لوگو طاقچه
معرفی چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ طاقچه

معرفی چالش کتابخوانی طاقچه ۱۴۰۲

33,825 بازدید

اگر در سال‌‌های گذشته از همراهان طاقچه بوده‌اید، حتما از چالش کتابخوانی طاقچه باخبرید. چالشی که از فروردین شروع می‌شود و تا اسفند ادامه دارد. امسال هم قرار است برای پنجمین سال متوالی این چالش دوازده‌ماهه را برگزار کنیم و دلمان گرم است به همراهی همیشگی شما.

اگر به‌تازگی با چالش طاقچه آشنا شده‌‌اید پیشنهاد می‌کنیم به خواندن این یادداشت ادامه دهید و به همراهان چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ بپیوندید. در ادامه توضیح می‌دهیم که در چالش کتابخوانی طاقچه چه خبر است، چه جایزه‌هایی در انتظارتان است و چطور می‌توانید در آن کنارمان باشید.

چالش کتابخوانی طاقچه چیست؟

برای شما هم پیش آمده که در جمعی شروع به صحبت از کتابی کنید که خوانده‌اید؟ اگر آدم‌های دیگری هم در این جمع کتاب مدنظر را خوانده باشند، احتمالاً برخی حرف‌های شما را تأیید می‌کنند و برخی دیگر را به چالش می‌کشند. در این میان شما و آن دیگری که کتاب را خوانده، دیدگاه وسیع‌تری نسبت به کتاب پیدا می‌کنید و دیگرانی که کتاب را نخوانده‌اند هم مشتاق می‌شوند کتاب را بخوانند.

چالش کتابخوانی طاقچه قصد دارد چنین جمعی را شکل دهد اما با یک تفاوت. ما در طاقچه هرماه به شما یک موضوع کتابخوانی پیشنهاد می‌کنیم و بعد از شما می‌خواهیم ظرف یک ماه کتابی درباره‌ی آن موضوع بخوانید. در ادامه شما درباره‌ی کتابی که خوانده‌اید مطلبی می‌نویسید؛ مطلبی که در آن از حس و حالتان نسبت به کتاب می‌گویید و چیزهایی که وقت خواندن کتاب به آن فکر کرده‌اید. این نوشتن از کتاب مثل حرف‌زدن از آن است و چون خیلی‌های دیگر مثل شما هم درباره‌ی کتاب‌هایی با آن موضوع نوشته‌اند، فرصت دارید تا نظر آن‌ها را هم بخوانید. و به‌خاطر همراهی‌تان هدیه‌‌هایی از طاقچه دریافت می‌کنید.

در واقع در چالش کتابخوانی طاقچه شما هم آدمی هستید که کتابی را خوانده و نظرش را درباره‌ی آن می‌گوید، هم آدمی هستید که با شنیدن نظرات دیگران وسعت دیدش نسبت به محتوای کتاب بیشتر می‌شود و هم کسی که با خواندن نوشته‌های دیگران با کتاب‌های تازه آشنا می‌شود.

در این چالش، هر کتاب‌خوان، مروج کتابی می‌شود که خوانده و از این طریق به خوانده‌شدن کتاب‌ها و وسیع‌شدن فهم و درک کتاب‌خوان‌ها از آن کمک می‌کند.

خلاصه اینکه در این چالش، در کنار هم کتاب می‌خوانیم، درباره‌ی آن کتاب در سرویس ویرگول می‌نویسیم و سپس از طاقچه هدیه می‌گیریم.

ویرگول چیست؟

در چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ مانند سال‌های اخیر به سراغ سرویس ویرگول رفته‌ایم.

ویرگول یک شبکه‌ی اجتماعی متن‌محور و نسل جدید پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی ایرانی محسوب می‌شود که قابلیت‌های زیادی از جمله درج عکس و فیلم و لینک‌های مرتبط و.. دارد. در این سرویس، شما به سادگی می‌توانید بنویسید و نوشته‌تان را با مخاطبان و علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید. ده‌ها هزار مخاطب با ویژگی‌ها و خصیصه‌های گوناگون در ویرگول فعالیت می‌کنند که می‌توانید با آن‌ها تعامل کنید.

چرا ویرگول را انتخاب کرده‌ایم؟ روزانه ده‌ها مقاله‌ی جدید در ویرگول منتشر می‌شود و این سرویس توانسته جامعه‌ی بزرگی از آدم‌هایی را که دوست دارند بنویسند، در کنار هم بنشاند. با استفاده از ظرفیت‌های ویرگول هم یادداشت‌های بیشتری را در حوزه‌ی کتاب و به‌خصوص چالش کتابخوانی طاقچه می‌توانید بخوانید و هم خودتان بیشتر خوانده می‌شوید.

چطور در چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ شرکت کنیم؟

۱. اولین قدم برای پیوستن به چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ ثبت‌نام در ویرگول است. اگر تاکنون در این سرویس حساب کاربری نساخته‌اید، به صفحه‌ی اصلی ویرگول بروید و روی دکمه‌ی «ثبت‌نام» کلیک کنید و مراحل آن را تکمیل کنید.

۲. در چالش کتابخوانی امسال دوازده پیشنهاد موضوع برای کتاب‌خواندن و نوشتن درباره‌ی کتاب‌ها داریم. شما هر ماه می‌توانید یک کتاب با موضوع مشخص‌شده در آن ماه بخوانید و در ویرگول یادداشتی درباره‌ی آن بنویسید. دست شما برای نوشتن این یادداشت باز است اما برای دریافت جایزه‌ی چالش لازم است چند نکته را رعایت کنید:

  • یادداشت را حتماً خودتان بنویسید و آن را از جایی کپی نکنید.
  • در یادداشتتان اشاره کنید که این پست را برای چالش کتابخوانی طاقچه نوشته‌اید.
  • دست‌کم ۵۰۰ کلمه درباره‌ی آن کتاب بنویسید. می‌توانید علاوه بر نوشتن نظرتان درباره کتاب، بریده‌هایی از کتاب را هم در نوشته‌تان بیاورید. اما دقت داشته باشید که لازم است حداقل ۳۵۰ کلمه از یادداشت به قلم خودتان باشد.
  • در متن به صفحه‌ی آن کتاب در طاقچه لینک بدهید. برای این کار، عنوان کتاب یا عبارتی مرتبط در متن را انتخاب کنید، گزینه‌ای را که شبیه به 🔗 است انتخاب کنید و لینکی را که کپی کرده‌اید، قرار دهید. (آموزش قرار دادن لینک را در ویدئوی زیر ببینید)
  • پیش از انتشار پست تگ چالش کتابخوانی طاقچه را به آن اضافه کنید. (آموزش اضافه کردن تگ را در ویدئوی زیر ببینید)

دکمه پخش

آموزش قرار دادن لینک و تگ در ویرگول

۳. آخرین مرحله این است که لینک یادداشت‌تان در ویرگول را به دست ما برسانید. لینک یادداشت را به آدرس chalesh.ketab@gmail.com برای ما ایمیل کنید تا جایزه‌تان را دریافت کنید.

جایزه‌های چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ چیست؟

بعد از بررسی یادداشت، به شرط رعایت تمام نکاتی که گفته شد، یک کد تخفیف ۷۰درصد اشتراک سه‌ماهه طاقچه بی‌نهایت هدیه می‌گیرید. در هر ماه می‌توانید بیش از یک کتاب بخوانید و درباره‌اش بنویسید و به‌ازای هر یادداشت یک کد تخفیف دریافت کنید.

علاوه بر این، در پایان هر فصل اگر در هر ۳ ماهِ آن فصل شرکت کرده باشید، یک کد اعتبار ۲۰۰ هزار تومانی طاقچه نیز دریافت می‌کنید.

در پایان چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ نیز میان کسانی که بیش از ۹ ماه در چالش شرکت کرده باشند، قرعه‌کشی می‌کنیم و به ۳ نفر، هر کدام یک سال اشتراک رایگان طاقچه بی‌نهایت هدیه می‌دهیم.

قرعه‌کشی در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ انجام شد و برندگان آن از این قرار هستند:

saz***17@gmail.com

anah***94@gmail.com

mark***22@gmail.com

‌‌با این عزیزان از طریق ایمیل چالش در ارتباط خواهیم بود و جایزه‌شان را تقدیم می‌کنیم.

‌‌

در چالش کتابخوانی امسال چه کتاب‌هایی باید بخوانیم؟

در چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ چهار فصل کتابخوانی و ۱۲ موضوع در نظر گرفته‌ایم.این موضوع‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم و به‌مرور کتاب‌هایی درباره‌ی هر موضوع معرفی خواهیم کرد. پس در طول چالش، بهتر است به این پست سر بزنید. البته پیشنهاد‌های بیشتر را می‌توانید هفته‌ی اول هر ماه در اینستاگرام طاقچه دنبال کنید. همچنین اگر خودتان کتابی با موضوع تعیین‌شده سراغ داشتید، می‌توانید همان را بخوانید. اما دقت داشته باشید که لازم است کتاب حتما در طاقچه موجود باشد.

بهار؛ فصل شناخت و تجربه‌کردن حس‌ها

در فصل بهار قرار است کتاب‌هایی بخوانیم که ما را با حس‌های امید، آرامش و هیجان درگیر می‌کنند.

فروردین: کتابی که جان تازه‌ای به تن امیدت می‌دمد

چه چیزی بهتر از اینکه سال جدید را با «امید» شروع کنیم؟ این ماه می‌توانید کتاب‌هایی درباره‌ی امید بخوانید؛ کتاب‌هایی که توضیح می‌دهند چرا امید ضروری است؟ یا آن‌هایی که امیدداشتن را یادتان می‌دهند یا آن رمان‌هایی که شخصیت اصلی‌شان با آبیاری نهال امیدش توانسته به آنچه که می‌خواسته برسد.

پیشنهاد می‌کنیم این کتاب‌ها را بخوانید:

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر می‌توانید پست «معرفی کتاب‌هایی درباره‌ی امید» را هم بخوانید.

اردیبهشت: کتابی که آرامش را به قلبت تزریق می‌کند

در اردیبهشت‌ماه با یکدیگر کتابی خواهیم خواند که کمکمان کند استرس و اضطراب را از خود دور کنیم، با ترس‌هایمان روبه‌رو شویم و به آرامش دست یابیم. دراین‌رابطه می‌توانید این کتاب‌ها را بخوانید:

خرداد: کتابی چنان ترسناک که نفست را بند می‌آورد!

بعد از «امید» و «آرامش»، تجربه‌ی «هیجان و وحشت» لذت‌بخش خواهد بود. خردادماه وقت خواندنِ کتابی در ژانر وحشت است. مثلا:

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر می‌توانید پست «معرفی داستان‌های ترسناک» را هم بخوانید.

تابستان؛ فصل اعتماد به دیگران

همه‌مان می‌دانیم فرصت خواندن تمام کتاب‌های جهان را نخواهیم داشت. پس برای انتخاب‌ کتاب گاهی بیش‌ازاندازه وسواس به خرج می‌دهیم. این‌طور وقت‌ها شاید خواندن کتابی که درسش را پس داده و دیگران تاییدش کرده‌اند، راحت‌تر باشد.

تیر: کتابی که برنده‌شدن را بلد است

سرکشی به لیست برندگان جوایز ادبی یکی از رایج‌ترین راه‌های انتخاب کتاب میان کتابخوانان است. ممکن است در این میان کتاب‌هایی هم باشند که با سلیقه‌مان جور از آب در نیایند اما بیشتر اوقات با کتاب‌ها و نویسنده‌های بسیار خوبی آشنا خواهیم شد که قبلا اسمشان هم به گوشمان نخورده است. جوایز ادبی میراثی هستند که خیلی از نویسندگان و انسان‌های بزرگ پس از خود به جا گذاشته‌اند. باید فرصت را غنیمت بشماریم و تا می‌توانیم از این میراث ارزشمند بهره ببریم.

در تیرماه به سراغ کتاب‌هایی که جایزه‌ای را از آن خود کرده‌اند، می‌رویم. مثلا برندگان جایزه پولیتز، جایزه بوکر، جایزه گلشیری، جایزه مهرگان ادب و… . کتاب‌هایی مانند:

برای دیدن لیست کتاب‌های جایزه‌برده می‌توانید به صفحه چالش کتابخوانی تیرماه در سایت طاقچه مراجعه کنید.

مرداد: کتابی به پیشنهاد آدم‌ها یا پادکست‌ها

یکی دیگر از راه‌های انتخاب کتاب، دنبال‌کردن توصیه‌های آدم‌هایی‌ست که به کتابخوان‌بودن می‌شناسیم‌شان یا به‌نوعی سلیقه‌شان را قبول داریم. در مردادماه کتاب‌هایی به پیشنهاد پادکست‌های مشهور یا افراد نام‌آشنا می‌خوانیم. مثلا کتاب‌هایی به پیشنهاد لئو تولستوی، گابریل گاسیا مارکز، مجتبی شکوری و… یا کتاب‌هایی که در پادکست‌هایی مانند کتابگرد، رادیوراه، بی‌پلاس و… معرفی شده‌اند.

برای دیدن لیست چنین کتاب‌هایی می‌توانید به صفحه چالش کتابخوانی مردادماه سر بزنید.

شهریور: کتابی که در ۱۴۰۱ آدم‌های بیشتری خریدارش بوده‌اند

پرفروش‌شدن یک کتاب دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. از تب جامعه گرفته تا تبلیغات ناشران و فعالان مجازی. از ایده‌ی تازه تا دنبال‌کردن سوژه‌ای که همواره موفق بوده. از قیمت به‌صرفه تا دست‌گذاشتن روی دغدغه‌ی جامعه. کتاب‌های پرفروش حتی اگر مطابق با سلیقه‌ی هرکسی نباشند، خواندنشان باعث می‌شود با جامعه‌ی کتابخوانی هم‌گام شویم.

برای مشاهده کتاب‌های پرفروش ۱۴۰۱ می‌توانید به صفحه چالش کتابخوانی شهریورماه سر بزنید.

پاییز؛ فصل آموزش و یادگیری

باز آمد بوی ماه مدرسه! این فصل تا همیشه با «آموزش» گره خورده و در چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ هم قرار است کتاب‌هایی بخوانیم که مهارت‌هایمان را تقویت کنند یا ما را با مسئله‌هایی در جهان و جامعه آشنا کنند.

مهر: کتابی که با عینک فلسفه به جهان می‌نگرد

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که فلسفه را با کلمات سخت و عبارت‌های طولانی و ناخوانا می‌شناسید، این چالش کتابخوانی فرصتی‌ست تا کتاب‌هایی بخوانید که شما را با فلسفه آشتی دهند. کتاب‌هایی مانند:

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر می‌توانید به صفحه چالش کتابخوانی مهرماه سر بزنید.

آبان: کتابی که کنترل زندگی را به دست خودت می‌دهد

لازمه‌ی آنکه چیزی را کنترل کنیم، این است که درباره‌ی آن به‌اندازه‌ی کافی آگاهی کسب کنیم و آن را از جنبه‌های مختلف ببینیم. کنترل‌کردن زندگی نیز نیازمند دانستن و پاسخ‌دادن به سوال‌هایی‌ست ازجمله؛ چه کسی هستیم، چه خواسته‌هایی داریم؟، چطور می‌توانیم به خواسته‌هایمان برسیم؟ برای رسیدن به خواسته‌هایمان چه تغییراتی در خود باید ایجاد کنیم؟. برای پاسخ به چنین سوال‌هایی کتاب‌های خوب و بد بسیاری نوشته شده است که اغلب‌شان در دسته‌ی موفقیت و خودیاری قرار می‌گیرند. در چالش کتابخوانی آبان‌ماه به سراغ چنین کتاب‌هایی می‌رویم:

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر می‌توانید به صفحه چالش کتابخوانی آبان‌ماه سر بزنید.

آذر: کتابی که جامعه را به تو می‌شناساند

جامعه‌شناسی و مطالعه‌ی کتاب‌های آن تنها به معنای شناخت جوامع انسانی، مطالعه‌ی تاریخچه‌ی گذشتگان و.. نیست. مطالعه‌ی این کتاب‌ها همیشه‌ دغدغه‌ی افراد جامعه‌ای بوده که خواستار تغییرهای مثبت در جامعه‌شان بوده‌اند. چالش کتابخوانی این ماه این فرصت را ایجاد می‌کند تا تجربه‌ی مطالعه‌ی چنین کتاب‌هایی را داشته باشید:

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر می‌توانید به صفحه چالش کتابخوانی آذرماه در سایت طاقچه مراجعه کنید.

زمستان؛ فصل زندگی، عشق، مرگ و دوباره زندگی

زمستان‌ها حال‌وهوای دیگری دارند. زمستان، فصلی است که گذشته را مرور می‌کنیم، موفقیت‌ها را می‌شمریم و فرصت‌های ازدست‌رفته را بازبینی می‌کنیم و دوباره به دنبال معنای «زندگی» می‌گردیم. برای همین قرار است در آخرین فصل از چالش کتابخوانی ۱۴۰۲ کتاب‌هایی درباره‌ی مرگ، عشق و معنای زندگی بخوانیم.

دی: کتابی برای اینکه با مرگ چهره به چهره شوی

مرگ و خواندن درباره‌ی آن همواره تلخ و ناراحت‌کننده است؛ اما اتفاقی‌ست که چه بخواهیم چه نخواهیم برای خودمان و یا اطرافیان‌مان می‌افتد پس چه بهتر که با دیدی روشن به استقبال‌ش برویم!

در چالش کتابخوانی دی‌ماه به‌سراغ کتاب‌‌هایی رفتیم که به مرگ از منظرهای متفاوتی نگاه می‌کنند:

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر می‌توانید به صفحه چالش کتابخوانی دی‌ماه در سایت طاقچه مراجعه کنید.

بهمن: کتابی که عاشق‌شدن را یادت می‌دهد

معمولا انسان‌ها سخنان و یا آنچه را که در واقعیت اتفاق می‌افتد را خیلی راحت‌تر فراموش می‌کنند اما معمولا احساسات قلبی ماندگارتر و فراموش‌نشدنی‌تر هستند.

در چالش کتابخوانی این ماه به‌سراغ کتاب‌هایی رفتیم که عاشق‌شدن را بیشتر از قبل به‌مون یادآوری کنند:

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر می‌توانید به صفحه چالش کتابخوانی بهمن‌ماه در سایت طاقچه مراجعه کنید.

اسفند: کتابی که کمکت می‌کند معنای زندگی را بیابی

پیدا کردن معنا در زندگی، کار چندان دشواری نیست، چراکه معنای واقعی زندگی از فردی به فرد دیگر، از روزی تا روز دیگر تفاوت دارد.

اما آنچه که مهم است این است که اگر کسى بخواهد به زندگى خود معنای بیشتری ببخشد باید هدفى بزرگتر از وجود خودش و پایدارتر از زندگى خودش را نیز دنبال کند.

ماه آخر از چالش کتابخوانی در سال ۱۴۰۲ این فرصت را ایجاد می‌کند تا تجربه‌ی مطالعه‌ی چنین کتاب‌هایی را داشته باشید:

‌برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر می‌توانید به صفحه چالش کتابخوانی اسفندماه در سایت طاقچه مراجعه کنید.

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر می‌توانید پست «در جستجوی معنای زندگی با کمک کتاب‌ها» را هم بخوانید.

33,825 بازدید
برچسب ها

Avatar

طاقچه


اشتراک گذاری یادداشت
3.8 9 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
78 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه