دانلود و خرید کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی امیر مهجوریان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی اثر امیر مهجوریان

کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی

کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی نوشتۀ امیر مهجوریان است. انتشارات ادیبان روز این کتاب آموزشی را روانۀ بازار کرده است.

درباره کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی

محتوای کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی شامل هفت فصل است و در گردآوری و تألیف مطالب سعی شده است تا جای ممکن از توضیحات بدیهی و طولانی پرهیز شود و به اصل مطلب پرداخته شود. فصل اول به بررسی ادبیات موضوعی معماری سازمانی اختصاص دارد و سعی شده است مبانی تعاریف تاریخچه و مفاهیم مهم معماری سازمانی به‌قدر کافی در اختیار خوانندگان قرار گیرد. بررسی کاربردها و مزایای معماری سازمانی با ذکر نمونهٔ تجارب واقعی و مستند به منابع قابل‌استناد، از دیگر بخش‌های این فصل است. در فصل دوم ساختار و محتوای پیکرهٔ دانش معماری سازمانی تشریح شده است. نویسنده از تعریف و کاربرد معماری سازمانی شروع کرده و سپس به ارائۀ مدلی مفهومی از شاخه‌های پیکرۀ دانش معماری سازمانی پرداخته است. فصل سوم نگاهی به نقش معمار و ماهیت حرفه (شغل) معماری انداخته است؛ همچنین دربارۀ جایگاه تشکیلات معماری و مسیر شغلی معماران مباحث متنوعی ارائه شده است. معرفی پیشکسوتان معماری سازمانی و تبیین رابطۀ تفکر سیستمی با معماری از دیگر مطالب این فصل است. فصل چهارم به بررسی مباحث متنوع مرتبط با راهبری و مدیریت معماری سازمانی از جمله فرایندهای معماری ارزیابی و ارزشیابی معماری ابزارهای مدیریت معماری سازمانی و ترویج معماری می‌پردازد؛ همچنین مباحثی که نیازمند شفاف‌سازی و تأمل بیشتر است، مشخص و در انتها پیش‌بینی وضعیت و جایگاه آیندۀ معماری سازمانی ارائه می‌شود. فصل پنجم به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین چارچوب‌ها و روش‌شناسی‌ها و مدل‌های مرجع معماری سازمانی می‌پردازد؛ بدین منظور درمورد هر کدام خلاصه‌ای از تاریخچه، مبانی، کاربردها نقاط قوت و ضعف و نهایتاً وضعیت پشتیبانی به‌روزرسانی آن بررسی می‌شود. در فصل ششم به‌صورت ویژه به چارچوب ملی معماری سازمانی ایران پرداخته می‌شود. هدف نخست نگارنده معرفی کامل و تفصیلی یک نمونه چارچوب به خوانندگان بوده است تا با همۀ عناصر و اجزای یک چارچوب به‌صورت دقیق آشنا شوند؛ همچنین نظر به اینکه چارچوب ملی ایرانی‌ها حاصل توانمندی و تجارب چندین‌سالهٔ خبرگان داخلی است، آشنایی کافی با این چارچوب برای مخاطبان کتاب لازم تشخیص داده شده است. در فصل پایانی کتاب، مروری بر سرگذشت معماری سازمانی در ایران شده است و رویدادهای مهم و تأثیرگذار، فهرست و دستاوردهای ملی بیان شده است. از مطالب جالب این فصل رتبۀ ایران در میان سایر کشورهای جهان و گزارش آسیب‌شناسی پروژه‌های معماری سازمانی در کشور همراه با ارائۀ راهکارها و توصیه‌های کاربردی است؛ همچنین معرفی نمونه نهادها و مؤسسات فعال در اکوسیستم معماری سازمانی از دیگر بخش‌های فصل هفتم و پایانی این کتاب است.

خواندن کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران معماری و تاریخ آن پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مقدمه ای بر پیکره دانش معماری سازمانی

«اگرچه در شاخه‌های مختلف علوم و هنر معانی و تفاسیر متنوعی برای واژه معماری وجود دارد؛ بااین‌وجود می‌توان گفت معماری همواره یادآور تجربه تسلط، نگرشی کلان و دانش و مهارتی آمیخته باهنر بوده است. تجربه معماری در برخی از رشته‌های مهندسی نظیر راه و ساختمان به هزاران سال پیش برمی‌گردد. ایرانی‌ها، مصری‌ها، یونانی‌ها و رومیان مشاغل معینی تحت عنوان معمار داشته‌اند که جزو طبقات اجتماعی بالای جامعه محسوب می‌آمده‌اند.

اما معماری به‌عنوان علم و هنر طراحی سیستم‌های پیچیده، از رشد کمی و کیفی چشمگیری برخوردار بوده است. گواه این ادعا تحقیق مؤسسات معتبر مشاوره‌ای از مدیران ارشد اطلاعاتی در ۸۹ کشور جهان است که نتایج آن حاکی از رشد چشمگیر تقاضا برای مهارت معماری سازمانی است، همچنین پژوهشی دیگر نشان می‌دهد طی سه دهه گذشته میانگین رشد سالانه مقالات معماری سازمانی ۲۱ درصدی بوده است؛ درحالی‌که این نرخ برای کل مقالات فناوری اطلاعات تنها ۵ بوده است.

با این مقدمه‌چینی فصل اول کتاب را آغاز می‌کنیم محتوای این فصل متمرکز بر ادبیات موضوعی معماری سازمانی از اواسط دهه ۱۹۸۰ تا ابتدای سال ۲۰۲۰ است؛ بدین منظور ابتدا تعریف معماری ازنقطه‌نظر صاحب‌نظران بررسی می‌شود پس از آن مفاهیم مهم معماری معرفی می‌گردد؛ در ادامه تاریخ تحلیلی معماری بررسی و سپس اهداف ضرورت و کاربردهای معماری تبیین می‌گردد. در انتها نیز نقطه‌نظرات موافقان نقطه‌نظرات معماری سازمانی مرور می‌شود.

لازم به تأکید است در فصل اول نگارنده صرفاً به گردآوری و طبقه‌بندی نقطه‌نظرات سایر نویسندگان و صاحب‌نظران پرداخته است و از ارائه دیدگاه‌های خود پرهیز نموده است؛ در فصول بعدی نقطه‌نظرات و تحلیل‌های نگارنده برجسته‌تر خواهد بود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۷٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۵۸۰ صفحه

حجم

۱۷٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۵۸۰ صفحه

قیمت:
۱۰۲,۵۰۰
۵۱,۲۵۰
۵۰%
تومان