دانلود و خرید کتاب اقتصاد خرد ۲ مجید افشاری راد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب اقتصاد خرد ۲

کتاب اقتصاد خرد ۲ نوشتهٔ مجید افشاری راد، حسن دلیری، محمدشریف کریمی، حمیدرضا فعالجو، یزدان نقدی و سهیلا کاغذیان است و انتشارات نور علم آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب اقتصاد خرد ۲

با توجه به تغییراتی مفیدی که در سرفصل درس اقتصاد خرد دوره کارشناسی اتفاق افتاد، در سال‌های گذشته فقدان متن جامع و کاملی که بتواند مباحث مدنظر در درس اقتصاد خرد ۲ را پوشش دهد و در عین حال برای دوره کارشناسی رشته اقتصاد مناسب و قابل فهم باشد، به چشم می‌خورد. بنابراین با توجه به مباحث بسیار مفید و کاربردی که در سرفصل‌‌های مصوب اقتصاد خرد ۲ وجود دارد، نیاز به تدوین منبعی برای دوره کارشناسی ضروری می‌نموند. خوشبختانه گروهی توانمند از همکاران عزیز دانشگاهی به این مهم، جامه عمل پوشاندند و کتاب اقتصاد خرد ۲ تدوین شده است . این کتاب شامل پنج فصل است که تلاش دارد مباحث را ساده و روان بیان کرده و با تدوین تمرین‌‌های کاربردی دانشجویان را در مسیر یادگیری مفاهیم اساسی قرار دهد.

فصل اول کتاب به بازار رقابت کامل می‌پردازد. بازارها را می‌توان بر اساس تعداد عرضه و تقاضاکننده تقسیم‌بندی نمود. اگر تعداد عرضه‌کننده و تقاضاکننده زیاد باشد، بازار از نوع رقابت کامل است. حال اگر تعداد عرضه‌کننده فقط یکی و تعداد تقاضاکننده‌ها زیاد باشد، بازار از نوع انحصار کامل است. نوع دیگری از بازار، رقابت انحصاری است. در این نوع بازار اگرچه تعداد عرضه‌کننده و تقاضا کننده زیاد است ولی تولیدکنندگان کالاهای غیر همگن تولید می‌کنند. در این فصل به‌صورت مشروح به بررسی بازار رقابت کامل پرداخته می‌شود.

فصل ۲ به بازار انحصار کامل می‌پردازد. در فصل قبل، بازار رقابت کامل به‌عنوان حالتی حدی از رفتار بنگاه‌ها در اقتصاد تشریح شده است، بازاری که تعداد زیادی بنگاه، کالایی خاص را تولید کرده و ورود خروج به بازار به‌صورت آزادانه اتفاق می‌افتد. باوجود آنکه شناسایی رفتار کنشگران در بازار رقابت کامل کمک شایان توجهی به فهم مدل اقتصادی بازارها دارد، اما می‌دانیم که بازاری که تمام شرایط رقابت کامل را به‌صورت دقیق تأمین کند، در دنیای واقعی به‌سختی می‌توان یافت. در سوی دیگر طیف رفتاری کنشگران در بازارها، بازار انحصار کامل قرار می‌گیرد، این بازار شرایطی تقریباً متضاد با رقابت کامل دارد که در ادامه با این شرایط آشنا خواهیم شد. هرچند در دنیای واقعی یافتن انحصارگر کامل شاید به‌سختی اتفاق افتد، اما شناسایی مبانی نظری این نوع از بازار نیز می‌تواند در شناخت رفتار بنگاه‌های اقتصادی در دنیای واقعی بسیار مفید باشد. به همین دلیل فصل حاضر به بررسی رفتار انحصارگران در بازار می‌پردازد. اینکه یک انحصارگر چگونه تصمیم می‌گیرد چقدر کالا تولید کرده و در چه قیمتی به فروش برساند و وجود بازار انحصاری چه آثاری را می‌تواند بر رفاه جامعه تحمیل کند.

فصل سوم بازار رقابت انحصاری (رقابت ناقص) را توضیح می‌دهد. در این فصل نشان می‌دهد که این بازار متفاوت از سایر بازارها است. در این مدل از بازار تعداد زیادی از خریداران و فروشندگان وجود دارند، همچنین ورود و خروج برای فروشندگان آسان است و اطلاعات کامل بر حسب قیمت‌ها وجود دارد.

موضوع فصل ۴ بازار انحصار دو یا چندجانبه است. بازار انحصار دو یا چندجانبه بازاری است که در آن دو یا چند فروشنده کالای همگن یا غیر همگن خود را به تعداد زیادی خریدار می‌فروشند. در حالتی که کالای تولید شده همگن باشد بازار انحصار دو یا چندجانبه خالص فروش و اگر کالای تولید شده غیر همگن باشد به آن بازار انحصار دو یا چندجانبه ناخالص فروش نام دارد. برای مثال می‌توان بازار اتومبیل، فولاد، آلومینیم، صنایع شیمیایی و ... را نام برد.

هرچه تعداد بنگاه‌ها در بازار بیشتر شود و کالای تولید شده غیر همگن باشد ساختار این بازار به بازار رقابت انحصاری نزدیک‌تر می‌شود.

با توجه به تعداد اندک بنگاه‌های تولیدی در این بازار، بنگاه‌ها سعی دارند که رفتار اقتصادی بنگاه‌های دیگر (رقیب) را مدنظر قرار دهند لذا بنگاه‌ها وابستگی متقابل دارند بدین معنی که استراتژی رقبا تأثیر مهمی بر رفتار اقتصادی بنگاه دارد.

وابستگی متقابل بین بنگاه‌ها می‌تواند شکل‌ها مختلفی به خود بگیرد لذا یک تئوری عمومی در ارتباط با تعادل بنگاه‌ها در این بازار همانند بازارهای گفته شده در قبل وجود ندارد بلکه الگو با مدل‌هایی بر اساس تنوع روابط متقابل به وجود آمده است که پس از بیان فرضیات این بازار به آنها پرداخته می‌شود.

و در نهایت در فصل ۵ بازار عوامل تولید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به صورت خلاصه می‌توان اذعان داشت هر یک از فصول کتاب حاضر با توجه به مفاهیمی که ارائه می‌دهند، دریچه‌ای برای ورود دانشجویان اقتصاد به دنیای نوین، واقعی و کاربردی از اقتصاد خرد است. دنیایی که می‌تواند دانشجویان را برای تحلیل واقعی‌تر رخدادهای اقتصادی پیرامون خود آماده کرده و آنان را برای گام نهادن در مسیر پژوهش‌‌های اقتصادی مهیا نماید.

خواندن کتاب اقتصاد خرد ۲ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دانشجویان رشتهٔ اقتصاد پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۰ صفحه

حجم

۴٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۵۰ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان