دانلود کتاب صوتی سرگذشت ندیمه با صدای سهیل سُمّی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی سرگذشت ندیمه اثر مارگارت اتوود

دانلود و خرید کتاب صوتی سرگذشت ندیمه

انتشارات:آوانامه
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۱۴۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی سرگذشت ندیمه

کتاب صوتی سرگذشت ندیمه داستانی پادآرمان‌شهری نوشته مارگارت اتوود نویسنده و شاعر کانادایی است که درباره‌ سرنوشت زنان در یک جامعه بسیار سنتی و سرشار از خفقان نوشته شده است. این کتاب به سرعت توانست جایگاه خود را میان مخاطبان باز کند و موفق شد تا جایزه آرتور سی کلارک را نیز از آن خود کند. از روی آن سریالی با همین نام ساخته شد که در شهرت کتاب نیز بی‌تاثیر نبود. نسخه صوتی این داستان جنجالی را می‌توانید با ترجمه سهیل سمی و صدای مینو طوسی بشنوید.

درباره کتاب صوتی سرگذشت ندیمه

کتاب صوتی سرگذشت ندیمه داستانی درباره زندگی زنان، در دورانی پر از خفقان است. زنانی که در جامعه نقشی ندارند و از وجودشان تنها برای کار فرزندآوری و ادامه نسل سوءاستفاده می‌شود. داستان درباره حکومتی مذهبی و تمامیت‌خواه به نام گیلیاد (گیلاد، جیلد) است. هرچند این نام متعلق به سرزمینی از فلسطین باستانی است، اما ماجراهای کتاب در ماساچوست آمریکا رخ می‌دهد.

پس از اینکه رئیس جمهور آمریکا ترور می‌شود و اعضای کنگره نیز همگی کشته می‌شوند، یک انقلاب رخ می‌دهد. دولت مذهبی و تمامیت‌خواهی روی کار می‌آید که قانون اساسی را لغو می‌کند و حق ازدواج مجدد، طلاق، سقط جنین و همجنس‌گرایی را از آدم‌ها سلب می‌کند. به جز دین رسمی، پیروان ادیان دیگر از حقوق چندانی برخوردار نیستند و اگر تخلفی از آن‌ها یا حتی مخالفان سیاسی سر بزند، نتیجه کارشان تبعید به مناطق سمی یا اعدام است.

فجایع محیط‌ زیستی که رخ داده سبب شده تا مردان توانایی باروری خودشان را از دست بدهند. از سوی دیگر این موضوع نیز از نظر دولت، مشکلی است که فقط برای زنان رخ می‌دهد. اما دولت برای حفظ خود، زنانی را که هنوز توانایی باروری دارند و عقیم نشده‌اند به خانواده‌های اعضای بلندمرتبه حکومتی می‌سپارد تا برایشان فرزندآوری کنند. سرنوشت زنانی که عقیم شده‌اند هم همان سرنوشت همیشگی تبعید است.

دولت تمامیت خواه با استفاده از تفسیرهای غلط از انجیل، تبعیض‌های شدیدی بر زنان روا می‌دارد. در چنین جامعه‌ای زنان فقط می‌توانند در یکی از دسته‌بندی‌ها قرار بگیرند. ندیمه‌ها برای اعضای فرماندهان حکومت فرزندآوری می‌کنند. همسران، که زنان اعضای فرماندهان حکومتی هستند. عمه‌ها که کار نظارت و تربیت ندیمه‌ها را برعهده دارند. مارتاها که زنان ناباور مسن هستند و وظایفی مانند وظایف خدمتکاران را انجام می‌دهند و همسران ارزان که با مردان طبقات پایین‌تر اجتماع ازدواج کرده‌اند. دختران نیز گروهی هستند که در خانواده فرماندهان متولد شده یا به فرزندی پذیرفته می‌شود و البته باید در سن خیلی کم، چهارده‌سالگی، برای ازدواج آماده شوند.

یکی دیگر از ابزارهای دولت برای کنترل مردم، استفاده از روش‌های جاسوسی و برقرار کردن ایست‌های گشت و بازرسی است. این گروه‌ها که چشمان خدا نام دارند، با خودروهایی سیاه‌رنگ در سطح شهر تردد می‌کنند و اختیارات بسیاری برای انجام هرکاری مانند بازرسی، بازداشت و شکنجه را دارند.

اما داستان کتاب صوتی سرگذشت ندیمه از کجا آغاز می‌شود؟ راوی داستان، ندیمه‌ای به نام آف‌فرد یا آفرد است. او به فرمانده‌ای به نام فرد تعلق گرفته است و به همین دلیل نامش با پیشوند آف به نام فرمانده تغییر کرده است. فرمانده فرد واترفورد عقیم شده است. اما حکومت مشکل را مشخصا از سوی همسر فرمانده، سرینا جوی واترفورد، می‌داند.

آفرد که قبلا با مردی به نام لوک ازدواج کرده است در زمان تغییر دولت، مجبور می‌شود از همسرش جدا شود و به خانه فرمانده واترفورد برود. همسرش، لوک به کانادا فرار کرده است و دختر آفرد نیز، به یک خانواده واگذار شده است. اما آفرد که در طول داستان کتاب صوتی سرگذشت ندیمه متوجه می‌شویم نامش، جون است، در تلاش است تا دخترش را پیدا کند و جانش را نجات دهد...

چرا باید این کتاب صوتی را بشنویم؟

شنیدن کتاب صوتی سرگذشت ندیمه می‌تواند به ما دنیایی را نشان دهد که در آن حق آزادی از مردم و به ویژه از زنان سلب شده است. زنانی که در گذشته می‌توانستند درآمد خودشان را داشته باشند، تحصیل کنند، ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند، حالا باید برای مردان خانواده‌های دیگر فرزندی به دنیا بیاورند و سپس به خانواده دیگری منتقل شوند.

کتاب صوتی سرگذشت ندیمه، رمانی است آمیخته به طنز، هراس و هشدار که از آمیزش تیره و تار سیاست و روابط زن و مرد به طرزی هنرمندانه پرده برمی‌دارد. رمان مارگارت اتوود به لحاظ تخیل آینده نگرش، از جهاتی، ۱۹۸۴ اورول را به خاطر می‌آورد.

این کتاب در سال ۱۹۸۵ جایزه گاورنر جنرال برای داستان‌های انگلیسی زبان را از آن خود کرد. در سال ۱۹۸۶ برای جایزه‌های بوکر و نوبلا نامزد شد و در همان سال برنده جایزه لس‌آنجلس تایمز برای داستان شد. جایزه آرتور سی کلارک در سال ۱۹۸۷ به این کتاب تعلق گرفت. سرگذشت ندیمه همچنین عنوان بهترین کتاب جایزه نویسندگان مشترک‌المنافع را از آن خود کرد.

شنیدن کتاب صوتی سرگذشت ندیمه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر از خواندن رمان‌های پادآرمانشهری لذت می‌برید، شنیدن کتاب صوتی سرگذشت ندیمه می‌تواند برای شما خاطره‌ای متفاوت بسازد. این کتاب همچنین برای علاقه‌مندان به مطالعات حقوق زنان نیز داستانی جذاب و گیرا دارد.

درباره مارگارت اتوود

مارگارت النور اتوود ۱۸ نوامبر ۱۹۳۹ در کانادا به دنیا آمد. او شاعر، نویسنده، منتقد ادبی و فمنیست سرشناسی است که به دلیل نوشتن کتاب‌هایی همچون سرگذشت ندیمه مشهور شده است. پدر اتوود، حشره‌شناس و مادرش، متخصص تغذیه بود.

او از همان دوران کودکی علاقه‌اش را به نوشتن شعر و نمایشنامه نشان داد و در نوجوانی نمایشنامه‌هایی نوشت. در دانشگاه در رشته‌های ادبیات انگلیسی، فلسفه و زبان فرانسه تحصیل کرد و در سال ۱۹۶۱ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه تحصیلاتش در مقطع دکترا، به دانشگاه هاروارد رفت. هرچند او پایان‌نامه‌اش را کامل نکرد، اما دارای مدارک افتخاری مختلفی از دانشگاه‌های مختلف از جمله سوربن، آکسفورد و کلمبیا شده است.

مارگارت اتوود در طول سال‌های مختلف به تدریس در دانشگاه‌ها مشغول بود. در طول این سال‌ها آثار بسیاری از او منتشر شده است. از میان مشهورترین آن‌ها می‌توان به سرگذشت ندیمه (The Handmaid's Tale)، آدمکش کور (The Blind Assassin)، آزادی (Freedom)، وصیت‌ها (The Testaments)، چشم گربه (Cat's Eye)، عروس فریبکار (The Robber Bride) و آخرین انسان (Oryx and Crake) اشاره کرد.

از میان فعالیت‌های دیگر اتوود می‌توان به بنیان‌ نهادن انجمن نویسندگان کانادا و راه‌اندازی جایزه شعر گریفین اشاره کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۰ موفق شد تا جایزه بوکر را برای کتاب آدمکش کور، از آن خود کند.

درباره‌ی سریال سرگذشت ندیمه

بروس میلر (Bruce Miller) در سال ۲۰۱۶ اقدام به ساخت سریالی ده قسمتی با همین نام با اقتباس از این کتاب کرد. این سریال با بازی هنرمندانی مانند الیزابت ماس (Elisabeth Moss) در نقش آفرد، آن داود (Ann Dowd) در نقش عمه لیدیا، جوزف فاینز (Joseph Fiennes) در نقش فرد واترفورد اکران شد. این سریال برای سیزده جایزه امی نامزد شد و توانست هشت جایزه را نیز با خود به خانه ببرد. الیزابت ماس جایزه نقش اول زن و آن داود، جایزه نقش مکمل را از آن خود کردند.

این سریال همچنین برای سه جایزه گلدن گلوب نامزد شد. بهترین سریال تلویزیونی، بهترین هنرپیشه زن و بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن. دو جایزه اول به سریال سرگذشت ندیمه و الیزابت ماس تعلق گرفت. فصل‌های دوم و سوم این سریال که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منتشر شدند نیز توانستند جوایزی را از آن خود کنند.

در بخشی از کتاب صوتی سرگذشت ندیمه می‌شنویم

یک
صندلی، یک میز، یک چراغ. روی سقف سفید نقش برجسته‌ی یک تاج گل با دایره‌ای صاف در
وسط آن که به چشمی از کاسه درآمده می‌ماند، دیده می‌شود. حتما زمانی یک چلچراغ آن‌جا
اویزان بوده است. هر چیزی را که بتوان طنابی به آن بست کنده و برده بودند.

یک
پنجره، دو پرده سفید. زیر پنجره یک صندلی با کوسنی کوچک. وقتی پنجره نیمه باز است –پنجره فقط تا نیمه
باز می‌شود- هوای تازه به داخل اتاق می‌آید و پرده‌ها را تکان می‌دهد. می‌توانم
دست به سینه روی مبل یا صندلی کنار پنجره بنشینم و منظره اتاق را تماشا کنم. نور
خورشید از میان پنجره به داخل می‌خزد و روی کف اتاق پخش می‌شود. بوی روغن جلا را
حس می‌کنم. کف اتاق قالیچه‌ای پهن است، بیضی‌شکل، از لته‌های بافته شده. همان چیزی
که آن‌ها دوست دارند: صنایع دستی سنتی. چیزی که زن‌ها هنگتم بی‌کاری از اشیای به
درد نخور می‌سازند. این یعنی بازگشت به ارزش‌های سنتی. آنچه را که نمی‌خواهی، ضایع
نکن. من در حال ضایع شدن نیستم. چرا می‌خواهم؟

روی
دیوار بالای مبل یک تصویر قاب شده است. اما قاب شیشه ندارد. تصویر رنگ و روغن
چندگل: زنبق‌های آبی. نگه داشتن عکس گل‌ها هنوز مجاز است. همه ما یک عکس، یک مبل و
یک پرده سفید مشابه داریم؟ یعنی دستور دولت است؟

عمع
لیدیا گفت، فکر کنید در ارتشید.

معرفی نویسنده
عکس مارگارت اتوود
مارگارت اتوود

مارگارت اتوود یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان عصر حاضر، از آن دست هنرمندانی است که می توان نام «همه‌فن‌حریف» را بر آن‌ها نهاد. نویسنده، منتقد ادبی و شاعر پرکاری که نه‌تنها به‌واسطه‌ی درخشش در عرصه‌ی ادبیات، بلکه به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌‌اش مقبولیت و محبوبیت بالایی نزد هواداران خود کسب کرده است. با این‌که آثار ادبی اتوود اغلب با مضامین فمنیستی و اسطوره‌ای‌اش شناخته شده و در حوزه‌ی ادبیات علمی-تخیلی قرار می‌گیرد، اما سبک نوشتاری او از فرمول‌های عادی این ژانر گذر کرده و به شیوه‌ای نمادین، مرزهای رئالیسم سنتی را گسترش می‌دهد؛ از این رو مرور زندگینامه او و مسیری که جهت خلق آثار ارزشمندی چون رمان «سرگذشت ندیمه» پیموده است، برای علاقه‌مندان به ادبیات از جذابیت، و برای متخصصان این امر از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظرات کاربران

سمیرا شمس
۱۳۹۹/۰۷/۲۶

وقتی خوب نگاه کنی ما زنان ایران را می بینی که در گیلیا‌د هستیم کتاب پرمعنا و پرکشش بود سریالش هم قشنگ است ‌ولی کتاب همیشه چیز دیکری است سردم است و تاریکی اطرافم با هیچ شمعی روشن نمی شود

- بیشتر
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۳۹۸/۱۱/۱۴

ویران شهر اتوود در سال 1985 کتابی با عنوان «سرگذشت ندیمه» منتشر شد که توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد. این اثر، داستانی را روایت می‌کند که در آن رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا و همه اعضای کنگره

- بیشتر
YasmineGh
۱۳۹۸/۱۰/۱۷

نسخه متنی رو خوندم ایده کلی کتاب راجع به ظلم به زنانه که توسط یک انقلاب به زنان القا میشه. اینکه به زنان به چشم بردگان جنسی نگاه میشه و تنها خاصیت زن رو فرزند آوری میدونن نمیدونم چرا یه عده به

- بیشتر
ندا مرتضوی
۱۳۹۹/۰۱/۰۵

کتاب شما را وادار به فکر کردن درمورد وقایع پیرامونتان می‌کند..

MisSSis
۱۳۹۹/۰۴/۲۵

چرا خود کتاب نیست توی طاقچه :((((

کاربر ۱۲۶۴۰۲۲
۱۳۹۸/۰۹/۱۲

مارگارت اتوود در اوائل دهه هشتاد با الهام گرفتن از انقلاب مذهبیه ایران این کتاب رو نوشت ...همون انقلاب رو بصورت مسیحیه افراطی در جامعه امریکا پیاده کرد ...به غیر از فنتزی هایی که از خودش اضافه کرده خیلی از

- بیشتر
اعظم عابدی
۱۳۹۹/۱۲/۰۴

من نسخه ی شنیداری این کتاب رو تهیه کردم و بهش گوش دادم. قبل از این که به کتاب گوش بدم؛ بخش معرفی کتاب رو در طاقچه مطالعه کردم. اگر معرفی کتاب رو مطالعه نکنید اصلاً دستتون نمیاد که چه

- بیشتر
رها
۱۳۹۸/۱۰/۱۷

داستان بسیار غمگین و دردناک هست ولی زیبا نوشته شده و به نظرم پایان قشنگی داره.

پریان
۱۳۹۸/۰۹/۰۲

من تا نیمه فصل سوم فیلم سرگذشت ندیمه رو دیدم، بخاطر قطعی اینترنت، از طاقچه کتاب صوتیش رو دانلود کردم، بنظرم که خیلی خوووبه، من واقعا لذت بردم. اولین بار بود که کتاب صوتی گوش میکردم، گوینده خیلی خوب اجرا

- بیشتر
Niax
۱۳۹۸/۰۷/۱۲

سریالش از کتابش خیلی قشنگ تره ،به نظر من نقطه ی قوت سریال اونجایی که زن فرمانده تلاش می کنه زنان دیگه رو جمع کنه تا اختیاراتشون رو افزایش بدن اما به خاطر خوندن انجیل انگشتشو قطع می کنن چون

- بیشتر

زمان

۱۳ ساعت و ۵۶ دقیقه

حجم

۷۷۰٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۳ ساعت و ۵۶ دقیقه

حجم

۷۷۰٫۴ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۰۸,۰۰۰
تومان