دانلود و خرید کتاب کودتای شب محمدرضا سرابندی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کودتای شب اثر محمدرضا سرابندی

کتاب کودتای شب

معرفی کتاب کودتای شب

کتاب کودتای شب نوشته محمدرضا سرابندی است. این کتاب نگاهی به کودتای نظامی پایگاه شهید نوژه‌ی همدان است.

طرح کودتای نظامی‌که پایگاه هوایی شهید نوژه‌ی همدان از مراکز اصلی آن به شمار می‌آمد یکی از تلاش‌هایی بود که سازمان سیا، نظام بعث عراق، کشورها حاشیه‌ی جنوبی خلیج فارس و تعدادی از نظامیان مخالف با انقلاب اسلامی، به صورت مشترک طراحی کردند و این طرح، پیش از دست‌یابی به هر گونه هدفی کشف و خنثی شد. در این اثر، کوشش بر این است تا با معرفی اجمالی این کودتا، به دلایل و زمینه‌های وقوع و شکست آن بپردازد.

خواندن کتاب کودتای شب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ معاصر پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب کودتای شب

ساعت هفت و سی دقیقهٔ بعدازظهر تابستان بود؛ مسافت میان پارک لاله تا سینما بلوار در بلوار کشاورز ـ الیزابت سابق ـ را چندین بار طی کرد. دلهره‌ای وجودش را فرا گرفته بود. اندکی بعد به یکی از دوستان خود برخورد و با تردید پرسید: «برای چه اینجا هستی؟!» سروان زندی‌پور که همراه همسر و فرزندش آمده بود، با نگرانی گفت: «به من هم گفته شده که به اینجا بیایم». با غروب آفتاب کم‌کم چهره‌های آشنای دیگری را هم در حوالی پارک دید، اما هنوز اطمینان و آرامش خاطری نسبت به این دعوت مرموزانه نیافته بود. با خود می‌اندیشید نکند توطئه‌ای در کار باشد یا ... ناگهان فضای پارک با ورود چند دستگاه اتومبیل سپاه پاسداران و کمیتهٔ انقلاب اسلامی، اندکی ناآرام شد و به دنبال آن دستگیری چند نفر، جنب‌وجوش زیادی را در پارک به وجود آورد.

صبح روز بعد، روزنامه‌های تهران خبر کثیف یک کودتای بزرگ نظامی را اعلام کردند؛ اما هنوز این خبر، کلی و مبهم بود و کسی از چند و چون ماجرا خبر نداشت. حتی بسیاری از دستگیرشدگان اولیه، دربارهٔ چگونگی انجام عملیات و اهداف آن، اطلاع کاملی نداشتند. به تدریج ابعاد کودتا با دستگیری تعداد دیگری از کسانی که با آن ارتباط داشتند، برای همگان روشن شد. دستگیری‌های مشابه در همدان، اصفهان، تبریز و اهواز حکایت از یک کودتای سازمان یافته، با ابعاد وسیع می‌کرد که میعادگاه برخی کودتاچیان پارک لاله و نقطهٔ شروع عملیات، پایگاه شهید نوژه همدان و هدف آن، تصرف تهران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی‌بود.

پس از کشف کودتا و اعترافات عاملان آن، آشکار شد که طرح کودتا در زمستان سال ۱۳۵۸ کارشناسی شده و در نیمهٔ دوم اسفند ماه همان سال به تصویب رسیده است؛ اما فعالیت‌های کادر رهبری کودتا، برای ارزیابی طرح‌های براندازانه را باید از اوایل سال ۱۳۵۸ یعنی حدود سه یا چهار ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دنبال کرد.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۰۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

حجم

۴۰۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۵۲ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان