دانلود و خرید کتاب گزیده شعر مفتون امینی یدالله مفتون امینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گزیده شعر مفتون امینی اثر یدالله مفتون امینی

کتاب گزیده شعر مفتون امینی

معرفی کتاب گزیده شعر مفتون امینی

کتاب گزیده شعر مفتون امینی نوشتۀ یدالله مفتون امینی با گردآوری فاطمه سالاروند در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است. این کتاب در مجموعۀ شعر ما کانون پرورش فکری قرار دارد. مجموعه‌ای که متعلق به نوجوانان علاقه‌مند به شعر است. کتاب، گزیده‌ای از اشعار مفتون امینی، شاعر معاصر را در بر می‌گیرد.

درباره کتاب گزیده شعر مفتون امینی

گزیده‌ اشعار مفتون امینی، متعلق به یکی از شاعران مشهور معاصر است. این اشعار از دفترهای شعری مختلف او بنا به انتخاب فاطمه سالاروند منتشر شده‌اند. این گزیدۀ شعر برای گروه سنی بالاتر از ۱۵ سال تهیه شده است.

کتاب گزیده‌ اشعار مفتون امینی ۹۲ قطعه شعر از این شاعر را در بر می‌گیرد و چنان‌که گفته شد از میان کتاب‌های متعدد این شاعر انتخاب شده‌اند. هدیه، برفِ سبز، روزها، تعجبِ زیبا، جست‌وجو، باد را، از ماه ترسیدن، گویه و... عنوان برخی از شعرهای این کتاب است.

یدالله امینی متخلص به مفتون یکی از شاعران معاصر ایران است. او در ۲۱ خرداد ۱۳۰۵ در شهرستان شاهین‌دژ دهستان هولاسو که در کناره زرینه رود و آذربایجان قرار گرفته است، به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دبستان و دبیرستان در تبریز به تهران رفت و وارد دانشگاه شد. او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ حقوق قضایی از دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران بود. از ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۹ یعنی ۳۱ سال در وزارت دادگستری خدمت کرد. امینی در ۱۳۵۰ به‌دلیل سیاسی بودن اشعارش و علاقه‌مندی به جریان روشنفکران فرهنگی از سمت قضایی برکنار شد. بعد از انقلاب اسلامی دوباره به قضاوت برگردانیده شد. علاقه و اشتغال او به شعر و شاعری باعث شد بنا به تقاضای خودش در اواخر ۱۳۵۹ بازنشسته شود. امینی در آغاز شاعری کلاسیک و بود؛ اما بعدها و به‌ویژه طی سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ به شعر بی‌وزن و قالب‌های نو روی آورد. وی علاوه بر شعر فارسی، اشعاری نیز به زبان ترکی سروده‌ است. امینی در دومین دورۀ جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش آزاد برگزیده شد. او در ۱۰ آذر ۱۴۰۱ و در ۹۶ سالگی درگذشت. 

مفتون امینی شعرهای کلاسیک و قدیمی، بی‌وزن و نوپردازانه در کارنامۀ ادبی خود دارد و چنان‌که پیش‌تر آمد به‌دلیل اصالت آذربایجانی اشعاری به زبان ترکی نیز سروده است. دریاچه، اولین مجموعۀ شعر او بود که در ۱۳۳۶ منتشر شد و از ظهور شاعری توانمند در قالب‌های کلاسیک ادبی خبر می‎داد؛ اما در دههٔ ۴۰ خورشیدی با انتشار مجموعهٔ شعر کولاک در ۱۳۴۴ از اشعار در قالب نو پرده برداشت و خود را به‌عنوان یکی از شاعران نیمایی‎سرا شناساند. پس از انتشار مجموعۀ شعر انارستان در ۱۳۴۶ این موقعیت تثبیت شد. امینی در سال‎های پس از انقلاب اسلامی بیشتر به شعر منثور روی آورد و به جرگهٔ شاعران سپیدسرا پیوست. هرچند سرودن شعر در قالب کلاسیک را به‌طور کامل رها نکرد و شعرهای متعددی از وی در قالب غزل و قصیده در نشریات مختلف منتشر شدند. «عاشقلی کروان»، «تاکستان احتمال»، «سپیدخوانی روز»، «عصرانه در باغ رصدخانه»، «من و خزان و تو» و «شب هزار و دو» برخی دیگر از دفترهای شعر اوست.

خواندن کتاب گزیده شعر مفتون امینی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به نوجوانان دوستدار شعر فارسی به‌ویژه شعر نو پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب گزیده شعر مفتون امینی

«روزها

روزها از آسمان می‌گذرند

پیش‌تر از ابرها

روزها از یاد می‌روند

زودتر از نامه‌های جواب‌داده

روزها را تا می‌کنیم (همچون سفره‌های پس از مهمانی)

روزها را می‌چینیم (همچون گل‌های پیش از تابستان)

وقتی که همه‌ روزها را برداشتیم

دیگر چیزی نخواهد ماند

جز خاک و تاریکی

روزها در قله‌های سفید کمی بیشتر می‌مانند

اما سرد و پوسیده‌وار.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۲۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۳۲۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۲۸,۸۰۰
تومان