دانلود و خرید کتاب شیفته خدمت مهناز میزبانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب شیفته خدمت

کتاب شیفته خدمت به‌قلم مهناز میزبانی را انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است. این کتاب به شرح زندگی و زمانهٔ شهید آیت‌الله دکتر بهشتی می‌پردازد.

درباره کتاب شیفته خدمت

یکی از روش‌های شناخت ابعاد انقلاب اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد دهه‌های اخیر، شناخت رهبران و چهره‌های انقلابی است که در این فرایند، نقش بزرگ و سهم عظیم داشتند. دشواری‌ها و پیچیدگی‌های مواجهه با پیامدهای پیروزی انقلاب و چگونگی تعیین نسبت و رابطهٔ نسل‌های بعد با دستاوردها و تجربیات حاصل از آن، نیازمند مطالعات گسترده و عمیقی است. آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی به‌حق یکی از ارکان و ستون‌های انقلاب اسلامی است که دوستداران انقلاب تلاش داشته‌اند پس از شهادت مظلومانهٔ وی غبار مظلومیت را از چهرهٔ وی بزدایند. مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در راستای انجام رسالت تاریخی و علمی خویش موضوع این شهید بزرگوار را به‌عنوان یکی از موضوعات پژوهشی خود در دستور کار قرار داد. کتاب حاضر کوشیده است تا با بررسی سیر زندگی این شخصیت از کودکی تا زمان تحصیل و فعالیت‌های سیاسی و شهادت، ابعادی گوناگونی از خصایل اخلاقی ایشان را بازنماید و راه را برای مطالعهٔ بیشتر در این زمینه باز کند.

خواندن کتاب شیفته خدمت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران و نیز دوستداران زندگی‌نامه‌ها از خواندن این کتاب سود خواهند برد.

بخشی از کتاب شیفته خدمت

«نگاهی به اوضاع سیاسی - اجتماعی آن دوران

آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی در دوم آبان ۱۳۰۷ در شهر اصفهان و در یک خانوادهٔ روحانی به دنیا آمد. در آن زمان اوضاع سیاسی - اجتماعی ایران متأثر از حکومت دیکتاتوری رضاخان (۱۲۹۹ - ۱۳۲۰ هـ . ش) بود. در این مقطع نه‌تنها زمامداران داخلی بلکه نظام بین‌المللی به‌ویژه دولت مداخله‌گر انگلیس در طول سالیان نه‌چندان‌دور با قدرت و نفوذ روحانیت آشنا شده بودند. فتوای تاریخی آیت‌الله میرزا حسن شیرازی معروف به میرزای بزرگ در قضیهٔ تحریم تنباکو و پس از آن نقش تاریخی علما در جریان انقلاب مشروطیت که درواقع واکنشی در قبال استبداد داخلی و مبارزه با دخالت قدرت‌های استعماری در امور داخلی ایران بود انگلستان را به‌خوبی با نیروی تأثیرگذار روحانیت شیعه در ایران آشنا ساخته بود. ایران در جنگ‌جهانی‌اول اعلان بی‌طرفی کرد ولی موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک ایران موجب شد تا چهار قدرت برتر آن زمان از ایران به‌عنوان میدان کارزار خود استفاده کنند. (۱) در چنین شرایطی دولت برتر انگلیس در صدد احیای یک دولت مقتدر مرکزی در ایران برآمد تا از رهگذر آن صحنه را از وجود تمام رقبای جهانی خالی نماید و از سوی دیگر در بعد داخلی اقدام به منزوی کردن هر چه بیشتر روحانیت و نیروهای مذهبی نمود. برای دستیابی به چنین هدفی انتخاب رضاخان به‌عنوان حاکم بلامنازع ایران و حمایت از او برای ایجاد یک دولت مدرن و اقتدارگرا از اقدامات مهم و درعین‌حال جدی دولت انگلستان بود. حتی پیش از این دولت انگلیس گام‌هایی در جهت تحکیم کنترل خود بر ایران برداشته بود و کمک‌های بلاعوض آن موجب ضمانت انقیاد دولت ایران از انگلیس شده بود. (۱) به کمک و یاری ژنرال آیرون ساید، فرماندهٔ نیروهای انگلیسی در ایران رضاخان، فرماندهٔ تیپ قزاق و سپس فرماندهٔ کودتای ۱۲۹۹ شد. حفظ منافع انگلستان در گرو وجود یک دولت مقتدر مرکزی ممکن بود. (۲) دولت جدید در مقابله با حرکت‌های اعتراض‌آمیز از دولت قبلی و دست‌نشانده به‌مراتب کارآمدتر بود. ابتدا، رضاخان که در آذر ۱۳۰۴ حکومت پهلوی را با خلع قاجاریه رسماً اعلام کرد اطمینان داد که به اصلاحات تند دست نخواهد زد و قوانین اسلامی را اجرا خواهد نمود اما ازآنجاکه دولت پهلوی ماهیتاً به سمت یک نظام جدید و لائیک پیش می‌رفت تمایل داشت تا از نیروهای ملی‌گرا کمال استفاده را ببرد و نیروهای مذهبی را که در طول تاریخ ایران یک جریان عمده و انکارناپذیر بوده‌اند. به چالش بکشاند.»


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۲۸۷ صفحه

حجم

۱۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۴

تعداد صفحه‌ها

۲۸۷ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان