دانلود و خرید کتاب تعارض منافع در بخش عمومی یحیی مرتب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب تعارض منافع در بخش عمومی

کتاب تعارض منافع در بخش عمومی اثری از یحیی مرتب، وحید کشافی نیا، مصطفی عباسی، محمد واثقی و مهدی فلاحیان است. این اثر که درباره مبارزه با فساد به گونه‌های مختلف نوشته شده است، راهنمایی برای همه پژوهشگران، اندیشمندان، کارگزاران و فعالین مدنی مبارزه با فساد در کشور است. 

درباره کتاب تعارض منافع در بخش عمومی

مبارزه با فساد همواره یکی از دغدغه‌های اصلی تمام حکومت‌ها بوده است و بدون این مبارزه، عملاً برنامه‌های توسعه و تحول کشورها، ناتمام خواهد بود. رویکردها و تکنیک‌های مختلفی برای مبارزه با فساد در قالب مقالات، کتب، برنامه‌ها و سیاست‌ها منتشر شده، اما با این همه، هنوز کسی نمی‌تواند ادعا کند که از عهده‌ این اژدهای هفت سر برآمده است.

یکی از گلوگاه‌های اصلی مبارزه با فساد، موقعیت‌های تعارض منافع هستند؛ موقعیت‌هایی که اگر مدیریت نشوند، می‌توانند تبدیل به فساد شوند.

کارگروه تخصصی تعارض منافع اندیشکده شفافیت برای ایران، با انجام پژوهش‌ها و پروژه‌های اجرایی مختلف در این زمینه، به تازگی، نتایج تحقیقات و تجربیات خود را در این کتاب منتشر کرده است.

تعارض منافع در بخش عمومی در چهار بخش و یازده فصل منتشر شده است؛ در بخش اول کتاب، مفاهیم پایه‌ تعارض منافع نظیر ریشه‌شناسی مفاهیم، تعاریف مختلف و چارچوب مفهومی آن بررسی شده است. در بخش دوم، دسته‌بندی تعارض منافع و اشکال آن ارائه شده و پیامدهای تعارض منافع در جوامع، سازمان‌ها و افراد در بخش سوم کتاب با عنوان پیامدهای تعارض منافع بیان شده است. نهایتا در بخش آخر، ملزومات سیاست‌گذاری برای مدیریت تعارض منافع، راهکار‌ها، روش‌های مدیریت تعارض منافع و همچنین بررسی تجارب دیگر کشورها نظیر ایالات متحده و کانادا در مدیریت تعارض منافع، بیان شده است.

این کتاب دو پیوست نیز دارد. در پیوست اول، قوانین مرتبط با مدیریت تعارض منافع در جمهوری اسلامی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در پیوست دوم به دلالت‌های دینی این مفهوم پرداخته شده و گام‌های نخست تامل و تفکر جهت پژوهش‌های دینی، برداشته شده است.

کتاب تعارض منافع در بخش عمومی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن کتاب تعارض منافع در بخش عمومی را به تمام فعالان در حوزه مبارزره با فساد پیشنهاد می‌کنیم.  

بخشی از کتاب تعارض منافع در بخش عمومی

به طور کلی در ادبیات مبارزه با فساد، موقعیت تعارض منافع، یک گام پیش از ارتکاب به فساد محسوب می‌شود و از منظر مدیریت ریسک، احتمال یا امکان ارتکاب به فساد در این موقعیت‌ها وجود دارد. فرد یا سازمانی که در موقعیت تعارض منافع قرار گرفته است، میتواند از موقعیت فراهم شده برای نفع شخصی یا سازمانی سوءاستفاده کند. از اینرو، در نظام حکمرانی، شناسایی ومدیریت جایگاه‌ها یا موقعیت‌هایی که امکان ارتکاب به عمل نابه جا در آنها وجود دارد، ضروری است.

تعارض منافع علیرغم ظاهر ساده، یک مفهوم پیچیده است.آشنایی با انواع، اشکال و مصادیق تعارض منافع کمک میکند تا ضمن شناخت پیچیدگی‌های این مفهوم، امکان مدیریت آن در کشور فراهم شود. در کشورهای پیشرو درمبارزه با فساد، مفهوم تعارض منافع از تاریخچه طولانی‌ و ادبیات غنی‌ برخوردار است.

شناخت تجربیات بین المللی در زمینه تعارض منافع این امکان را فراهم میسازد تا از راهکارها، تجربیات و سازوکارهای آزموده شده برای ارتقای مدیریت تعارض منافع در کشور بهره برده شود. همچنین شناخت قوانین و مقررات موجود و همچنین ایجاد زیر ساخت‌های حقوقی و قانونی، یکی از اقدام‌های اساسی برای مبارزه با فساد محسوب می‌شود. شناخت خلاهای موجود در قوانین کشور که به طور مستقیم و غیر مستقیم با مسئله تعارض منافع مرتبط هستند، زمینه را برای تصمیم‌گیری نسبت به اقدامات آتی برای مدیریت تعارض منافع در کشور مهیا می‌کند.

نظرات کاربران

HMalek
۱۴۰۰/۰۳/۰۴

این کتاب از معدود کتاب هایی است که ریشه یابی دقیقی از مسأله فساد می‌کند. به خوبی تعارض منافع را باز میکند و انواع مختلف آن را مورد بررسی قرار میدهد. این کتاب را به افراد فعال در این حوزه

- بیشتر
لونا شریفی
۱۴۰۱/۰۲/۰۳

یکی بهترین کتاب ها در حوزه فساد و تعارض منافع در بخش عام هستش من نسخه الکترونیک کتاب رو ندارم اما چند سال پیش یکی از دوستان معرفی کردند ما که خوندیم عالی رود

09164527560
۱۴۰۰/۱۲/۱۰

خوب

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۷۸ صفحه

حجم

۴٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۷۸ صفحه

قیمت:
۴۰,۵۰۰
تومان