دانلود و خرید کتاب یکصد و چهارده نکته از قرآن کریم اکبر دهقان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب یکصد و چهارده نکته از قرآن کریم اثر اکبر دهقان

کتاب یکصد و چهارده نکته از قرآن کریم

معرفی کتاب یکصد و چهارده نکته از قرآن کریم

«یکصد و چهارده نکته از قرآن کریم» نوشته‌ی اکبر دهقان(-۱۳۴۴) است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: از دیدگاه قرآن کریم زکات در ادیان الهی مطرح بوده از جمله: الف - قرآن کریم وقتی که موضوع امامت و پیشوایی ابراهیم و اسحق و یعقوب را مطرح می‌کند، پرداخت زکات را یکی از کارهای نیک و شایسته معرفی می‌کند که به آنان وحی شده بود؛ «و جعلناهم ائمة یهدون بأمرنا و أوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة و کانوا لنا عابدین» ؛ و آن‌ها را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت می‌کردند و انجام کارهای نیک و بر پا داشتن نماز و پرداخت زکات را به آنان وحی کردیم و آن‌ها فقط ما را عبادت می‌کردند. ب - قرآن کریم در باره‌ی حضرت اسماعیل می‌فرماید: او خانواده‌ی خود را به نماز و زکات فرمان می‌داد؛ «و کان یأمر اهله بالصلوة و الزکوة». ج - قرآن کریم در باره‌ی بنی‌اسرائیل می‌فرماید: «و اذ اخذنا میثاق بنی اسرائیل لا تعبدون الّا اللّه... و اقیموا الصلوة و اتوا الزکوة»؛ و به یاد آورید زمانی را که از بنی‌اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدای یگانه را پرستش نکنید... نماز را بر پا دارید و زکات را پرداخت کنید. د - قرآن کریم در باره‌ی حضرت عیسی‌ (ع) می‌فرماید: او چنین فرمود: خداوند مرا به نماز و زکات تا مادامی که زنده هستم سفارش نموده است؛ «... و أوصانی بالصلوة و الزّکوة ما دمت حیاً».
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
ترک تجارت ارزش نیست، بلکه تجارت همراه با یاد خدا و برپائی نماز و ادای زکات ارزش است. مردان خدا برای زندگی مادی تلاش می‌کنند، ولی از آخرت غافل نیستند.
masoome babayi
قرآن کریم وقتی مردان الهی را توصیف می‌کند، می‌فرماید: آنان کسانی هستند که هیچ تجارت و معامله و داد و ستدی آنان را از یاد خداوند و بر پا داشتن نماز و پرداخت زکات سرگرم و مشغول نمی‌سازد؛
masoome babayi
قرآن کریم برای مؤمنان هفت برنامه‌ی مستمر و دائمی بیان می‌کند: 1 - خشوع در نماز 2 - اعراض از لغو و بیهودگی 3 - پرداخت زکات 4 - پاکدامنی 5 - رعایت امانت 6 - رعایت عهد و پیمان 7 - محافظت بر نماز؛ «قد افلح المؤمنون... و الّذین هم للزّکوة فاعلون» . (62)
masoome babayi
اقامه‌ی نماز و ادای زکات و امر به معروف و نهی از منکر از وظایف قطعی مسئولان حکومت است و به تعبیر دیگر، مسئولین نظام باید هم به فکر مشکلات اقتصادی مردم و هم به فکر ارتقای روحی و رشد امور معنوی جامعه باشند. (54)
masoome babayi
پیامبر اکرم (ص) سؤال شد: کدام صدقه برتری دارد؟ فقال: «علی ذی الرحم الکاشح» (52) ؛ فرمود: بر خویشاوندی که در دل نسبت به تو عداوتی دارد.
masoome babayi
چند گروه در استفاده از زکات مقدم هستند و باید آن‌ها را بر دیگران ترجیح داد، و از مجموع روایات استفاده می‌شود کسانی که از نظر عقل و علم و فهم و تدین بهره‌ی بیشتری دارند یا این که حیا می‌کنند و خجالت می‌کشند تا سؤال کنند یا این که جزو اقوام و خویشاوندان هستند، این افراد مقدم بر دیگران هستند.
masoome babayi
دادن زکات به فقرا و مستمندان باید اولویت‌ها را در نظر گرفت. از نظر قرآن کریم برخی از تهیدستان افرادی آبرومند و دارای شخصیت هستند؛ از این رو هرگز رغبتی برای درخواست کردن ندارند، با آنکه گرفتار کمبود مالی هستند. این گروه از فقرا و تهیدستان در راه خداوند گرفتار و محاصره شده‌اند و قدرت مسافرت و هجرت را نیز ندارند، و آن چنان از شدت عفت ظاهر خویش را حفظ می‌کنند که شخص ناآگاه گمان می‌کند این‌ها ثروتمند هستند لذا این گروه را باید مقدم داشت؛
masoome babayi
نفوس ایشان به دعای تو سکونت و آرامش می‌یابد و این خود نوعی تشکر از سعی و تلاش ایشان است،
masoome babayi
کلمه‌ی «تطهیر» به معنای برطرف کردن چرک و کثافات از چیزی است که بخواهند پاک و صاف شود و آماده نشو و نما گردد و آثار و برکاتش ظاهر گردد و کلمه‌ی «تزکیه» به معنای رشد دادن به همان چیز است، بلکه آن را ترقی داده خیرات و برکات را از آن بروز دهد مانند درخت که با هرس کردن شاخه‌های زیادی آن نموش بهتر و میوه‌اش درشت‌تر می‌شود، پس این که تطهیر و تزکیه را در کنار هم آورده تکرار نخواهد بود. (16)
masoome babayi
نفوس ایشان به دعای تو سکونت و آرامش می‌یابد و این خود نوعی تشکر از سعی و تلاش ایشان است،
masoome babayi

حجم

۸۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۹۹ صفحه

حجم

۸۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۹۹ صفحه

قیمت:
۴,۰۰۰
تومان