دانلود و خرید کتاب تاثیر محیط های یادگیری بر پیشرفت درسی دیرآموزان زهرا مروج‌نیا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاثیر محیط های یادگیری بر پیشرفت درسی دیرآموزان اثر زهرا مروج‌نیا

کتاب تاثیر محیط های یادگیری بر پیشرفت درسی دیرآموزان

معرفی کتاب تاثیر محیط های یادگیری بر پیشرفت درسی دیرآموزان

تاثیر محیط های یادگیری بر پیشرفت درسی دیرآموزان با تاکید بر بازی و شادکامی کتابی نوشته زهرا مرج نیا و زهرا امیدی است که در انتشارات راز نهان به چاپ رسیده است.

 درباره کتاب تاثیر محیط های یادگیری بر پیشرفت درسی دیرآموزان

پیشرفت درسی امری چندبعدی است و تا حدودی به رشد اجتماعی، فرهنگی، شناختی و عاطفی افراد بستگی دارد. اگر چه، بسیاری از محققان بر تأثیر توانایی‌های ذهنی و شناختی بر پیشرفت درسی تأکید دارند، اما در بررسی‌های اخیری که صورت گرفته است مشخص گردیده که خلاقیت، سبک‌های دل‌بستگی، هوش شناختی، هوش هیجانی و ... از متغیرهای اثرگذار و دارای ارتباط با پیشرفت درسی‌اند. در حیطه برنامه‌ریزی درسی باید تلاش نمود تا نگرش‌های ویژه‌ای را نسبت به پیشرفت تحصیل اتخاذ و از آن به‌عنوان یک سازه چندبعدی صحبت به عمل آورد. 

پیشرفت تحصیلی به‌عنوان یکی از بازده‌های آموزشی شناخته می‌شود که از دیرباز مدنظر پژوهشگران قرارگرفته و نظریه‌های متفاوتی درباره آن ارائه شده است. امروزه اعتقاد بر این است که نظام‌های آموزشی می‌تواند اثرات قابل توجهی را بر افت تحصیلی و یا موفقیت تحصیلی برجای گذارد. در این رهگذر پیشرفت تحصیلی نقطه عطفی در تصمیم‌گیری‌های برنامه‌ریزان محسوب می‌شود. از این‌رو، ضروری است تا شناخت جامع‌تری را نسبت به پیشرفت تحصیلی کسب کرده و تلاش نمود تا عوامل فردی و عوامل محیطی را در تعامل با یکدیگر منطبق کرده و بتوان نقش تسهیل‌کننده‌ای را برای پیشرفت تحصیلی ایجاد کرد. از عوامل فردی می‌توان به هوش‌بهر، سبک‌های یادگیری ... اشاره کرد. که طیف آن از فهم کلامی آغاز گردیده و تا متغیرهای هویتی ادامه می‌یابد. همچنین، عوامل محیطی به شیوه‌های تدریس، اهداف آموزشی، محتوی کتاب‌های درسی و دیگر موارد اشاره دارد که در نظام آموزش رسمی از اولویت‌ بالایی برخوردار است.

 پیشرفت درسی در دانش‌آموزان دیرآموز که در گروه دانش‌آموزان استثنایی قرار دارند حائز اهمیت است، دانش‌آموزان دیرآموز توانایی پیشرفت درسی در مدرسه عادی را دارد ولی کمتر از متوسط سطح پایه تحصیلی خود عمل می‌کند. این کودکان در آزمون‌های هوشی و پیشرفت درسی، نسبت به سایر همسالانشان نمره پایین‌تری کسب می‌کنند اما نمره آن‌ها آن‌قدر پایین نیست که به آموزش ویژه نیاز داشته باشد؛ زیرا توانایی‌های شناختی آن‌ها نسبت به همسالانشان کمتر است.  لازم به ذکر است کودکان دیرآموز صرفاً در حوزه‌های مهارت‌های تحصیلی دارای عملکردی ضعیف‌تر نسبت به همسالان خود هستند و در سایر رفتارهای انطباقی و سازشی نقص قابل‌ملاحظه‌ای ندارند و مانند همسالان خود تفاوت‌های فردی در حوزه‌های مختلف رفتاری دارند.

کتاب حاضر پزوهشی است که تاثیر محیط‌های آموزش، یکی از فاکتورهای مهم یادگیری را بر آموزش کودکان دیرآموز بررسی می‌کند. تاکید این پژوهش بر ایجاد محیط‌های بازی و شادکامی برای این گروه از کودکان است.

خواندن کتاب تاثیر محیط های یادگیری بر پیشرفت درسی دیرآموزان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 متخصصان امور تربیتی و روان‌شناسی کودک مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب تاثیر محیط های یادگیری بر پیشرفت درسی دیرآموزان

 این کودکان تمرکز و دقت کافی به کارهای فکری ندارند، قادر به طرح نقشه و برنامه‌ریزی برای خود و اطرافیان نیستند ولی با تمرین و پشتکار موفق می‌شوند. بیشتر این افراد در خانواده و جامعه به‌طور عادی زندگی می‌کنند و جز در مواردی مانند استدلال کردن و انتقاد و قدرت بیان تفاوت معناداری با دیگر افراد جامعه ندارند. اشتغالات فنی و حرفه‌ای و فعالیت‌های ورزشی در رشد این افراد مؤثر است و به آن علاقه زیادی نشان می‌دهند. خلاقیت در به‌کارگیری سبک‌های یادگیری در افزایش توانمندی این کودکان نقش مهمی دارد (درتاج و عاصمی، ۱۳۹۱). مسلم است که کار با دانش‌آموزان دیرآموز باید به‌دوراز نگرش منفی و تعصب صورت بگیرد. باید این نگرش در جامعه آموزشی و خانواده ایجاد شود که دیرآموزان متعلق به جامعه عادی هستند و استثنایی تلقی نمی‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، اگر یک کودک دیرآموز در نظام آموزشی تعلیم درست نبیند و سرانجام با برچسب استثنایی وارد مراکز ویژه شود نشان‌دهنده ناکارآمد بودن روش آموزشی و یا محیط آموزشی است. ابهامات گوناگونی در راستای پیشرفت درسی دانش‌آموزان دیرآموز و نحوه آموزش در جهت افزایش پیشرفت درسی این گروه از دانش‌آموزان استثنایی وجود دارد و به‌راحتی نمی¬توان سهم و نقش روش‌های آموزشی گوناگون به‌خصوص محیط‌های یادگیری را در جهت افزایش پیشرفت درسی تعیین نمود. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۳ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۳ صفحه

قیمت:
۷,۵۰۰
تومان