دانلود و خرید کتاب اجتهاد در اصول فقه احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اجتهاد در اصول فقه اثر احمد علامه فلسفی

کتاب اجتهاد در اصول فقه

دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اجتهاد در اصول فقه

کتاب اجتهاد در اصول فقه نوشتهٔ احمد علامه فلسفی در انتشارات فراروان‌شناسی به چاپ رسیده است. می‌توان با خواندن تعدادی شرح و حاشیه و یا چند کتاب عرفانی فلسفی و به دست آوردن مدرک حوزوی، خود را مرجع تقلید دانست! ولی، باید توجه داشت که ادعا آسان است، اما شایسته آن عنوان بودن دشوار. سخن عین القضات در مورد عرفان می تواند در همه رشته‌ها صادق و جالب توجه باشد. او می‌گوید روزی هزاران جنازه به گورستان می‌برند که یکی از آن‌ها به شک و حرکت فکری نرسیده است و از هزاران کسی که به شک می‌رسند و به حرکت در می‌آیند، یکی نیست که راه را تا پایان ادامه دهد و در نیمه راه متوقف نشود. و از هزاران کسی که راه را ادامه می‌دهند، یکی نیست که شایسته حضور و عنوان عرفان باشد! سپس چنین ادامه می‌دهد که «زینهار! تا نپنداری که این آسان کاری است»!

برای ایجاد اجتهادی پویا، سیال، مترقی و‌‎ ‎‌پیشرو ، باید به نقش نافذ و تعیین کننده دو عنصر بسیار مهم حیاتی «زمان» و «مکان» در‌ ‎‌استنباط های فقهی معتقد وپایبند بود .

درباره کتاب اجتهاد در اصول فقه

اجتهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش است. به عبارت دیگر اجتهاد از ریشة «جهد» به معنای منتهای کوشش است. واژه مجتهد از کلمه «اجتهاد» مشتق شده‌است. تلاش برای یافتن دلیل و حجّت بر احکام شرعی را اجتهاد گویند. اما مقصود از آن در اصطلاح اسلامی، بذل جهد و کوشش برای استنباط احکام شرعی فرعی از منابع فقه اسلامی است. منابع فقه اسلامی عبارتند از: قرآن، سنت، عقل و اجماع. از این عنوان در اصول فقه، مبحث اجتهاد و تقلید، و نیز نخستین باب از ابواب برخی کتب فقهی تحت همین عنوان (اجتهاد و تقلید) و باب‌های قضاء و حدود، بحث شده است.

عالمی که با درجه اجتهاد ، مجتهد می شود ، اصولا از نظر علمی و فقهی لازم است جامع الشرایط و جهان شمول باشد تا بتواند مضاف بر آموزش و توضیح المسائل مانند: احکام طهارت ، نجاسات ، مطهّرات ، وضو ، غسل های واجب ، نمازهای واجب و واجبات نماز ، روزه ، خمس ، زکات، حج ، امور حقوقی و قضا و امثالهم ، باید اصول فقه را در نظام حکومت اسلامی به صورت پویا ، عالمانه و حکیمانه ، عملا با متن زندگی مردم ، مأنوس ، ملموس ، محسوس و مرتبط سازد. از جمله : در حوزه های اجتماعی ، فرهنگی ، قضائی ، اقتصادی و نظام بانکداری بدون ربا ، ایجاد امنیت ، نظارت امور داخله و خارجه و امثالهم .

به قول شهید استاد مطهری : « اجتهاد ، تکرار حرف های مکرر نیست . اجتهاد ، پاسخ مسائل حل شده نیست بلکه اجتهاد ، پاسخ مسائل حل نشده است . زیرا مسائل حل شده را همه می توانند پاسخ بدهند . لذا باید مسائل حل نشده را جواب بدهید .»

کتاب اجتهاد در اصول فقه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای کسانی که علاقه‌مند به مطالعه و کسب دانشی کلی در زمینهٔ اجتهاد هستند، مناسب است.

بخشی از کتاب اجتهاد در اصول فقه

حضرت آیت الله سید روح‌الله امام خمینی (ره) (۱۲۸۱-۱۳۶۸ش) رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عالم و اندیشمند برجسته ، فقیه و مجتهد اَعلَم و شجاع ، فیلسوف ، عارف و از بزرگ‌ترین مراجع تقلید شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری است.

در طول تاریخ چند هزارساله ایران هیچ رهبری و پادشاهی همانند امام روح الله خمینی از چنین جایگاه عظیم مردمی برخوردار نبوده است و حتی هیچ یک از رهبران و پادشاهان تاریخ کشورمان و یا پادشاهان و سران سایر کشورهای جهان مانند اروپا و آمریکا از نظر مردمی بودن ، با سواد بودن ، علمی و عرفانی به پای او نمی رسند و حتی قابل مقایسه نیست. امام جز فقه و اصول در فلسفه اسلامی و عرفان نظری نیز صاحب‌نظر و دارای تألیفات است و جزو عالمان و استادان اخلاق شمرده می‌شود. در دوران تدریس در قم در مدرسه فیضیه جلسات درس اخلاق برپا می‌کرد. در تمام عمر، زندگی ساده و زاهدانه‌ای داشت. در دوران مرجعیت که ساکن نجف بود و نیز در ده سال آخر عمر که رهبر جمهوری اسلامی بود در جماران، در خانه‌ای کوچک ، بسیار ساده زندگی می‌کرد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۱۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۴۱۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان