دانلود و خرید کتاب پیدایش مسیحیت دان ناردو ترجمه مهدی حقیقت خواه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پیدایش مسیحیت اثر دان ناردو

کتاب پیدایش مسیحیت

نویسنده:دان ناردو
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب پیدایش مسیحیت

کتاب پیدایش مسیحیت نوشتهٔ دان ناردو و ترجمهٔ مهدی حقیقت خواه است و گروه انتشاراتی ققنوس آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب پیدایش مسیحیت

مسیحیت از زمان بنیانگذاری‌اش در حدود دو هزار سال پیش، به گسترده‌ترین دین جهان تبدیل شده است، با ده‌ها فرقه که روی هم رفته تقریباً دو میلیارد پیرو را شامل می‌شود. سرگذشت مسیحیت یکی از بزرگ‌ترین کامیابی‌های تاریخ است؛ و برآمدن اولیه دین مسیحی از سرآغاز محقرش در فلسطین در قرن اول میلادی تا کامیابی‌اش به عنوان دین عمده اروپا در قرون وسطای اولیه داستانی جذاب و در عین حال یکی از بزرگ‌ترین نقاط عطف جهان است.

این نقطه عطف انقلابی به معنای واقعی بود که گستره‌ای بسیار پهناور و نتایجی دیرپا داشت. به‌راستی، سرآغاز و گسترش مسیحیت اولیه «یکی از چند انقلابی را در تاریخ جهان پایه‌گذاری کردکه دوام آورده‌اند.» آنچه موفقیت اولیه مسیحیت را به یک انقلاب تبدیل کرد این بود که تغییرات فرهنگی فراگیری، نخست در اروپا و خاور نزدیک و سپس در دیگر نقاط جهان، پدید آورد. این تغییرات بر رشد سیاسی، اجتماعی، و معنوی و سرنوشت تمامی ملت‌ها و اقوام، و همچنین افراد بی‌شمار، تأثیر ژرفی برجا گذاشت.

مردمی که پیدایش مسیحیت بیشترین تأثیر را بر سرنوشتشان گذاشت رومیان باستان بودند. در دوره‌ای که انقلاب مسیحیت آغاز شد، یعنی از اواسط تا اواخر قرن اول میلادی، تمام حوزه مدیترانه در تسلط امپراتوری روم بود. در آن زمان، این قلمرو بسیار پهناور تمام سرزمین‌هایی را در بر می‌گرفت که از اسپانیا در غرب تا فلسطین در شرق، و از آفریقای شمالی در جنوب تا گُل شمالی (آنچه اینک فرانسه و بلژیک است) و بریتانیای جنوبی در شمال امتداد داشت. و بیشتر سرگذشت مسیحیت نخستین در حدود پنج قرن موجودیت امپراتوری روم (از حدود ۳۰ پیش از میلاد تا ۴۷۶ میلادی) صورت پذیرفت. روم که تاریخش به صورت یک کشور کافر (غیرمسیحی) آغاز شد و به عنوان یک کشور مسیحی سرسخت پایان گرفت، نخستین سرزمینی در روی زمین بود که «مسیحی شد». به عبارت دیگر، این تمدن رومی، از جمله بسیاری از معتقدات سنتی فکری و دینی و آداب و رسوم اجتماعی آن، بود که جنبش مسیحی موفق به تغییر آن شد.

از آن گذشته، انقلاب دینی و فرهنگی‌ای که ظهور مسیحیت پدید آورد از خارج و با زور تحمیل نشد، چنان که مثلا گسترش اسلام در پهنه خاور نزدیک و شمال آفریقا در دوره میانه چنین بود. در عوض، جنبش مسیحی امپراتوری روم را تقریباً به طور کامل از درون، و در نهایت با کمک خود حکومت روم، تغییر داد. از این رو، بخش بزرگ‌تر سرگذشت مسیحیت نخستین به تلاش‌های مسیحیان رومی برای پذیرش اجتماعی و دست آخر تسلط سیاسی و اجتماعی بر امپراتوری روم مربوط می‌شود، و به همان نسبت به تلاش‌های اجتماعی و رسمی روم برای یافتن، مَهار، پیگرد و آزار، و سرانجام یاری و تقویت مسیحیان رومی.

کتاب پیدایش مسیحیت به آغاز این دین می‌پردازد. فصل‌های آن از این قرار هستند:

۱: محیط رومی و ریشه‌های یهودی مسیحیت

۲: عیسی، پُولُس، و تولد یک دین تازه

۳: رشد و تلاش‌های کلیسای نخستین

۴: انقلاب کنستانتین و پیروزی مسیحیت

۵: اندیشمندان مسیحی دین و جامعه را تغییر شکل می‌دهند

۶: مسیحی شدن اروپا

پی‌گفتار: دینی که تغییر زیادی کرده اما هنوز نیرومند است

خواندن کتاب پیدایش مسیحیت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعهٔ کتاب‌هایی درخصوص تاریخ ادیان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب پیدایش مسیحیت

«زمان و مکان خاص پیدایش مسیحیت تأثیر ژرفی بر شکل‌گیری عقاید و روش‌های مسیحی و چگونگی رشد و سرانجام کامیابی این دین داشت. به ویژه آن که محیط اجتماعی، سیاسی و مذهبی تولد آن آمیزه‌ای از تأثیرات یونانی ـ رومی و یهودی را در خود داشت. امپراتوری روم، در قرن نخست میلادی، معجونی از پیش‌زمینه‌های قومی، فکری، و مذهبی گوناگون بود که شامل نه تنها آداب و سُنن اجتماعی، حقوقی، و مذهبی شهروندان رومی و حکومت روم، بلکه همچنین آداب و سُنن محلی ده‌ها قوم دیگری در حوزه مدیترانه می‌شد که رومیان در چند قرن پیشین بر آن‌ها چیره شده بودند. مسیحیان اولیه به شدت تحت تأثیر بسیاری از این عقاید و آداب و سُنن قرار داشتند و آن‌ها را با جهان‌بینی و دیدگاه‌های معنوی خود درآمیختند.

البته، در آغاز، یکی از این اقوام مدیترانه‌ای ــ یعنی یهودیان ــ ژرف‌ترین و ماندگارترین تأثیر تکوینی را بر مسیحیان اولیه گذاشتند. در واقع، تاریخ مسیحیت به عنوان یک فرقه یهودی آغاز شد و هنوز هم در مفاهیم پایه‌ای مذهبی و اخلاقی متعددی، همچنان که در متون مقدس، با یهودیت اشتراک دارد. بنابراین، کلیسای اولیه مسیحی نتیجه طبیعی جریان‌های فرهنگی رومی، یهودی و سایر جریان‌هایی بود که جهان مدیترانه‌ای را در آن زمان می‌ساخت. به گفته پژوهشگر برجسته خوستو گونزالس، کلیسا هیچ‌گاه با جهان پیرامونش بی‌ارتباط نبود. نخستین مسیحیان، یهودیان قرن نخست بودند و به همین دلیل بود که آن‌ها پیام مسیحیرا شنیدند و از آن استقبال کردند. سپس این دین نخست در میان سایر یهودیان و سرانجام در میان غیریهودیان، چه در درون مرزهای امپراتوری روم و چه خارج از آن، گسترش یافت. برای درک تاریخ مسیحیت در سده‌های اولیه آن، باید با نگاه به جهانی که در آن رشد یافت آغاز کنیم.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
«غسل تعمید خیلی جدی گرفته می‌شد و رایج بود که آن را تا آن‌جا که ممکن است به تأخیر اندازند تا از آن پس کم‌تر مجالی برای ارتکاب گناه کبیره باقی بماند.»
imaanbaashtimonfared
تشریفات تجملی و پُر زیب و زیور دربار امپراتوری روم تأثیر فزاینده‌ای بر مراسم و مناسک مسیحی برجا گذاشت
imaanbaashtimonfared
آن‌ها همچنین به ممنوعیت قربانی کردن‌های مشرکانه که کنستانتین وضع کرده بود ادامه دادند و برخی از معابد مشرکان را تخریب کردند، هرچند اکثر چنین معابدی دست‌نخورده باقی ماندند و پرستش و نیایش در آن‌ها ادامه یافت.
imaanbaashtimonfared
همه انجیل‌ها متفق‌القولند که رسالت او دقیقاً پس از رویدادی آغاز شد که زندگی او را متحول ساخت ــ غسل تعمید او به دست یحیی تعمید دهنده (یوحنای معمدان). بنا بر انجیل مرقس: یحیی تعمید دهنده در بیابان حاضر شد و به تبلیغ غُسل توبه برای بخشش گناهان پرداخت.... در آن روزها عیسی از ناصره جلیل آمد و یحیی در رود اردن او را غسل تعمید داد. و وقتی او از زیر آب بیرون آمد در آن هنگام رسم بر این بود که شخص در جریان غسل تعمید کاملا به زیر آب فرو رود بی‌درنگ مشاهده کرد که آسمان‌ها شکاف برداشت و روح خدامانند کبوتری بر او فرود آمد؛ و بانگی از آسمان برخاست که «تو پسر عزیز من هستی؛ از وجود تو بسیار خرسندم». (۲۲)
imaanbaashtimonfared
بیش‌تر منابع قرن اول را باقی مانده اعضای قشر بسیار کوچک نخبگان امپراتوری روم نوشته بودند. از نظر آن‌ها، عیسی (اگر اصلا اسمش به گوششان خورده بود) صرفاً فردی جنجال‌آفرین و افسونگری دردسرساز در بخش کوچک و عقب‌افتاده‌ای از جهان بود
imaanbaashtimonfared
اگر کسی نتواند بدون به میان آوردن نام خدا اطمینان دیگران را جلب کند از پیش محکوم و مطرود است.
imaanbaashtimonfared
دین مسیحی، مانند میترائیسم (مهرپرستی)، برای تولد معجزه‌آسای یک نوزاد مقدس، خوراک مقدس نان و آب (یا شراب)، غسل تعمید، و وعده رستاخیز اهمیت خاصی قایل بود.
imaanbaashtimonfared
فتوحات و فرمانروایی رومیان باعث ناآرامی و ناامنی اجتماعی زیادی در میان اقوام محلی شد و در نتیجه به پیدایش شرایط مساعد برای گسترش ادیان تازه‌ای که نوید برادری و رستگاری می‌دادند کمک کرد.
imaanbaashtimonfared
فتوحات و فرمانروایی رومیان باعث ناآرامی و ناامنی اجتماعی زیادی در میان اقوام محلی شد و در نتیجه به پیدایش شرایط مساعد برای گسترش ادیان تازه‌ای که نوید برادری و رستگاری می‌دادند کمک کرد.
imaanbaashtimonfared

حجم

۲٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

حجم

۲٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۱۲۷ صفحه

قیمت:
۵۹,۰۰۰
تومان