دانلود و خرید کتاب عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد، صدرالمتألهین شیرازی و ایمانوئل کانت علاءالدین ملک‌اف
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد، صدرالمتألهین شیرازی و ایمانوئل کانت اثر علاءالدین  ملک‌اف

کتاب عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد، صدرالمتألهین شیرازی و ایمانوئل کانت

معرفی کتاب عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد، صدرالمتألهین شیرازی و ایمانوئل کانت

«عقل و ایمان از دیدگاه ابن رشد، صدرالمتألهین شیرازی و ایمانوئل کانت» نوشته‌ی علاءالدین ملک‌اف (-۱۳۶۱) است.

از مهمترین مباحث معرفت‌شناسی دینی و فلسفهْ دین، بحث «عقل و ایمان» است. برای توجیه ایمان به خداوند که شاخص‌ترین مصداق اعتقاد دینی است، شیوه‌های گوناگونی وجود دارد. در این کتاب به بررسی نسبت عقل و ایمان در تطبیق اندیشه‌های صدرای شیرازی، ابن رشد و کانت پرداخته شده است.

طرح مسئلهْ عقل و ایمان و نسبت هر کدام با یکدیگر از دیرینه‌ترین، مشهورترین دغدغه‌های بشری از عصر اسطوره تا پساتجدد بوده و بی‌تردید مهمترین مسئلهْ الهیاتی معاصر در جهان آشوبناک کنونی است. از این عنوان، زمانی به عقل و وحی، گاهی به عقل و دین و گاهی به عقل و نقل یاد شده است، هر چند تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. عقل را به اعتباری می‌توان به عقل نظری و عملی تقسیم کرد و برای هر کدام تعاریف گوناگون مطرح کرد. از طرفی ایمان هم دارای ابعاد مختلفی است که بعد معرفتی، عاطفی، عملی و اجتماعی از جمله آنهاست. بر این اساس برای ایمان تعاریف مختلف از قبیل عقل‌گرایانه، اراده گرایانه و عمل‌گرایانه و... ترسیم شده است. از مهمترین این نظرات می‌توان به سه دیدگاه متفاوت ابن رشد، صدرای شیرازی و ایمانوئل کانت اشاره‌کرد. با توجه به اینکه هر یک اینها از بزرگان فلسفه به شمار می‌روند، مقایسهْ نظریاتشان اهمیت بیشتری خواهد داشت.

معرفت؛ مقدمه‌ای بسیار کوتاه
جنیفر نایجل
پدیدارشناخت تاریخ استعلایی فلاسفه اسلامی
منوچهر صدوقی سها
تأمّلاتی در آیات مبارکه‌ قرآن کریم
ابراهیم یزدی
فلسفه‌ عقل
بیژن طرهانی
جلوه‌های مدارا در آثار سخنوران بزرگ فارسی: فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ
احمد کتابی
منتخب مثنوی دفتر دوم
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مولوی
هرکجا که دلیل ما را برد: از «اصل خدا نیست» تا «خدا هست»
آنتونی فلو
منشآت میبدی
قاضی حسین میبدی
بفرمائید فلسفه! (۱)؛ گفت‌وگو با بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر
دیوید ادموندز
سخن‌گفتن درباره‌ خدایی متشخص؛ رساله‌ای درباره‌ی الهیات فلسفی
وینسنت برومر
تحفة الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار
عمادالدین حسن بن علی مازندرانی طبری
روش روشن
مهدی مهدوی
ترجمه‌ی تفسیر العنایات الرضویه
محمد تقی بن محمد باقر آقا نجفی
شامگاه فلسفه؛ مروری بر رکود تفکر فلسفی در ایران
بهروز عباسپور
بفرمائید فلسفه! ۲؛ تاریخ فلسفه به روایت فیلسوفان معاصر
دیوید ادموندز
دختر سمنگان
تورج عاطف
وجود خدا؟!
ریچارد سوئینبرن

نظرات کاربران

چڪاوڪ
۱۳۹۸/۱۱/۲۸

این کتاب که استنباط می‌شود برگرفته از یک پژوهشِ دانشگاهی‌ست، به بسط و نقدِ سه‌ دیدگاه در ارتباط با عقل و ایمان پرداخته است. مطالب نسبتاً گام‌به‌گام پیش می‌روند، اما نیاز به گسترش مفاهیم در لایه‌های عمیق‌تر، بهنگام مطالعه‌ کتاب، برای

- بیشتر
ن ی
۱۳۹۸/۱۲/۰۵

با تشکر از طاقچه لطفا کتاب های فلاسفه کهن ایرانی را بیشتر گسترش دهید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
در نظر صدرا بین احکام عقل و ایمان در حقیقت هیچ تضادی وجود ندارد، بلکه اگر تضاد و ناهماهنگی متصور باشد خارج از حقیقت آن دو می‌باشد و اگر کسی ماهیت عقل و ایمان را چنان‌که هست بشناسد آن دو را کاملاً به هم منطبق می‌یابد.
چڪاوڪ
کسی که دارای عقل نافذ نباشد، از دین تنها پوسته را به ارث می‌برد و از ظواهر دین بهره‌مند می‌شود
چڪاوڪ
عقل در لغت معانی متعدد دارد که از جملهْ آنها «تثبیت در امور» است. به عقل «عقل» گفته‌اند زیرا صاحبش را از سقوط در مهالک باز می‌دارد. عقل از ریشهْ «عقال» به معنای زانوبند شتر گرفته شده؛ چرا که عقل بر هوس‌ها پا می‌نهد.
چڪاوڪ
در نگاه صدرا عقل انسانی در اثر تجربه و آزمایش و با حرکت فکری و استدلال به دست نمی‌آیند؛ و لذا نمی‌توان کسانی که تجربیات بسیاری را از سرگذرانده‌اند و در امور مختلف راه‌های گوناگونی را آزموده‌اند و به نتیجه‌ای خاص رسیده‌اند یا اینکه در اثر درس و بحث فراوان و تحصیل گفته‌های پیشینیان در رشته یا رشته‌های خاصی صاحب رأی و نظر شده‌اند را صاحبان عقل و حکمت دانست، بلکه اصولاً عقل و حکمت بخشش الهی است که از راه ویژه‌ای به بعضی از انسان‌هایی که دارای شرائط لازم باشند، بخشیده می‌شود و چه بسا تجربه و تحصیل و تلمّذ یکی از شرائط لازم باشد نه شرط کافی.
چڪاوڪ
شناخت، رکن ایمان است، جزء ایمان است و ایمان بدون شناخت، متزلزل و لغزان است، ولی شناختِ تنها نیز ایمان نیست. در ایمان بر خلاف شناخت، عناصری چون گرایش، تسلیم، خضوع، علاقه و محبت نیز نهفته است. ایمان مسئله‌ای است مبتنی بر آگاهی، ولی همراه با گرایش. ایمان یعنی، خدا آگاهی مقرون به گرایش و تسلیم در پیش‌گاه حق.
چڪاوڪ
اگر در سرآغاز و اولین گام تلاش فکری از عهده «رد شکاکیت» برنیاییم هیچ زمینه‌ای برای مباحث دین شناسانه باقی نخواهد ماند و در وادی شکاکیت دینی خواهیم افتاد
چڪاوڪ
هر باوری معرفت نیست، ولی هر معرفتی باور است. باورهای موجّه می‌توانند معرفت باشند، اما باورهایی که هیچ توجیهی در پذیرش آنها نداریم، معرفت نیستند. ایمان مؤمنان را یا باورهای موجه همراهی می‌کند یا باورهای ناموجه. نوع اول، ایمان عالمانه است و نوع دوم، ایمان عامیانه.
چڪاوڪ
«کل ما حکم به العقل حکم به الشرع، و کل ما حکم به الشرع حکم به العقل» .
MandooS

حجم

۲۹۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۳ صفحه

حجم

۲۹۱٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۰۳ صفحه

قیمت:
۱۸۰,۰۰۰
تومان