دانلود و خرید کتاب ابوذیه و دوبیتی فاضل عباسپور دربندی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ابوذیه و دوبیتی اثر فاضل عباسپور دربندی

کتاب ابوذیه و دوبیتی

معرفی کتاب ابوذیه و دوبیتی

کتاب ابوذیه و دوبیتی نوشتهٔ فاضل عباسپور دربندی است و انتشارات کلیما آن را منتشر کرده است. این کتاب به بررسی تأثیرپذیری ابوذیه از دوبیتی فارسی می‌پردازد.

درباره کتاب ابوذیه و دوبیتی

ابوذیه ژانری از ادبیات شفاهی عربی است که شباهت‌های فراوانی با ژانر دوبیتی فارسی دارد؛ به عنوان مثال از دوبیت تشکیل شده است، در همان وزن عروضی دوبیتی سروده شده (مفاعیلن مفاعیلن فعولن)، درونمایه‌های مشترکی با دوبیتی دارد صورت‌های ملحون دارد و دارای زبان عامیانه است. با توجه به این شباهت‌ها و درنظرگرفتن اینکه دوبیتی و رباعی، از قدیمی‌ترین قالب‌های شعر فارسی است و ریشه در ادبیات پیشااسلامی دارد و این نکته که در زبان عربی، دوبیتی و رباعی وجود نداشت و شعر الدوبیت در ادبیات عربی، متأثر از رباعی فارسی شکل گرفته است، به نظر می‌رسد این ژانر شفاهی، از دوبیتی فارسی متأثر باشد خاصه که روابط تاریخی نیز بین دو ادبیات فارسی و عربی وجود دارد. از این جهت می‌توان با تکیه بر نظرات مکتب فرانسویِ ادبیات تطبیقی، این تأثیرات را کاوید. تأثیراتی که پویایی زبان و روابط بلندِ تاریخی بین دو زبان فارسی و عربی را نشان می‌دهد.

کتاب ابوذیه و دوبیتی از سه فصل تشکیل شده است؛ در فصل نخست ادبیات شفاهی عربی و انواع آن معرفی شده و صورت بندی گردیده و جایگاه ابوذیه در این تقسیم‌بندی مشخص شده است. در فصل دوم، ابوذیه به عنوان ژانری از شاخه ادبیات شفاهی، به لحاظ فرم و محتوا و کارکرد مورد مداقه قرار گرفته است. در فصل نهایی، ساحت های تاثیرپذیری ابوذیه از ژانر دوبیتی فارسی مطالعه شده است.

خواندن کتاب ابوذیه و دوبیتی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات عربی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۴۶,۵۰۰
۲۳,۲۵۰
۵۰%
تومان