دانلود و خرید کتاب نماد و نشانه در شماره ها ایوب گبانچی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نماد و نشانه در شماره ها اثر ایوب گبانچی

کتاب نماد و نشانه در شماره ها

نویسنده:ایوب گبانچی
انتشارات:سبزان
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نماد و نشانه در شماره ها

کتاب نماد و نشانه در شماره ها اثری از ایوب گبانچی است. این اثر به بررسی نشانه‌ها و نمادها در شمارش، ریاضیات و اعداد می‌پردازد و ریشه‌های باستانی این تفکرات را بیان می‌کند.

درباره کتاب نماد و نشانه در شماره ها

نشانه شناسی یکی از علومی است که به بررسی نشانه‌ها، نمادها، زبان‌ها و رمزهای آن می‌پردازد. نشانه، به هرچیزی گفته می‌شود که به غیر از خود دلالت دارد و در دانش نشانه‌شناسی با بررسی معناسازی، فرایند شکل‌گیری نشانه‌ها و فهم ارتباطات معنادار آن‌ها سروکار داریم.  به عقیده رولان بارت، این علم، دانش ارزش‌ها است. این علم، به دو علم دیگر، یعنی ریاضیات و همچنین زبان‌شناسی بسیار نزدیک است. در گذشته نیز دانشمندان و فلاسفه بسیاری، به تفسیر جهان می‌پرداختند و در این راه از دانش نشانه شناسی بهره می‌بردند. 

در میان علم‌های بسیاری، از جمله ریاضی، زبان‌شناسی، اسطوره شناسی، فلسفه، نجوم و کیهان‌شناسی و مطالعات آیین‌های باستانی می‌توان ردپایی از نشانه‌ها، اعتقاد قوی مردم به این نشانه‌ها و همچنین رمز و راز هرکدام را دید. افلاطون، فردیناند سوسور،حان لاک و امبرتو اکو از نویسندگان و پژوهشگران مشهور در علم نشانه شناسی هستند و پژوهش‌های جالب و نظریات جذابی را پیرامون این موضوع به جهان ارائه کرده‌اند..

ایوب گبانچی در کتاب نماد و نشانه در شماره ها به بررسی نشانه‌های به کار رفته در اعداد و شمارش پرداخته است و مجموعه جالبی را پدید آورده است که درباره رمز و راز و مفهوم هر عدد و نشانه‌ها و نمادهای آن صحبت می‌کند. 

کتاب نماد و نشانه در شماره ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران علم نشانه شناسی، همچنین دانشجویان رشته ریاضی را به خواندن کتاب نماد و نشانه در شماره ها دعوت می‌کنیم.

بخشی از کتاب نماد و نشانه در شماره ها

نُه پایانی‌ترین شماره یکان است که در جهان آشکار شده و پس از آن فرایند دگردیسی آغاز می‌شود. شماره نُه نشان نوآوری و آفرینش دوباره است.

نیکولا تسلا باور داشت که شماره‌های ۹‌، ۶‌، ۳ بسیار مهم هستند و کلید شناخت جهان را در این سه شماره می‌دانست. از افزودن درجات دایره، مثلث و مربع، نُه (۹) می‌شود.

۳۶۰ درجه، ۱۸۰ درجه و ۹۰ درجه از ضرب در شماره ۹ به دست می‌آید. پارامیندس، فیلسوف یونانی ۵۱۴ پیش از زایش مسیح، بر این باور بود که نُه دربردارنده چیزهای مطلق است.

- رنه آلندی (‌ALLN, ۲۵۶.S) می‌گوید: نُه در بازنمایی ریاضی، شماره رسا است. نُه نماد فراوانی است که به سوی یکپارچگی بازگشت می‌کند و در گستره معنا، نماد همبستگی کیهانی و رستگاری است.

- در کلیسای مسیح، سرود فرشتگان ۹ سرود است. چون هنگام مصلوب شدن مسیح در ساعت نُه، تاریکی همه گیتی را فراگرفته بود. (لوقا ۳۴ و ۱۵: ۲۵).

- در چین، نُه سنجه اندازه‌گیری جایگاه و زمان است به روایت هوای ـ نان دسو: آسمان چین ۹ دشت و ۹۹۹۹ گوشه دارد. شماره نُه نشان روزی و شماره یانگ است. نُه بن‌مایه آیین دایویی در روزگار پادشاهی هان بود. تخت خاقان چین نُه پله داشت، چین در آغاز ۹ استان داشت و سپس به ۱۸ استان بخش شد.

- در استوره‌های سرخ‌پوستان آمریکا، ستاره نُه نماد نُه آسمان است هم‌چنین شماره نه شماره سپندینه (مقدس) خدابانوی ماه است.

- آزتک‌ها شماره نُه را نماد چیزهای زمینی و شبانه می‌دانند. جهان زیرین از ۹ اشکوبه (طبقه) و هرم خدایان آزتک از نُه خدای شبانه ساخته شده‌اند.

- در باور مایاها خدای روز نهم، مار است و این شماره نزد آنها خوش‌شگون و نیک است.

- در عرفان اسلامی، فرود با نُه گام، نشان از رام کردن و زیر آوردن نُه حس است. بسیاری از اقوام باستان بر این باور بودند که انسان دارای نُه سوراخ یا روزنه است.

- در باور ترکان مغول‌تبار، هون و بلغارها آسمان نُه اشکوبه دارد، نُه ستاره آسمان با نُه خدای آنها پیوند دارد و نه پسر یا خدمت‌گزار در اختیار خدایان هستند.

- در عرفان اورفئوسی، سه بُن‌مایه سه‌تایی پذیرفته شده است که این بن‌مایه‌ها نُه ریخت نمادین کیهان را ساختمند می‌کند.

نخست: شب، آسمان و زمین.

دوم: اثیر، نور و ستاره‌گان.

سوم: خورشید، ماه و طبیعت.

- در کهن‌ترین آموزه‌های فلسفی هند و ویشه سیکه، جهان را از نُه بن‌مایه می‌داند.

- بسیاری از فلاسفه و اندیشمندان جهان باستان، مانند یونانیان، بابلیان، ایرانیان، هندوچینی‌ها، ستاره‌گان (اختران) بزرگ آسمان را نُه ستاره نوشته‌اند.

زبانزد پارسی

- یک نَه بگو، نُه ماه به دل مکش.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۶۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

حجم

۳۶۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان