دانلود و خرید کتاب خری برای تمام پلان‌ها علی رشیدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خری برای تمام پلان‌ها اثر علی رشیدی

کتاب خری برای تمام پلان‌ها

نویسنده:علی رشیدی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۱از ۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب خری برای تمام پلان‌ها

«خری برای تمام پلان‌ها» داستانی به قلم علی رشیدی (-۱۳۴۷)، طنز‌پرداز ایرانی است. این کتاب روایت طنزی از ساختن فیلمی درباره یک خر است که قرار است از روستا برای بازی در فیلم بیاورند. نویسنده این موضوع را که حماقت آدمی چه در روستا که دنیای سنتی و ابتدایی است و چه در شهر که دنیای متمدن است، تمامی ندارد، در خلال داستان با طنز جالبی با مخاطب در میان می‌گذارد، یک شخصیت بسیار جالب این داستان مردی به نام رجب‌علی میرزا است که برخلاف روستایی بودنش، سرش کلاه نمی رود بلکه حتی سر آدم‌های به اصطلاح متمدن شهری کلاه هم می‌گذارد، شخصیت جالب رجب‌علی نماد حاکمان و مستبدان شرقی است و می‌تواند نماینده نظام فئودالی در ایران نیز باشد. داستان این‌گونه آغاز می‌شود: کارگردان بار دیگر صحنه و وسایل مورد نیاز روز بعد را بررسی کرد. همه‌چیز آماده بود، به‌جز خر که طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود از همان روستای محل تصویربرداری فراهم شود. احمق مثل خر، نفهم مثل خر، سرکش مثل خر، تنبل مثل خر، حمال مثل خر. پیشِ خران چه کاه، چه زعفران. خر اگر جلِ اطلس بپوشد باز هم خر است. این ضرب‌المثل‌ها و حرف‌هایی از این دست تمامی ندارد. همین گفته‌ها و نوشته‌ها باعث شده که همه خر را موجودی حقیر و بی‌ارزش بدانند. حتی وقتی از حیوان چموشی مثل قاطر، که تبارش معلوم نیست، سؤال می‌شود پدرت کیست؟ عار دارد از به زبان آوردن نام خر و در جواب می‌گوید: «داییم جناب اسب است.» شاید به‌دلیل همین حرف‌های عامیانه بود که وقتی قرار شد فیلمی ساخته شود که داستان آن درباره‌ی یک خر باشد، هزینه‌ای برای نقش اول فیلم یعنی جناب خر لحاظ نشد. همه‌ی اعضای جلسه‌ی برآورد هزینه‌ها که اساساً به کاهش آن فکر می‌کردند، متفق‌القول بودند چیزی که همه‌جا به‌راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای یافت می‌شود خر است.

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۶/۱۴

کتاب صد و چهل و‌ششم برنامه مطالعه از طرح کتابخانه همگانی ، کتاب طنز خوب و پاستوریزه ای بود .

Aref
۱۳۹۸/۰۲/۱۵

قلم روان، داستان جذاب و گیرا، روایت خوب طنز به نسبت ضعیف

محمدرضا
۱۳۹۷/۱۲/۰۷

بدک نبود

zahra🌿
۱۳۹۷/۰۶/۱۶

کتاب طنز جالبی بـــــــــود ولی یه تفاوتی با بقیه کتاب های طنز داشت. اونا چند تا داستان طنز توی یه کتاب هستند. ولی این کتاب کلا یه داستانه طنزه. کتاب طنزه آبنبات هلدار هم یک داستان رو روایت میکنه

YasmineGh
۱۳۹۸/۱۱/۰۴

اولاً اصلا طنز نبود. بسیار ضعیف بود. مثلا میخواست از رفتار انسان ها با همدیگه انتقاد کنه ولی خیلی ابلهانه و بیشعورانه نوشته بود.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
دختر بچه که ذوق‌زده بود با خر بازی می‌کرد و برایش شعر می‌خواند. مادرش که متوجه شعرهای او نمی‌شد. پرسید: «چی می‌خونی دختر گلم؟» دختر درحالی‌که سر و صورت خر را نوازش می‌کرد گفت: «این زبون خراس، تو متوجه نمی‌شی. فقط ما دوتا می‌فهمیم.»
سیّد جواد
آدما به همه‌چیز از دریچه‌ی پول نگاه می‌کنند.
سیّد جواد
این روزا آدم هرچه بخره ضرر نمی‌کنه.
سیّد جواد
وقتی قرار شد فیلمی ساخته شود که داستان آن درباره‌ی یک خر باشد، هزینه‌ای برای نقش اول فیلم یعنی جناب خر لحاظ نشد. همه‌ی اعضای جلسه‌ی برآورد هزینه‌ها که اساساً به کاهش آن فکر می‌کردند، متفق‌القول بودند چیزی که همه‌جا به‌راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای یافت می‌شود خر است.
سیّد جواد
اگر آدم عاقل بود، اگر مثل بقیه‌ی حیوان‌ها مهر و محبت داشت، اگر در خودش ضعف نمی‌دید، چرا باید وسیله‌ای اختراع می‌کرد که باعث قتل و خونریزی شود. چرا نباید همزیستی و آرامشی را که سایر موجودات دارند، انسان‌ها هم داشته باشد. تا حالا هیچ خری دنبال تیر و تفنگ نبوده.
محمدرضا
تا آنجا که یادم می‌آید از همان کرگی مادرم مرتب در گوشم می‌خواند که ما خرها به دنیا آمده‌ایم تا برای آدم‌ها بار ببریم و به آن‌ها سواری بدهیم. او می‌گفت اگر ما در کارها به آدم‌ها کمک می‌کنیم آن‌ها هم در عوض به ما علوفه می‌دهند و حافظ جان ما هستند. اگر آن‌ها نبودند ما به‌راحتی طعمه‌ی حیوانات درنده می‌شدیم. همیشه از من می‌خواست که در آینده خر وظیفه‌شناسی باشم و کارم را خوب انجام دهم تا همه از من راضی باشند.
محمدرضا
دختر جوانی که برای عکس گرفتن کنارم ایستاده بود چشمان درشتی داشت که با دیدن آن‌ها به یاد چزمل افتادم. البته چشمان چزمل خیلی درشت‌تر و خوشگل‌تر از چشم‌های این خانم بود. بدون تعارف بگویم در بین همه‌ی حیوانات چشم‌های ما خرها از همه زیباتر است
YasmineGh

حجم

۶۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۹۵ صفحه

حجم

۶۰٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۹۵ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان