دانلود و خرید کتاب ارزیابی و بررسی اسناد اصول کافی (جلد اول) ابوطالب نظری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ارزیابی و بررسی اسناد اصول کافی (جلد اول) اثر ابوطالب نظری

کتاب ارزیابی و بررسی اسناد اصول کافی (جلد اول)

معرفی کتاب ارزیابی و بررسی اسناد اصول کافی (جلد اول)

کتاب ارزیابی و بررسی اسناد اصول کافی؛ جلد اول نوشته ابوطالب نظری و دیگران یکی از کتب تخصصی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) برای پژوهشگران علوم قرآنی است.

مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)، زیر نظر معاونت پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه، با هدف ترویج و گسترش معارف اسلامی و نشر کتاب‌های مورد نیاز داخل و خارج از کشور در حوزه علوم اسلامی و انسانی از سال ۱۳۷۹ آغاز به کار نموده و مفتخر است تاکنون ۱۲۷۶ عنوان کتاب چاپ اول منتشر نموده که بعضی از آنها به چاپ دوازدهم نیز رسیده است. بیش از نیمی از کتاب‌های منتشر شده این مرکز آموزشی و نیمی از آن پژوهشی است.

فقه و اصول، کلام و عقاید، اخلاق و تربیت، ادیان و مذاب، معارف اسلامی، حدیث، ادعیه، تاریخ و علو سیاسی، علوم اجتماعی علوم قرآنی و تفسیر، اقتصاد اسلامی، ادبیات و بسیاری از حوزه های دیگر علوم انسانی و اسلامی در حوزه کاری مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص) قرار دارند.

خواندن کتاب ارزیابی و بررسی اسناد اصول کافی؛ جلد اول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

پژوهشگران و علاقه‌مندان به علوم قرآنی مخاطبان این کتاب‌اند. 

بخشی از کتاب ارزیابی و بررسی اسناد اصول کافی؛ جلد اول

آنچه را که انسان با آن روبه‌رو می‌شود و در مواجهه با آن قرار می‌گیرد «وجه» آن شیء نامیده می‌شود، مانند وجه‌انسان‌که نمایشگر و نشان‌دهنده اوست‌. «الوجه: مستقبل لكلّ شي» وجه روی هر چیز است که با آن روبه‌رو شوند. در برخی از آیات قرآن، وجه به خدا نسبت داده شده است، از آن جمله آیه مورد بحث {فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ}، این‌که مراد از «وجه الله» چیست؛ برخی وجه خدا را ذات خدا دانسته‌اند، مرحوم طبرسی ذیل آیه «بَلی مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلهِ» می‌فرماید؛ عرب وجه الشی‌ء به‌کار برده و از آن ذات شی‌ء اراده می‌کند. اما به نظر می‌رسد «وجه» به‌معنای‌نشان‌دهنده‌و ارائه‌دهنده ذات خداست نه خود ذات، و مراد از «وجه الله» در آیه مورد بحث، این است که عالم مخلوق خداست و این مخلوق وجه حق است، وجه خداست، نشان دهنده اوست، اگر در عالم هستی حیات، علم، قدرت و جمال و جلال دیده می‌شود، چیزی غیر ازقدرت‌و علم‌و حیات و جلال و جمال ذات الهی نیست. «وجه‌خدا» جنبه ربطِ هر موجود با خدا است، و معلوم است که خدا با هر موجود هست‌و با آن‌معیّت‌دارد. و چون «وجه‌الله»، با هر یک‌از موجودات‌هست، پس همه جا وجه خداست‌. (فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَهِ)؛

به‌صحرا بنگرُم‌صحرا ته‌وینُم

به‌دریا بنگرُم‌دریا ته‌وینُم‌

به‌هر جا بنگرُم‌کوه و در و دشت

نشان‌از روی‌زیبای‌ته‌وینُم‌

امام‌سجّاد زین‌العابدین‌ (ع) در مناجات‌خود به‌درگاه‌پروردگارعرض می‌کند: خدایا؛ من‌با تو در سرّ و نهان‌مناجات‌دارم، ‌خدایی‌که‌در هر مکانی‌موجود هستی‌! «أُنَاجِيكَ يَا مَوْجُودُ فِي‌كُلِّ مَكَانٍ». معلوم‌است که مکان، ظرفِ وجود خدا نیست‌؛ زیرا او جسم نیست تا در مکانی باشد، بلکه‌مراد همان‌وجه‌خداست که در هر مکانی موجود است و با هر موجودی‌معیّت‌دارد و حقیقت‌و باطن‌اوست‌. و از حضرت‌رسول‌اکرم‌صلّی‌الله‌علیه‌و آله‌آمده است‌که‌فرمود: اگر به‌وسیله ریسمانی‌به‌پایین‌ترین‌و گودترین‌نقاط‌زمین‌آیید، هر آینه بر خداوند تعالی‌فرود خواهید آمد «لَوْ دَلِّيتُمْ بِحَبْلٍ إلَي‌ الارْضِ السُّفْلَي‌، لَهَبَطْتُمْ عَلَي‌ اللَهِ تَعَالَي» زیرا خداوند تبارک‌و تعالی‌با هر موجودی‌و در هر مکانی بدون‌استثناء معیّت‌دارد. و این معیت، هرچند که به‌خاطر حجاب دنیا مشهود نیست، اما در قیامت که‌موطن‌و محلّ ظهور و بروز قدرت‌خدا و علم‌خدا و قیّومیّت‌خدا و اراده‌و مشیّت‌خدا و بالاخره‌ظهورعالم‌توحید است‌؛ در آنجا بر همه مشهود می‌گردد که‌در دنیا نیز غیر از خدا و آثار خدا و ظهورات‌خدا هیچ‌نبوده‌و تمام‌عالم‌امکان‌و هستی، قائم‌به‌خدا بوده است، ولی‌این‌واقعیّت‌را در دنیا ادراک‌نمی‌کرده‌اند؛ و در قیامت به‌خوبی ادراک می‌کنند.

وجه‌خدا همان‌جنبه باطنی‌و ملکوت‌هر چیز است، و مصداق اکمل و اتم «وجه الله»، معصومین (ع) هستند. یکی‌از القاب‌مبارکه حضرت‌بقیّةالله (عج)، «وجهُ الله» است، و در زیارت‌آن‌حضرت می‌خوانیم‌: «السَّلَا مُ عَلَي‌وَجْهِ اللَهِ الْمُتَلَقِّبِ بَيْنَ أَظْهُرِ عِبَادِهِ» سلام‌بر وجهُ الله‌که‌در میان‌بندگان‌متین‌و راستین‌خدا بدین‌لقب‌ملقّب‌شده است‌. و در دعای‌ندبه می‌خوانیم‌: «أَيْنَ وَجْهُ اللَهِ الَّذِي‌يَتَوَجَّهُ إلَيْهِ الاوْلِيآءُ» کجاست‌وجهُ الله، آن کسی که اولیاء خدا به سوی‌او متوجّه می‌شوند؟ و از حضرت‌صادق؟ع؟‌ روایت است‌: کسی که‌گمان‌کند خداوند مانند مخلوقین‌صورت‌و سیمایی دارد و وجه‌دارد، به‌خدا شرک آورده است‌. و کسی که‌بپندارد از برای‌خدا اعضاء و جوارحی است مانند اعضاء و جوارح مخلوقات، به‌خدا کفر ورزیده است‌؛ شهادت او را قبول نکنید و ذبیحه او را نخورید! بلند مرتبه و عالی‌درجه است خداوند از آن صفات مخلوقات که مُشبِّهون به او نسبت می‌دهند و به صفات مخلوقات تشبیه می‌کنند؛ وجه‌خدا أنبیای او و أولیای او هستند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۰۸ صفحه

حجم

۴٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۰۸ صفحه

قیمت:
۷۸,۰۰۰
تومان