دانلود و خرید کتاب مغز شما چگونه کار می کند گرگ گیج ترجمه سیدحمید آتش پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مغز شما چگونه کار می کند اثر گرگ گیج

کتاب مغز شما چگونه کار می کند

معرفی کتاب مغز شما چگونه کار می کند

کتاب مغز شما چگونه کار می کند نوشتهٔ گرگ گیج و تیم مارزولو و ترجمهٔ سیدحمید آتش پور و آرش شهرام فر است. نشر خزه این کتاب را منتشر کرده است؛ کتابی حاوی آزمایش‌های علوم اعصاب برای همه.

درباره کتاب مغز شما چگونه کار می کند

بشر درحالی‌که در درک مغز به پیشرفت‌هایی بزرگ رسیده‌، در زمینهٔ گسترده‌تر علوم اعصاب همچنان در دوران سده‌های میانه به سر می‌برد. ما هنوز نمی‌دانیم که حافظه چگونه در مغز ذخیره می‌شود. جامعهٔ پزشکی نمی‌تواند به شکلی مطمئن بیماری آلزایمر را تشخیص دهد تا زمانی که مغز پس از مرگ شکافته شود. اسکیزوفرنی دقیقاً چیست؟  افسردگی چیست؟ از هر پنج نفر، یک نفر در مرحله‌ای از زندگی خود به بیماری مغزی مبتلا می‌شود و نکتهٔ بسیار منفی این است که ما هیچ درمانی برای اختلال‌های عصبی نداریم. برای دگرگون کردن این شرایط به تحقیقات مغزی اساسی و دسترس‌پذیر نیاز داریم. با مطالعهٔ کتاب مغز شما چگونه کار می کند می‌توانیم به بخشی از یافته‌های بشر درباره علوم اعصاب پی ببریم و از چگونگی عملکرد آن آگاهی پیدا کنیم. این اثر دربردارندهٔ یک دیباچه، سه بخش با نام‌های «یاخته‌های عصبی»،‌ «مغزها» و «علوم اعصاب» و یک پیوست با نام «چگونه از سوسک‌های خود مراقبت کنیم؟» است. 

خواندن کتاب مغز شما چگونه کار می کند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران حوزه‌‌های روان‌شناسی و روان‌پزشکی و علاقه‌مندان به علوم اعصاب پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مغز شما چگونه کار می کند

«برای شروع، ضربان قلب خود را در حالت استراحت ثبت کنید. در مرحلهٔ بعد، نفس خود را نگه دارید و صورت خودتان را تا زمانی که می‌توانید راحت آن را ادامه دهید زیر آب ببرید. از شریک خود بخواهید پس از تماس صورت شما با آب ضربان قلب را مشاهده کند. به هر تغییر و اتفاقی که در هنگام تغییر روی می‌دهد توجه کنید. آیا وقتی سر خود را از آب بیرون می‌آورید و دوباره شروع به تنفس می‌کنید، ضربان کاهش و سپس افزایش می‌یابد؟ آزمایش را چند بار تکرار کنید تا ضربان قلب میانگین برای هر دو حالت به دست آید.

چیزی که شما تجربه می‌کنید «رفلکس شیرجه» یا «واکنش شیرجه» نامیده می‌شود. هنگامی که شیر دریایی یا دیگر پستانداران دریایی زیر آب می‌روند، ضربان قلبش کاهش می‌یابد و سیاهرگ‌ها و شریان‌های بافت‌های محیطی و اندام‌ها منقبض می‌شوند. این جریان خون را به اندام‌هایی که به غواصی مرتبط نیستند محدود می‌کند، از مصرف اکسیژن قلب می‌کاهد و جریان خون را به مغز حفظ می‌کند.

اما معلوم شد که این پاسخ در همهٔ پستانداران از جمله شما وجود دارد! هنگامی که آب سرد به صورت شما برخورد می‌کند و نفستان را حبس می‌کنید، می‌توانیم رفلکس شیرجه را به شکل کاهش ضربان قلب ببینیم. ما می‌توانیم دگرگونی‌هایی را بیازماییم تا پیامدهای تماس آب روی صورت را در برابر حبس نفس از هم جدا کنیم.

خب، چه رخ می‌دهد؟ بیشتر آزمایش‌های فیزیولوژی انسانی ما تا امروز با سامانهٔ عصبی ارادی (عصب‌شناسی عصبی-عضلانی) یا ادراک (عصب‌شناسی حسی) سر و کار داشته‌اند، اما اکنون ما بر بخش «غیر ارادی» سامانهٔ عصبی متمرکز شده‌ایم: سامانهٔ عصبی خودمختار. سامانهٔ عصبی خودمختار مواردی را کنترل می‌کند که ما هم از آنها آگاهیم، هم غافل، اما معمولاً کنترل زیادی روی آنها نداریم: هضم غذا، هموستازی یا هم‌ایستایی، تعریق، فشار خون، ضربان قلب و بسیاری موارد دیگر. این سامانه به شکل سنتی به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش سمپاتیک (که پاسخ ساختگی «جنگ یا گریز» را فعال می‌کند) و بخش پاراسمپاتیک (که پاسخ ساختگی «استراحت و هضم» را فعال می‌کند).

با استفاده از ضربان قلب در قالب یک شاخص، می‌توانیم فعال‌سازی عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک را مطالعه کنیم، اما تأثیر آن در سراسر بدن دیده می‌شود. آزمایش آب یخ سامانهٔ عصبی سمپاتیک را فعال کرد و در نتیجه ضربان قلب را افزایش داد. پاسخ شیرجه باعث کاهش ضربان قلب می‌شود که نشان‌دهندهٔ افزایش فعالیت پاراسمپاتیک قلب است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

حجم

۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۸ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
تومان