان

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جمهوری لبنان

کتاب جمهوری لُبْنان نوشتهٔ احمد علامه فلسفی در انتشارات فراروان‌شناسی به چاپ رسیده است. لبنان کشوری است در غرب آسیا که  از شمال با سوریه و از جنوب با فلسطین مرز مشترک دارد. موقعیت جغرافیایی لبنان در نقطۀ طلاقی مدیترانه و جهان عرب منجر به شکل‌گیری تاریخی غنی و تنوع دینی، نژادی و فرهنگی شده‌است. لبنان را عروس خاورمیانه گویند. لبنان دارای آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای است، به‌گونه‌ای که حدود ۳۰۰ روز از سال هوای آفتابی دارد. در زمستان‌های لبنان باران‌های ملایمی می‌بارد. لبنان به ۶ استان تقسیم می‌شود: بیروت، بقاع، شمال، جنوب، نبطیه و جبل لبنان. ازمهم‌ترین شهرهای این کشور می‌توان بیروت، صیدا، صور، بعلبک، طرابلس و نبطیه را نام برد و بنادر اصلی لبنان عبارت‌اند از بیروت، طرابلس، صیدا، صور و جونیه.

درباره جمهوری لبنان

لبنان سرزمینی بلند و کوهستانی است که در کرانه شرقی دریای مدیترانه قرار دارد. رودخانه‌های مهم لبنان عبارت‌اند از: عاصی و لیطانی در دره سهل‌البقاع، و کلب. رشته‌کوه‌های لبنان عبارت‌اند از: رشته‌کوه‌های لبنان شرقی و رشته‌کوه‌های لبنان غربی که میان این دو رشته کوه، دره سهل‌البقاع قرار گرفته‌است.

لبنان به عنوان یک کشور خاورمیانه‌ای از غرب با دریای مدیترانه حدود ۲۲۵ کیلومتر مرز ساحلی دارد. لبنان از شمال و شرق با سوریه و از جنوب با سرزمین فلسطین اشغالی هم‌مرز است. مرز لبنان با سوریه ۳۷۵ کیلومتر است در حالیکه مرز لبنان با اسرائیل تنها ۷۹ کیلومتر است. قسمتی از مرز جنوبی لبنان که همچنان تحت اشغال اسرائیل است مزارع شبعا نام دارد. لبنان یکی از کوچک‌ترین کشورهای دنیاست که مساحتی حدود ۱۰۴۵۲ کیلومتر مربع (۴۰۳۵ مایل مربع) دارد. (تقریباً ۱۶۰ مرتبه کوچک‌تر از ایران) پس از بحرین، کوچک‌‌ترین کشور خاورمیانه است و از لحاظ بزرگی، رده ۱۶۲ را در بین کشورهای جهان داراست. بسیاری از مناطق لبنان کوهستانی است به جز مناطق ساحلی کم عرض و دره بقاع که بخش مهمی از صنعت کشاورزی لبنان در آن متمرکز شده‌است.

جمهوری لبنان از نظر جمعیت، پرتراکم‌‌ترین کشور خاورمیانه می‌باشد. بر اساس آمار غیررسمی، جمعیت لبنان با حدود ۷ میلیون نفر می‌باشد که حدود ۲ میلیون نفر آن در بیروت زندگی می‌کنند. حدود 16 میلیون نفر از اتباع لبنان ، به‌دلیل ناآرامی‌های داخلی در خارج از مرزهای جغرافیایی آن زندگی می‌کنند که این پدیده هم در نوع خود بی‌نظیر است. این افراد در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی و سیاسی در کشورهای مختلف جهان به‌طور عمده در آمریکای لاتین و آفریقا فعالیت داشته و به‌عنوان منبع عمده تزریق پول به داخل کشور قلمداد می‌گردند.

کتاب جمهوری لبنان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به کسانی که علاقه مند هستند درباره جمهوری لبنان اطلاعات بیشتری کسب کنند، پیشنهاد می شود.

بخشی از کتاب جمهوری لبنان

18 طایفه دینی در این کشور به رسمیت شناخته شده و دارای نماینده در پارلمان می‌باشند. 5۵ طایفه مسلمان (شیعه، سنی، دروزی، علوی و اسماعیلی) حدود سه‌چهارم جمعیت لبنان و ۱۲ طایفه مسیحی (مارونی، روم ارتدوکس، روم کاتولیک، ارمنی‌ ارتدوکس، ارمنی‌ کاتولیک، انجیلی، سریانی، قبطی و... ) حدود یک‌چهارم جمعیت را تشکیل می‌دهند.

در قانون اساسی لبنان، نامی از مذهب رسمی کشور برده نشده و از آنجا که آشکار شدن ترکیب واقعی جمعیت پیروان مذاهب می‌تواند تأثیر مستقیم بر مطالبات سیاسی طوایف و معادلات داخلی داشته باشد، لذا هیچ آمار رسمی از سهم طوایف مختلف از جمعیت لبنان وجود ندارد. اما بر اساس آمارهای غیررسمی، اکثریت طائفه‌ای به ترتیب با شیعیان (بیش از ۳۵%)، اهل سنت (حدود ۳۰%)، مسیحیان (حدود ۲۵%)، موحدین دروز (۵ تا ۷%) و غیره می‌باشد.

تقریباً هر یک از طوائف، در مناطق خاصی از این کشور سکونت یافته‌اند. شیعیان به‌طور عمده در جنوب لبنان (صور، نبطیه، مرجعیون، بنت‌جبیل،... ) و دره بقاع (بعلبک، هرمل،... ) و حاشیه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه ساکن می‌باشند. سنی‌ها به‌طور عمده در غرب بیروت، طرابلس، منطقه عکار، صیدا و اقلیم خروب متمرکز هستند. دروزی‌ها اغلب در مناطق کوهستانی شامل مناطق شوف، عالیه، بیت الدین، حاصبیا و راشیا ساکن هستند. مسیحیان عمدتاً در شرق بیروت و در مناطق متن شمالی، زحله، کسروان، جبیل، جونیه و... زندگی می‌کنند. به‌طور کلی با توجه به روابط خوب دروزی‌ها با بریتانیا و روابط خوب مارونی‌ها با فرانسه، همه تلاش‌های استعمار بر آن بوده که مناطق استراتژیک و ارتفاعات حساس لبنان را به‌هم‌پیمانان خود اختصاص دهند.

تجمع علمای مسلمین از مهمترین تشکیلات اسلامی موجود در لبنان است که صدها تن از علمای شیعه و سنی را دربر گرفته و سیاست تقویت وحدت اسلامی و خنثی سازی طرح‌های تفرقه‌افکنانه صهیونیستی را پیگیری می‌نماید.

نظرات کاربران

Sobhan Naghizadeh
۱۴۰۲/۱۱/۰۸

اطلاعات جامع و کاملی درباره لبنان (و بخصوص حزب الله لبنان) داره.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
اسرار پیروزی حزب الله دیگر بر کسی پوشیده نیست زیرا این حزب زاییده محیط خود است که از صدها سال پیش حامل فرهنگ مقابله با ظلم است و این فرهنگ به افراد محدود نشده است بلکه یک باور انسانی فراگیر است.
Sobhan Naghizadeh

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان