دانلود و خرید کتاب نظام اخلاقی اسلام؛ ساختار و مبانی محمدرسول روزبه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نظام اخلاقی اسلام؛ ساختار و مبانی اثر محمدرسول روزبه

کتاب نظام اخلاقی اسلام؛ ساختار و مبانی

انتشارات:نشر معارف
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نظام اخلاقی اسلام؛ ساختار و مبانی

کتاب نظام اخلاقی اسلام؛ ساختار و مبانی نوشته محمدرسول روزبه است. کتاب نظام اخلاقی اسلام؛ ساختار و مبانی را انتشارات معارف برای بیان ارتباط اخلاق و دین منتشر کرده است.

درباره کتاب نظام اخلاقی اسلام؛ ساختار و مبانی

دین و اخلاق، هر دو در بستر زندگی انسان پدید آمده‌اند، هر دو در نظر انسان محترمند و قابل اغماض و چشم پوشی نیستند. اخلاق چیزی جز تأمل و تدبر در افعال حسن و افعال قبیح آدمی نیست، و دین نیز به صورت شریعت و قوانین وحی شده، در ساحت اعمال و رفتار آدمی حضور می‌یابد. در مکتب اسلام ایندو پدیده با هم مرتبطند. اخلاق پاره‌ای ناگسستنی از دین اسلام است. دین اسلام درختی است که ریشه هایش در توحید فرو رفته است و اخلاق میوهٔ این درخت تنومند است. بنابراین، در دین اسلام اخلاق جنبهٔ ینی پیدا کرده است. اخلاق اسلامی به جهت گستردگی، هم به پرسشهای بنیادین اخلاق پاسخ می‌دهد و هم انسان کامل و مطلوب را در حوزهٔ صفات نفسانی و الگوهای رفتاری می‌نمایاند و هم راهکارهای عملی را برای رسیدن به انسان کامل و عالیترین مقامات معنوی نشان می‌دهد. این دین به برخی کارها توصیه و انجام آنها را از انسان طلب کرده است و عمل به آنها را برای تحصیل کمالات نفسانی لازم شمرده است و در این راه، کمال نهایی را قرب به خدا معرفی کرده است. در کتاب حاضر، ابتدا ساختار کلی نظام اخلاقی اسلام معرفی می‌شود و سپس مبادی تصوری و تصدیقی که نظام اخلاقی اسلام مبتنی بر آنها است مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این بنیان‌ها در پنج بخش مبانی «معرفت شناختی»، «هستی شناختی»، "انسان شناختی» و «ارزش شناختی» و «غایت شناختی» اخلاق در اسلام بیان می‌شوند. 

خواندن کتاب نظام اخلاقی اسلام؛ ساختار و مبانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کسانی که به دنبال یک زندگی اخلاقی و انسانی هستند پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب نظام اخلاقی اسلام؛ ساختار و مبانی

"خلق به معنای سجیه است... خلق کیفیتی نفسانی است که افعال به آسانی از آن صادر می‌شوند... خلق بضم لام و سکون لام به معنای دین و طبیعت و سجیه است.»

مفاد عبارت مولفان لسان العرب و مجمع البحرین این است که اخلاق چه به اعتبار ریشه "خلق» و چه به اعتبار ریشه "خُلُق» ملاحظه شود در هر دو صورت معادل سجایا و طبایع انسان است چنانکه به روشنی در عبارات مؤلف مجمع البحرین در توضیح معنای خلق آمده است "کیفیتی نفسانی است که افعال به آسانی از آن صادر می‌شوند» و چنانکه مولف لسان العرب بیان کرده به یک بیان می‌توان گفت که خلق صورت ظاهر انسانی و خُلق سیرت باطن انسان است.

معنای اخلاق در نزد علمای اخلاق مسلمان برگرفته از معنای لغوی آن است.

دیدگاه عالمان مسلمان همانند بسیاری از اندیشمندان الهی دربارهٔ آدمی اینگونه است که او را موجودی مرکب از جسم مادی و نفس مجرد می‌دانند و ویژگیهای جسمی انسانرا "خَلق» و ویژگیهای روحی و نفسانی او را "خُلق» می‌نامند. به بیان دیگر خَلق صورت ظاهری انسان و خُلق سیرت باطنی انسان است.

در مقابل، بسیاری از غربی‌ها توجه شان به بعد مادی انسان بیشتر است و آنرا اصیل می‌دانند و معتقد به وجود نفس در آدمی نیستند و یا اینکه برای پژوهش دربارهٔ اخلاق به این پیش فرض که انسان دارای نفس مجرد است نیازی ندارند.

۱-اخلاق فضیلت

اخلاق فضیلت اخلاقی است که خُلق را ویژگی نفس می‌داند. تعریف اصطلاحی و مشهور خلق از همین دیدگاه ناشی شده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
ضامن اجرایی احکام اخلاقی علاوه بر پاداش و کیفر اخروی، وجدان اخلاقی است. اخلاق برای ضمانت اجرایی قوانین خود تنها به دین و خدا باوری متکی نیست، انسانهای ملحد هم می‌توانند به قوانین اخلاقی وفادار باشند و رفتارهای اخلاقی از ایشان سر بزند به شرط اینکه وجدان اخلاقی شان بیدار باشد. درجه پایبندی انسان ملحد به قوانین و احکام اخلاقی بستگی به قوت و ضعف وجدان اخلاقی او دارد.
گالوا
منبع قوانین اخلاقی می‌تواند متون و منابع دینی باشد ولی متون دینی منبع منحصر به فرد اخلاق نیستند (فطرت و عقل). قوانین اخلاقی حتی در جوامع غیر دینی نیز وجود دارند. اعتقاد مؤمنان به معارف موجود در متون دینی و نیز ایمان ایشان به عصمت اولیاء دین موجب می‌شود متون دینی و سیرهٔ انبیاء و ائمه و معصومین"علیهم السلام» منابع موثقی برای شناخت مصادیق احکام اخلاقی باشند، ولی قوانین کلی و فراگیر اخلاقی بدون رجوع به منابع دینی نیز قابل شناخت هستند مانند اصول راست گویی و عدالت ورزی و... خدمت بزرگ دین به اخلاق این است که آدمی را در شناخت مصادیق احکام اخلاقی راهنمایی کرده و از خطا باز می‌دارد.
گالوا
اخلاق اسلامی به جهت گستردگی، هم به پرسشهای بنیادین اخلاق پاسخ می‌دهد و هم انسان کامل و مطلوب را در حوزهٔ صفات نفسانی و الگوهای رفتاری می‌نمایاند و هم راهکارهای عملی را برای رسیدن به انسان کامل و عالیترین مقامات معنوی نشان می‌دهد.
گالوا
ما زمانی به چیزی معرفت داریم که باور ما موجه باشد یعنی بتوان آنرا مستدل کرد یعنی اگر ما مدعیانی داشته باشیم و مدعای ما مطابق با واقع هم باشد، می باید دلیلی مکفی بر این مطابقت هم ارایه کنیم وگرنه بر مدعای ما معرفت اطلاق نخواهد شد. مثلاً اگر من ادعا کنم "الان ظهر است» و این ادعا هم مطابق با واقع باشد اما دلیلی که برآن ارائه می کنم این باشد که " چون الان من گرسنه ام» این دلیل مدعای مارا اثبات نخواهد کرد، هر چند که مدعای ما در مقام ثبوت و واقع هم صادق باشد اما از آنجا که نتوانسته ایم در مقام اثبات، مدعایمان را مستدل کنیم، باورما موجه نخواهدبود.
گالوا

حجم

۲۶۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

حجم

۲۶۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۹۶ صفحه

قیمت:
۶۶,۶۰۰
تومان