دانلود و خرید کتاب شیوه های مقاله نویسی احمد توکلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شیوه های مقاله نویسی اثر احمد توکلی

کتاب شیوه های مقاله نویسی

نویسنده:احمد توکلی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۰از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب شیوه های مقاله نویسی

جادوی نوشتن، همیشه وسوسه‌کننده است! به‌ویژه برای کسانی که می‌خواهند اندیشهٔ خود را به وسعت بی‌کرانهٔ همنوعان خود تکثیر کنند. نویسندگان روزنامه‌نگار از آن جمله‌اند؛ و از آن‌جایی‌که ارائهٔ تفکر با کلمات سرگردان و پریشان ـ اگرچه قوی ـ مقوم هیچ خوانش و هیچ معنایی نیست، باید قالب‌هایی را جُست تا این اندیشه را شاکله‌ای موزون و ساختاری منطقی بخشد. کتاب پیش‌رو دربارهٔ قالب‌های مقاله‌نویسی و البته فنونی که می‌تواند لایه‌های این قالب را مؤثرتر سازد، سخن می‌گوید. در بخش اول کتاب بیش‌تر دربارهٔ قالب‌ها سخن گفته شده است و تلاش این است که چارچوبی منطقی ترسیم شود تا محدودهٔ نوشتار ما، در تنوع عناوین ستون‌های نوشتاری در مطبوعات و رسانه‌ها، منطبق با استاندارد لازم و تعریف‌شده باشد. در بخش پیوست، برخی نمونه‌ها دربارهٔ مقالهٔ مطبوعاتی، سرمقاله، یادداشت، تحلیل و نقد آمده است تا مخاطب را به درک درستی از چیستی موضوع هدایت کند؛ البته از آن‌جایی‌که دایرهٔ خلاقیت در نویسندگی و تنوع در فنون ارائهٔ پیام زیاد است، بدون تردید این مثال‌ها دربرگیرندهٔ همهٔ ابعاد موضوع نیست و انتظار این است که مخاطبان خود نیز، از میان مقالات مطبوعاتی، مثال‌های بیش‌تری را تجزیه‌وتحلیل کنند. بخش دوم دربارهٔ «مثلث طلایی نوشتن»، بیش‌تر برجنبه‌های خلاقانهٔ نوشتن تأکید دارد و می‌تواند آموزشی باشد برای مؤثرنویسی و چگونگی شیوه‌های قوام‌بخشی به کلمات، عبارات و جمله‌ها؛ یعنی همان جادوی نوشتن! کتابِ مثلث طلایی نوشتن، با چاپ چهارم نشان داد موقعیت خوبی در میان مخاطبان خود، به‌ویژه روزنامه‌نگاران پیدا کرده است و این ویرایش، تلاش دارد با توجه به افزوده‌های جدید، ضمن کامل‌ترکردن موضوع و اغناء بیش‌تر روزنامه‌نگاران و علاقه‌مندان مقاله‌نویسی، طیف دانشجویان این رشته و علوم ارتباطات را نیز با خود همراه سازد. تأکید می‌شود، اگرچه رویکرد مجموعه بر تشریح فنون مقاله‌نویسی استوار است، اما در بخش مؤثرنویسی، می‌تواند توانایی مخاطب را در دیگر مقوله‌هایی نوشتاری مانند گزارش و گزارش‌خبری نیز توسعه بخشد.

نظرات کاربران

حسن
۱۳۹۸/۱۲/۱۵

عالی ساده مختصر مفید

امیر قربانی
۱۴۰۳/۰۱/۰۶

مختصر و مفید و درعین حال بسیار کاربردی . در اخر کتاب با چند نقل قول از نویسندگان معروف، سعی میکنه خواننده رو به نوشتن ترغیب کنه که به نظرم به هدفش رسیده .

kaveh T
۱۴۰۲/۰۳/۲۵

سپاس ویژه از نویسنده و ناشر و البته طاقچه.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
مقاله به‌معنای گفتار و قول نویسنده، نوشته‌ای منظم دربارهٔ موضوعی مشخص و به‌روز، یکی از چهار رُکن اصلی انتقال پیام در رسانه است. این چهار رُکن عبارتند از: خبر، مصاحبه، گزارش و مقاله؛
shariaty
من اگر جای شما بودم این کتاب را به گوشه‌ای پرتاب کرده و به توصیهٔ ری برادلی عمل می‌کردم. او می‌گوید: «حالا شیطان را از این‌جا بیرون برانید و شروع به نوشتن کنید» (به نقل از استیونسون،
mahsa
نویسندهٔ روزنامه باید نگاهش به اطراف مانند نگاه دی‌اچ لارنس معروف باشد که الدس هاکسلی دربارهٔ او چنین می‌گوید: «او به اشیاء چنان می‌نگریست که گویی با چشمان مردی می‌نگرد که در مرز باریک میان مرگ و زندگی بوده است. و از آن‌جا که از تاریکی بازگشته است برای او جهان بی‌نهایت زیبا و اسرارآمیز جلوه می‌کند» (Huxley, ۱۹۴۲).
mahsa
مقاله‌نویس کیست؟ مقاله‌نویس کسی است که با توجه به دانش و تجربهٔ خود و با استفادهٔ به‌جا و مؤثر کلمات، چینش منطقی جملات و انتخاب اصولی عبارات، می‌خواهد موضوعی را برای مخاطب تشریح، تحلیل، تفسیر یا نقد و بررسی کند. می‌خواهد دربارهٔ چیستی یک موضوع توضیح دهد، آن را اثبات یا رد کند، یا اتهامی را وارد سازد یا پاسخ گوید، یا ابهامی را برطرف سازد (البته ممکن است عامدانه قصد ایجاد ابهام در موضوعی داشته باشد).
محمدجواد دژکوهی
آن‌ها با مقالات و یادداشت‌های خود، به تحلیل، تفسیر و نقد شرایط زمانه اقدام می‌کنند و از این طریق تلاش دارند درک وقایع مهم و پیچیده را برای مخاطبان خود ـ یعنی مردم ـ ساده‌سازی کنند و روندها را سهولت بخشند.
shariaty

حجم

۱۸۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱۸۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
تومان