دانلود و خرید کتاب دل نوشته هایی از فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای مردم شیراز‌‫ جمال زیانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دل نوشته هایی از فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای مردم شیراز‌‫ اثر جمال زیانی

کتاب دل نوشته هایی از فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای مردم شیراز‌‫

نویسنده:جمال زیانی
امتیاز:
۵.۰از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دل نوشته هایی از فرهنگ، آداب، رسوم و باورهای مردم شیراز‌‫

از مقدمه کتاب: این دل‌نوشته‌ها، یادی از فرهنگ مردم شیراز در سال‌های ۱۳۱۹ تا ۱۳۵۰ است. شیرازی که هنوز لوس نشده و پایبند سنت و ساده‌دلی و ساده‌زیستی بود. این دل‌نوشته‌ها، در برگیرنده‌ی فرهنگ و اصالت مردمانی است که در فراز و نشیب زندگی، خود را باور داشتند، سعی می‌کردند روی پای خود بایستند، کهن‌جامه‌ی خویش را بپیرایند و جامه‌ی عاریت دیگران را نپذیرند. مردمی که به سرزمین و مسقط‌الرأس خود، عشق می‌ورزیدند و گویش چون شهد و شکرش را زمزمه می‌کردند. مردم شیراز با گویش شیرین خود، سخن‌ ساز می‌کردند و به آن می‌بالیدند. مردم شیراز، در این برهه از زمان، کوچکی و بزرگی را می‌فهمیدند. بزرگان را احترام می‌کردند، تهی‌دستان، خود را دشمن ثروتمندان و قدرتمندان نمی‌دانستند

نظرات کاربران

자흐라._.1999
۱۴۰۰/۰۲/۲۱

به شدت این کتاب رو پیشنهاد میکنم به علاقمندان به بافت و تاریخ شیراز به یاد استاد فقیدم استاد زیانی عزیز روحشان شاد

هنی
۱۴۰۱/۰۵/۳۰

عالی بود پیشنهادمیکنم حتما مطالعه کنید بیاد استادزیانی عزیزم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
شیراز بعد از آبادان دومین شهر ایران است كه لوله‌كشی آب شده است. این كار نیك و بهداشتی را بزرگمردی از همین دیار كه ثروت خود را از راه تجارت در خارج از ایران فراهم كرده بود، انجام داد. او كسی نبود جز حاج محمد نمازی. در ایران كارخانه‌ی لوله‌سازی نبود. لوله‌های فولادی و وسایل لوله‌كشی را از انگلستان وارد و شهر شیراز را لوله‌كشی كرد. سر هر گذر، شیر آب رایگان نهاد و پالایشگاهی جهت تصفیه‌ی آب در جنوب بیمارستان نمازی ساخت.
زهرا بی اذیت
حاج محمد نمازی، بیمارستان پانصد تختخوابی مدرن و مجهز نمازی را در باغ شخصی خود به نام باغ كفشگر بنا كرد و دستگاه آب شیراز را وقف مردم ساخت تا از درآمد آن، هزینه‌ی بیماران بی‌بضاعت پرداخت شود. خدایش بیامرزاد.
زهرا بی اذیت
خرها برای این‌كه از هم پیش بیفتند، لگدی به خر دست راستی می‌زدند و گردن خر دست چپی را گاز می‌گرفتند ،مانند آدم‌های امروزی كه موفقیت خود را در نابودی دیگران می‌دانند.
زهرا بی اذیت
برای ساختن برج و باروی گرداگرد شهرها، به خاك فراوان نیاز داشتند. برای تهیه‌ی این مقدار خاك، زمین‌های اطراف شهر را خاكبرداری می‌كردند. به‌سبب این خاكبرداری، دور شهر و در كنار حصار، خندقی بزرگ ایجاد می‌شد. زمانی كه دشمن به شهر حمله می‌كرد، در این خندق‌ها آب می‌انداختند یا آتش روشن می‌كردند تا از ورود دشمن به شهر جلوگیری كنند. هرچند به ارتفاع و ضخامت حصار می‌افزودند، به همان نسبت، خندق هم عریض‌تر و عمیق‌تر می‌شد.
زهرا بی اذیت
فلكه‌ی شوریده (میدان سعدی): بین بولوار بوستان، بولوار گلستان و بولوار نصر با تندیس شیخ اجل از كارهای استاد صدیقی، مجسمه‌ساز معروف ایران.
زهرا بی اذیت

حجم

۲۰۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۲۰۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان