دانلود و خرید کتاب درام نویسان جهان؛ جلد اول
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درام نویسان جهان؛ جلد اول اثر منصور خلج

کتاب درام نویسان جهان؛ جلد اول

گردآورنده:منصور خلج
امتیاز:
۴.۰از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب درام نویسان جهان؛ جلد اول

کتاب حاضر اولین جلد از مجموعه درام نویسان جهان است که به قلم منصور خلج در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

درباره کتاب درام نویسان جهان

کتابی که پیش روی شماست جلد نخست از مجموعه درام‌نویسان جهان است که دربرگیرنده شرح آثار و احوال پنجاه نمایشنامه‌نویس بزرگ جهان، از زمان باستان تا عصر حاضر، است.

برخی بر این عقیده‌اند که تاریخ زندگی یک نویسنده، کتاب‌ها و آثاری است که از او برجای می‌ماند و در واقع به هنگام نوشتن است که نویسنده وجدان زندگی کردن را احساس می‌کند.

گروه دیگر با دقت در زندگی هنرمندان و سیر آن، دریافته‌اند که چگونه بارقه‌های شخصیتی این اشخاص گاه از زمانشان نیز فراتر رفته است و زندگی عملی آن‌ها خود دربرگیرنده نکاتی است آموزنده که به مراتب از شخصیت‌های آثار آنان جذاب‌تر است؛ تا آنجا که گاه بیان ما از توصیف آن عاجز است. 

ترتیب گزینش شخصیت‌ها در کتاب نخست بر اساس دوره‌ حیات نویسنده و سپس اهمیت آثار نویسنده برای خوانندگان فارسی‌زبان است. برای نام برخی از آثار این نویسندگان که معادل فارسی آن در دسترس نبود ترجمه‌هایی واژه‌به‌واژه انتخاب شده است.

 خواندن مجموعه درام نویسان جهان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به تاریخ ادبیات و نمایشنامه‌نویسی و دوست‌داران و پژوهشگران تاریخ هنر مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب درام نویسان جهان؛ جلد اول

ژان راسین (۱۶۳۹ـ۱۶۹۹)

Jean Racine

ژان راسین، نمایشنامه‌نویس و وقایع‌نگار مشهور فرانسوی، در سال ۱۶۳۹ دیده به جهان گشود. طفل خردسالی بیش نبود که پدر و مادرش را از دست داد و به‌ناچار سرپرستی او را پدربزرگ و مادربزرگش عهده‌دار شدند. آن‌ها راسین را به مدرسه فرستادند و در راه پیشرفت او تا آنجا که در توانشان بود از چیزی دریغ نکردند. در شانزده سالگی، پدربزرگش نیز درگذشت و او بار دیگر بی‌سرپرست شد، ناگزیر راهی پورت رویال شد تا نزد دیگر اقوامش زندگی کند.

در بهار ۱۶۵۸ هنگامی که به مناسبت ازدواج لویی چهاردهم (۱۶۳۷ـ۱۷۱۵) با شاهزاده‌خانمی اسپانیایی، در فرانسه مراسم جشن و سرور برپا بود، راسین که نوزده سال بیشتر نداشت، تحت تأثیر حال‌وهوای آن عصر قطعه شعری سرود و به دربار لویی، امپراتور فرانسه، فرستاد. این شعر که منظومه‌ای لطیف و شاعرانه بود مورد توجه شاه و ملکه قرار گرفت و سبب گردید تا به فرمان پادشاه پاداشی نقدی به سراینده آن اهدا شود. راسین در آن زمان دانشجوی رشته فلسفه بود و این جایزه نه فقط سبب تشویق و ترغیب او به ادبیات شد بلکه سبب آشنایی او را با نویسندگان و هنرمندان دیگری همچون لافونتن و مولیر فراهم ساخت. در سال ۱۶۶۲ در سن بیست‌وچهارسالگی تحصیلات خود را در رشته‌های ادبیات، فلسفه و علوم الهی به پایان رسانید.

اولین نمایشنامه راسین به نام «تبائید» در سال ۱۶۶۴ توسط هنرمندان تئاتر سلطنتی در پاریس به صحنه رفت. نقش نخست این نمایش را ژان باپتست پوکلن، معروف به مولیر، بر عهده داشت.

دومین اثر راسین، نمایشنامه «اسکندر کبیر» (۱۶۶۵) نام دارد. همچنان که از نام اثر پیداست درباره اسکندر، پسر فیلیپ مقدونی، سردار جهانگشای یونانی، است که در طول تاریخ شخصیتش با اساطیر و افسانه‌ها درهم آمیخته است و هنرمندان بسیاری با الهام از زندگی او حماسه‌ها ساخته‌اند. دو هفته پس از اجرای نمایش «اسکندر کبیر»، راسین اجازه اجرای آن را به گروه دیگری سپرد که با گروه مولیر حالتی رقابت‌آمیز داشتند و نیز از مادموازل دوپارک، یکی از بازیگران عمده در گروه مولیر، خواست تا جهت ایفای نقش، به گروه بعدی بپیوندد.

نظرات کاربران

parsa_5h
۱۴۰۰/۰۹/۰۱

برای ارشد مطالعه این کتاب بد نیست.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

حجم

۴٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

قیمت:
۱۱۵,۰۰۰
۸۰,۵۰۰
۳۰%
تومان