دانلود رایگان کتاب حج، سلوک خداجویان آیت‌الله العظمی مظاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حج، سلوک خداجویان اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

کتاب حج، سلوک خداجویان

معرفی کتاب حج، سلوک خداجویان

کتاب حج، سلوک خداجویان نوشته آیت الله عظمی مظاهری است. این کتاب مشتمل بر بیانات اخلاقی مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی مظاهری«مدّظلّه‌العالی» در زمینة اهمیّت ، اعمال و اسرار فریضة الهی و انسان‌ساز حج می‌باشد که به منظور بهره‌مندی بیشتر زائران گرامی و در راستای توجّه و اهتمام آنان به بُعد اخلاقی و عرفانی سفر روحانی حجِّ تمتّع یا عمرة مفرده، تنظیم گردیده و به انضمام ۷۰ نکته فقهی و اخلاقی مورد نیاز در حج و عمره، که برگرفته از آثار معظّم له است، منتشر شده است.

خواندن کتاب حج، سلوک خداجویان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تما مسلمانان که می‌خواهند اطلاعات دینی خود را بالا ببرند پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب حج، سلوک خداجویان

امام صادق (ع) فرمودند: «مردی اعرابی، رسول خدا (ص) را ملاقات نمود و عرض کرد: ای رسول خدا! من به قصد حج از دیار خود خارج شدم، امّا توفیق انجام دادن آن را نیافتم. من مردی ثروتمند هستم، چه کاری انجام دهم تا به اندازهٔ حاجیان پاداش ببرم؟ رسول خدا (ص) روی به او کردند و فرمودند: به کوه ابی‌قبیس بنگر! اگر به اندازهٔ این کوه طلای سرخ در راه خداوند انفاق کنی، به پاداش حاجیان دست نمی‌یابی. سپس حضرت فرمودند: همانا مسلمان هنگامی که تصمیم می‌گیرد تا وسایل سفر حج را آماده کند، در حالی‌که هنوز برنداشته است، برای او دَه حسنه نوشته می‌شود، دَه بدی از نامهٔ اعمال او پاک می‌گردد و دَه درجه به مقام او افزوده می‌شود. هنگامی که بر مرکب خود سوار و آمادهٔ حرکت می‌شود، همانند آنچه گفتم برای او مقرّر می‌شود. هنگامی که دور خانهٔ خدا طواف می‌کند، از گناهان خود پاک می‌شود. وقتی سعی صفا و مروه انجام می‌دهد، بار دیگر گناهان او محو می‌شود. زمانی که در عرفات وقوف می‌کند، از گناهان مبرّی می‌گردد. هنگامی که به رمی جمرات می‌پردازد، باز از گناهان پاک می‌شود. همین‌طور رسول خدا (ص) مواقف حج را یکی پس از دیگری برشمردند و فرمودند: در آن موقف حاجی از گناهان پاک می‌شود. سپس به آن اعرابی فرمودند: چگونه می‌توانی به پاداشی دست‌یابی که حاجیان بدان نایل می‌شوند؟ امام صادق (ع) در پایان حدیث فرمودند: چهار ماه بر حاجی گناه نوشته نمی‌شود و یکسره نیکویی‌های او ثبت می‌گردد، مگر آنکه گناه کبیره‌ای مرتکب شود.»

نظرات کاربران

وحید
۱۴۰۲/۰۳/۰۷

در مجموع کتاب خوب و قابل استفاده‌ای بود، اگر بخش احکام آن منسجم‌تر بود خیلی بهتر بود.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
پایان می‌یابد و حاجی باید سعی کند تا امیدش به یأس مبدل نشود. بهترین دستاورد حاجی از وقوف در منی، حاکم کردن خدا بر دل و جان خویش است. اگر حاجی به این امر موفق نشد، باید دست کم سعی کند محبت خدا را در دل خود جای دهد، اگر این هم میسر نشد، باید بکوشد اخلاق نیکو در خود ایجاد کند. اگر حاجی نتوانست در منی این فضایل را کسب کند، حجّ او برایش بهره‌ای نداشته است. نشانهٔ اینکه اعمال حاجی در منی دستاورد معنوی داشته، این است که وجود او از رذایلی چون غیبت، تهمت، پرخاشگری، ربا و رشوه‌خواری و ظلم به مردم و مانند آن پاک می‌شود و به جای آن فضایلی چون خیرخواهی، نوع دوستی، حق طلبی، عدالت جویی و مانند آن در وجود او پا می‌گیرد.
لیلا مختاری
کسانی که ایمان تقلیدی دارند، ممکن است در عدالت خداوند شک کنند و اگر در این زمینه تلاش علمی نکنند، ایمان تقلیدی آنان را نابود می‌کند تا جایی که در عقایدی چون نبوّت، امامت و معاد نیز شک می‌کنند.
درک معارف دین تقلیدی نیست
همانگونه که خداوند تعالی همیشه به بندگان خویش نیکی و خوبی می‌کند، آنان نیز به همدیگر نیکی و خوبی می‌نمایند و به دنبال فسادانگیزی و شرّ و بدی نیستند؛ چرا که خداوند مفسده‌انگیزان را دوست نمی‌دارد
هدی✌
شیعیان علی (ع)، آنانند که در اکرام و احسان و گرامی داشت برادران مؤمن خویش به علی (ع) اقتدا می‌کنند.
هدی✌
در عرفات انسان به حقیقت قرآن، نبوّت، امامت و معاد عرفان پیدا می‌کند. در آنجا همه چیز یافتنی است، نه دانستنی! و آنچه برای انسان مفید است، یافتنی‌هاست.
هدی✌
عرفه شناخت این حقیقت است که موجودی جز خداوند در این جهان نیست و بقیهٔ موجودات جلوه‌ای از وجود باری‌تعالی هستند.
هدی✌
حاجیان در عرفات نصف روز می‌مانند و در این مدّت کم می‌توانند راه صد ساله را طی کنند.
هدی✌
امام صادق (ع) در پایان حدیث فرمودند: چهار ماه بر حاجی گناه نوشته نمی‌شود و یکسره نیکویی‌های او ثبت می‌گردد، مگر آنکه گناه کبیره‌ای مرتکب شود
هدی✌
در روایات آمده است،‌ کسانی که تا لحظهٔ مرگ حج را رها کنند و این وظیفهٔ مهم را انجام ندهند و از دنیا بروند، روز قیامت با کافران محشور می‌شوند.
هدی✌

حجم

۵۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

حجم

۵۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۸۵ صفحه

قیمت:
رایگان