دانلود و خرید کتاب اسناد افغانستان کریگ ویتلاک ترجمه حمید هاشمی کهندانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسناد افغانستان اثر کریگ ویتلاک

کتاب اسناد افغانستان

نویسنده:کریگ ویتلاک
ویراستار:سارا بحری
دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اسناد افغانستان

کتاب اسناد افغانستان نوشتهٔ کریگ ویتلاک (فینالیست جایزهٔ پولیتزر و خبرنگار واشنگتن‌پست) و ترجمهٔ حمید هاشمی کهندانی است. نشر کتاب کوله پشتی این گزارش را روانهٔ بازار کرده است. این اثر درمورد جنگ آمریکا علیه القاعده در افغانستان است.

درباره کتاب اسناد افغانستان

کتاب اسناد افغانستان (تاریخ سرّی جنگ) حاوی گزارش تخلف ژنرال‌های بالادستی و مقامات دولتی است و نشان داده است که نظر واقعی این مقامات دربارهٔ هزینه‌های گزاف و بیهودگی جنگ، چه بوده است. کریگ ویتلاک با کنار هم قراردادن قطعه‌های پازل، تصویری کلی از وضعیت موجود بین مقامات آمریکایی ارائه کرده است. این اولین گزارشی است که به‌طور جامع و کامل به چنین موضوعی پرداخته است. نویسنده با لحنی ظریف و دقیق نشان داده است که چگونه مقامات و فرماندهان آمریکایی به تعهدات خود در قبال کشورشان و همچنین دولت افغانستان پشت پا زدند. در این جنگ، سربازان آمریکایی پس از حادثهٔ ۱۱ سپتامبر فداکاری‌های عظیمی کردند. این کتاب از زاویه‌ای جدید، حملهٔ آمریکا به افغانستان را موشکافی می‌کند. کریگ ویتلاک در این اثر، از برخی حقایقِ ناگفته درمورد طولانی‌ترین جنگ آمریکا و پنهان‌کاری‌های مقامات سیاسی پرده برداشته است. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز به حساب می‌آید. کریگ ویتلاک در کتاب حاضر نشان داده است که چطور سه رئیس‌جمهورِ متوالیِ آمریکا در طولانی‌ترین جنگ تاریخ کشورشان، باور مردم را دست‌کاری و چشم‌اندازی از پیروزی برای آن‌ها ترسیم کردند. این کتاب پر است از افشاگری‌هایی صریح دربارهٔ تاریخ جنگ آمریکا و افغانستان و روشن‌سازی ابهامات تاریخی.

جنگ آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی و با هدف اخراج القاعده و سلب قدرت از طالبان آغاز شد. آمریکا که القاعده و در رأس آن بن‌لادن را مسبب حادثهٔ ۱۱ سپتامبر می‌دانست، این حمله را با هدف شکست‌دادن القاعده آغاز کرد. حملهٔ آمریکا از حمایت متحدانش از جمله انگلستان برخوردار بود و در میان عموم مردم مشروعیت داشت؛ بااین‌حال، مقامات ایالات متحده پس از برکنارکردن طالبان از رأس قدرت، اهداف اصلی خود را گم کردند و از مسیر اولیه منحرف شدند. جنگ در افغانستان به باتلاق و پیروزی آمریکا به سرابی بدل شد که جز اتلاف نیروی سربازان، عایدی به همراه نداشت. گفته شده است که اقرارنکردن به شکست و وعدهٔ پیروزیِ کاذب، کاری بود که جورج دبلیو بوش و باراک اوباما و دونالد ترامپ، هر سه در آن شریک بودند.

خواندن کتاب اسناد افغانستان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه درمورد جنگ آمریکا علیه القاعده در افغانستان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب اسناد افغانستان

«پانتا زمانی نمایندهٔ کنگره و زمان دیگری مسئول دفتر کاخ سفید بود و آن‌قدر در نهادهای مختلف دولتی کار کرده بود که می‌دانست شکست در این عملیات ممکن است شغل و نیز شهرتش را به خطر بیندازد. وی دو سال در سمت مدیر سازمان سیا تمام تلاش خود را کرده بود تا اسامه بن لادن را شکار کند، چون آمریکا بیش از هرکس دیگری در جهان مایل به یافتن و مجازات او بود. او در آن دوران از رئیس‌جمهور درخواست داشت ده بیست نفر از نیروهای عملیات ویژه را به عمق پاکستان که یک قدرت هسته‌ای در آسیاست، اعزام کند، چون گمانه‌زنی‌ها نشان می‌داد در یکی از ساختمان‌های یک‌میلیون‌دلاری شهر خیبر پختونخوا در خاک پاکستان، شخصی زندگی می‌کند که بسیار شبیه بن لادن است و به گمان او، خود بن لادن است. اگر این عملیات شکست می‌خورد، اوضاع چنان به‌هم می‌ریخت که کسی نمی‌توانست دوباره سررشتهٔ امور را به‌دست بگیرد.

ویدئویی که در حال نمایش بود، از پهپادهایی ارسال می‌شد که به‌طور زنده نشان می‌دادند دو هلیکوپتر بر فراز ساختمان مزبور در حال پرواز هستند، اما نمی‌توانست نشان بدهد آن‌سوی دیوارهای ساختمان چه خبر است. تیمی متشکل از تفنگداران دریایی آمریکایی وارد ساختمان شدند و تنها کاری که پانتا می‌توانست بکند این بود که گوش بدهد و منتظر بماند. بعد از پانزده دقیقه که برای وی به اندازهٔ یک عمر گذشت، اعضای تیم تماس گرفتند و اعلام کردند هدف را پیدا کرده و او را کشته‌اند.

بیسیم‌چی با شنیدن این خبر تمام تلاش خود را کرد که فریاد شادی سر ندهد. نیروهای عملیات ویژه به سلامت به پایگاه خود در افغانستان بازگشتند و اعلام کردند شخصی که او را کشته‌اند، مشخصاً بن لادن بوده است. پانتا با شنیدن این حرف لبخندی زد و به یاد دوست قدیمی خود تد بالسترری افتاد که در مونتری در ایالت کالیفرنیا رستوران داشت و زمانی گفته بود اگر لئون بتواند مغز متفکر حملات یازده سپتامبر را دستگیر کند، گران‌ترین دارایی انبار خود را که یک بطری نوشیدنی الکلی است، به وی تقدیم می‌کند. پانتا به همین دلیل با همسرش، سیلویا تماس گرفت و گفت: «به تد زنگ بزن و بگو تلویزیون سی‌ان‌ان را تماشا کند. او اکنون یک بطری نوشیدنی الکلی به من بدهکار است.»»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۰۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

حجم

۹۰۵٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۸۴ صفحه

قیمت:
۶۷,۵۰۰
۴۷,۲۵۰
۳۰%
تومان