دانلود و خرید کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدارشناسی) سمیره کدائی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدارشناسی) اثر سمیره کدائی

کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدارشناسی)

نویسنده:سمیره کدائی
انتشارات:نشر بید
امتیاز:
۱.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدارشناسی)

کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدارشناسی) اثری نوشته سمیره کدائی است که در نشر بید به چاپ رسیده است. این اثر به ارتباط میان معماری و حضور انسان در محیط‌های مختلف می‌پردازد.

انتشارات بید از سال ۱۳۹۷ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را به عنوان ناشر عمومی آغاز کرده است و در حوزه‌هایی چون ادبیات، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق، اقتصاد، مدیریت، دین، فلسفه، تاریخ،‌ روان‌شناسی، علوم طبیعی و هنر اقدام به نشر و چاپ کتاب نموده است.

نشر بید کار خود را با نویسندگان، شاعران و مترجمان توانمند و جوان اما گمنام شروع کرده است و هدفش کشف استعدادهای بالقوه‌ ادبی، هنری و علمی و پرورش استعدادهایی است که در دنیای نشر امروز مجال دیده شدن نداشته‌اند. درهای این انتشارات به روی جوانان صاحب اندیشه، شاعران توانمند، نویسندگان نوقلم و مترجمان با استعداد باز است.

نشر بید از سال ۱۳۹۷ تا کنون بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب از نویسندگان جوان و بااستعداد منتشر کرده است. 

درباره کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدارشناسی)

هرچند امروزه معماری را به عنوان یک علم و هنر می‌شناسیم اما از تاثیری که می‌تواند بر تک تک ما و همچنین بر کل جامعه بگذارد، غافل نیستیم. همه ما با بازگشتن به محیط‌هایی که در دوران کودکی در آن قرار گرفته‌ایم، احساسی آشنا را تجربه می‌‌کنیم. همه ما می‌توانیم تحت تاثیر هنری قرار بگیریم که با خلاقیت آفرینشگر خود، ما را به دنیای دیگری می‌برد. دنیایی که در آن انسان با محیط پیرامون خود پیون برقرار می‌کند. 

از طرف دیگر با پدیدارشناسی آشنا می‌شویم. پدیدارشناسی را می‌توان علم پدیده‌ها و هستی دانست؛ رشته‌ای خاص در فلسفه که ارتباط نزدیکی با معماری دارد. این علم بررسی می‌کند که چطور محیط را بسته به خصوصیات ویژه‌اش - مصالح ساختمانی و خواص حسی‌شان - ادراک و ارزیابی می‌کنیم. 

سمیره کدائی در کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدار شناسی) تلاش می‌کند تا این دو مفهوم را به هم پیوند بزند. این کتاب حضور انسان در محیط معماری و چگونگی ادراک معماری و چرایی باقی ماندن برخی محیط‌ها، با وجود از میان رفتن برخی دیگر، را بررسی کند.

کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدارشناسی) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

اگر به دنیای معماری و پدیدارشناسی علاقه دارید، خواندن کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدارشناسی) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب حضور انسان در محیط معماری (از بعد پدیدارشناسی)

روانشناسی محیطی

تعاریف متفاوتی از روانشناسی محیطی ابراز شده است. این دانش به عنوان شاخه ای از روانشناسی و زیر مجموعه ای از علوم رفتاری، به مطالعه رفتارهای انسان در رابطه با سکونتگاه یا محیط کالبدی پیرامونش می پردازد. اکثر پژوهشگران؛ اگون برونسویک، کورت لوین و رابرت گیفورد را پایه گذاران این رشته می داند. اگون برونسویک در سال ۱۹۴۳ برای نخستین بار اصطلاح «روانشناسی محیط» را به کار برده است. ولی 'در منابع آلمانی زبان، هلپاخ (۱۹۰۲)، نخستین پایه گذار روانشناسی محیط نامیده می‌شود'.

محیط

معماران، روانشناسان، جامعه شناسان و جغرافیدانان بر حسب رشته خود تعاریف و طبقه‌بندی‌های مختلفی از محیط دارند، به حدی که تعریف معنای دقیق آن دشوار است. 'محیط، مفهومی است پیچیده و مرکب که ابعاد گوناگون دارد. داده های فضایی، جنبه های اجتماعی، فرهنگی، فیزیکی، معماری، نمادی، جغرافیایی، تاریخی، و زیستی از ابعاد مهم محیط محسوب می شوند'.

ادبیات محیط، بین واژه‌های متنوع؛ محیط کالبدی، محیط اجتماعی، محیط روانشناختی و محیط رفتاری تمایز قائل می‌شود. نکته اصلی این طبقه بندی ها، تمایز بین جهان واقعی، حقیقی یا عینی اطراف انسان و جهان پدیدارشناختی است که خودآگاه یا ناخودآگاه، الگوهای رفتاری یا واکنش‌های روحی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد. «فضای اطراف» اصلی ترین معیار تعاریف محیط در رشته معماری است. بنابراین هر تعریف، توصیف، یا تبیین ماهیت کارکرد محیط باید با توجه به چیزی در فضای اطراف باشد.

ادراک

ادراک انسان از محیط از محوری ترین مقولات در روانشناسی محیطی و 'فرایند کسب اطلاعات از محیط اطراف انسان است'. می‌توان گفت که ادراک انسان ' در مرکز هر گونه رفتار محیطی قرار دارد زیرا منبع تمام اطلاعات محیطی است'.

ادراک محیطی فرآیندی است بر پایه ترکیب اطلاعات حسی و انتظارات مبتنی بر تجربه که از طریق آن انسان داده‌های لازم را بر اساس نیازش از محیط پیرامون خود بر می گزیند. لذا 'هدفمند است و به فرهنگ، نگرش و ارزش حاکم بر تفکر ادراک کننده بستگی دارد. در حقیقت ادراک محیطی از تعامل ادراک حسی و شناخت که در ذهن انسان تجربه شده اند حادث می شوند. در این فرآیند نقش محیط به عنوان عاملی اساسی در رشد، توسعه و در نهایت در یادگیری مورد توجه قرار می گیرد'

تنوع قابل ملاحظه شیوه های ادراک و شناخت را برخی معلول تجارب متفاوت افراد یا شخصیت و انگیزه‌ها و گروهی دیگر از متفکران، معلول هر دو می دانند '

انگیزش

انسان موجودی پیچیده است که دارای انگیزش های مادی، روحی و معنوی گوناگون و متفاوت می‌باشد. 'انگیزش نیرویی است که هدایت کننده و سازمان دهنده ادراک، شناخت و یا رفتار هدفمند آدمی است'۶۱. انگیزش ها می توانند مادی و یا معنوی باشند و با تغییر در این انگیزش‌ها است که ناگهان شکل ها و قابلیت های محیط معنا می یابد و یا معنای خود را از دست داده به نابودی می گرایند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۳ صفحه

حجم

۱۲۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۳ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان