دانلود و خرید کتاب جنگ جهانی اول حمید عشقی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جنگ جهانی اول اثر حمید عشقی

کتاب جنگ جهانی اول

نویسنده:حمید عشقی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۱از ۱۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب جنگ جهانی اول

کتاب جنگ جهانی اول نوشته حمید عشقی است. این کتاب تاریخ جنگ جهانی اول را از پش از شروع حمله نظامی بررسی می‌کند و اطلاعات جامع و دقیقی در اختیار علاقه‌مندان به تاریخ قرار می‌دهد.

درباره کتاب جنگ جهانی اول

در قرن نوزدهم قدرت‌های مهم اروپا در دورهای بسر میبردند که به دورۀ «صلح مسلح» معروف است. در این دوره کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، ایتالیا، اتریش - مجارستان و عثمانی نسبت به تجدید تسلیحات مدرن به شکلی روزافزون اقدام کردند. این مسئله توازن قوای ناپایدار را در اروپا ایجاد نموده بود. از سوی دیگر کشورها برای ایجاد امنیت بیشتر و افزایش ضریب امنیت خود در مقابل حملات دیگر کشورها اقدام به رایزنی‌های گسترده جهت ایجاد بلوک‌های متحد کردند. در این میان خصومت تاریخی فرانسه – آلمان که سابقۀ آن به دورۀ بیسمارک میرسید و ترس فزاینده از حملۀ مجدد آلمان، فرانسه را بر آن داشت تا با بریتانیا پیمان اتحاد ببندد و روسیه نیز که خود را حامی ملل اسلاو شرق اروپا می‌دانست برای جلوگیری از پیشروی ملل ژرمن تبار اروپای مرکزی، به این اتحادیه پیوست. ایتالیا از سال ۱۸۸۲ به عنوان یکی از اجزای اتحادیۀ سه‌گانه با کشورهای آلمان و اتریش متحد شده بود؛ اما در سال ۱۹۰۲ با تلاش‌های دلسکه وزیر امور خارجه فرانسه، یک توافقنامۀ سری را با ایتالیا امضا نمود که به موجب آن در صورت بروز بحران بین فرانسه و آلمان، ایتالیا بی‌طرف باقی می‌ماند. همچنین آلمان و اتریش که هردو از ملل ژرمن اروپای مرکزی بودند با یکدیگر عقد اتحاد بستند و عثمانی نیز که از چند سال قبل با آلمان روابط حسنه‌ای داشت به این اتحادیه ملحق شد. اگرچه ظاهرا بازهم اتحاد سه کشور فرانسه، بریتانیا، روسیه در مقابل اتحاد کشورهای آلمان، اتریش مجارستان و عثمانی به شکلی یک توازن قوا ایجاد نموده بود؛ اما درمجموع باید گفت همه‌چیز برای یک جنگ تمام‌عیار آماده بود.

در چنین اوضاعی در ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ دانشجویی صرب، اهل بوسنی و عضو محفل بوسنی جوان، به نام گاوریلو پرینسیپ، آرشیدوک فرانز فردیناند، ولیعهد اتریش را در شهر سارایوو ترور کرد. او در دومین تلاش خود در همان روز موفق شد ولیعهد و همسرش را ترور کند. گروه بوسنی جوان تحت کنترل گروه سری «پنجۀ سیاه» قرار داشت که مرکز اصلی آن در سازمان اطلاعات نظامی صربستان بود.

اتریش که در اندیشه جنگ با صربستان بود یک التیماتوم ده بندی به صربستان اعلام کرد که شرایط آن ازنظر صربستان غیرقابل‌پذیرش بود و صربستان آن را به دلیل نقض حاکمیت ملی رد کرد. در ۲۸جولای، اتریش به صربستان اعلان جنگ داد و روسیه که خود را حامی ملل اسلاو مستقر در شرق می‌دانست به اتریش اعلان جنگ داد. آلمان به حمایت از اتریش که هم‌پیمانش بود به روسیه اعلان جنگ داد و به فرانسه که متفق روسیه بود پیامی تهدیدآمیز فرستاد و خواستار روشن شدن موضع فرانسه در برابر اعلان جنگ آلمان به روسیه شد. فرانسه نیز متقابلا به حمایت از روسیه به آلمان اعلان جنگ داد. هم‌چنین حمله آلمان به بلژیک باعث اعلان جنگ بریتانیا به آلمان شد. و اینگونه یکی از بزرگترین و پر کشتارترین جنگ‌های تاریخ شروع شد. جنگ جهانی اول.

خواندن کتاب جنگ جهانی اول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ جهان پیشنهاد می‌کنیم. 

نظرات کاربران

علیرضا
۱۴۰۱/۰۱/۱۲

کتاب خوبی درباره جنگ جهانی اول هست ولی نقصان پاورقی به خوبی احساس می شود.بهتر بود شهر ها و مناطق نامبرده با نام های کنونی شان معرفی شوند و نقشه ها نیز با توضیحات بیشتری تصویر شوند.

کاربر 7270557
۱۴۰۲/۱۲/۱۸

کتاب به صورت کلی وقایع جنگ رو توضیح داده و برای آشنایی کلی درباره جنگ جهانی اول مفیده ولی بسیاری از تاریخ هایی که در کتاب درج شده اشتباه و تاریخ برخی نبرد ها اشتباه ذکر شده. در کل کتاب مفیدی

- بیشتر
selena
۱۴۰۱/۰۷/۱۱

تا صفحه رو پایین میکشی میپره به صفحه اول یا آخر

هشدار برای کبرا 11
۱۴۰۱/۰۵/۱۳

حتما این کتاب و جنگ جهانی دوم رو بخونید.آقای عشقی خیلی خوب و مختصر در این دوکتاب تاریخ رو شرح داده

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۶۰ صفحه

حجم

۲۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۶۰ صفحه

قیمت:
۳۳,۰۰۰
تومان