دانلود رایگان کتاب قلعه متحرک دایانا واین جونز ترجمه شراره صدیق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قلعه متحرک اثر دایانا واین جونز

کتاب قلعه متحرک

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب قلعه متحرک

کتاب قلعه متحرک -که با نام قلعه متحرک هاول نیز شناخته می‌شود- اثر دایانا واین جونز و منتشرشده در سال ۱۹۸۶ است. این کتاب داستان دختری به نام سوفی را روایت می‌کند که به شکلی ناخواسته توسط جادوگری طلسم می‌شود و اکنون مجبور است به قلعه‌ای متحرک در دل تپه‌ها برود.

این کتاب با ترجمه شراره صدیق توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر شده است.

درباره کتاب قلعه متحرک هاول

قلعه متحرک هاول رمانی فانتزی اثر دایانا واین جونز، نویسنده‌ی بریتانیایی است که نخستین بار در سال ۱۹۸۶ منتشر شد. قلعه متحرک هاول نخستین رمان از مجموعه‌کتاب‌های سری هاول است. این مجموعه همچنین شامل کتاب قلعه در هوا (منتشرشده در سال ۱۹۹۰) و خانه‌ هزارتو (منتشرشده در سال ۲۰۰۸) است.

این کتاب تا شرف به دست آوردن جایزه‌ی کتاب سالانه‌ی بوستون گلوب-هورن رفت و ۲۰ سال بعد، برنده‌ی جایزه‌ی فونیکس (به معنای ققنوس) شد. برنده‌شدن جایزه‌ی ققنوس، پرنده‌ای افسانه‌ای که از خاکستر خود دوباره متولد می‌شود، حکایت درآمدن این کتاب از گمنامی را نیز دارد. از این رمان در سال ۲۰۰۴ در انیمیشنی به همین نام به کارگردانی هایائو میازاکی اقتباس شد. این انیمیشن نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند نیز شد.

جونز برای ایده‌ی نوشتن کتاب قلعه متحرک هاول، از پسری مدرسه‌ای تشکر کرده که از او خواسته بود کتابی با عنوان قلعه‌ی متحرک بنویسد. در نهایت جونز رمانی فانتزی، کلاسیک و جذاب خلق کرد که در هر بخش مخاطب را با شگفتی‌های جدیدی مواجه می‌کند.

قلعه متحرک، داستان سوفی را روایت می‌کند؛ سوفی این مشکل بزرگ را دارد که بزرگ‌ترین دختر از میان سه دختر خانه است و اگر خانه را ترک کند و به دنبال سرنوشتش برود، به ‌شدت شکست خواهد خورد. اما هنگامی که او ناخواسته خشم جادوگر زباله‌ها را به خود جلب می‌کند، تحت تاثیر یک طلسم وحشتناک قرار می‌گیرد که او را به یک پیرزن تبدیل می‌کند. تنها شانس او برای شکستن این طلسم در قلعه‌ی متحرک هاول نهفته است.

برای از بین بردن این افسون، سوفی باید با هاول بی‌قلب سر کند، با یک شیطان آتشین معامله کند و با جادوگر زباله‌ها نیز رودررو ملاقات کند. در طول مسیر، سوفی متوجه می‌شود که داستان خودش و هاول چیزی نیست که تنها با یک نگاه بتوان به آن پی برد.

در این معمای غول‌پیکر فانتزی، سرنوشت‌ها به هم گره می‌خورند، هویت‌ها ردوبدل می‌شوند و عاشقان گیج می‌گردند. جادوگر هاول را طلسم کرده است؛ آیا سرنخ شکستن این طلسم در یک شعر معروف نهفته است؟ با ورود سوفی به قلعه‌ی هاول چه اتفاقی می‌افتد؟

خواندن و خرید کتاب قلعه متحرک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

خواندن و خرید کتاب قلعه متحرک هاول را به تمام کسانی پیشنهاد می‌کنیم که به داستانی فانتزی و جذاب علاقه‌مند هستند.

چرا باید کتاب قلعه متحرک هاول را بخوانیم؟

اگر از طرفداران میازاکی اما در جست‌وجوی شخصیت‌ها، داستان‌ها، جادو و کمدی‌ بیشتر هستید، باید کتاب قلعه متحرک را بخوانید. حتی اگر طرفدار میازاکی هم نباشید، قلعه متحرک هاول داستانی لذت‌بخش است که می‌تواند هر کسی را مجذوب خود کند.

خلاصه داستان کتاب قلعه متحرک هاول

شخصیت‌های اصلی کتاب قلعه متحرک هاول و سوفی هستند. این کتاب و در مورد موضوعاتی از جمله پذیرش، هویت و تبدیل دشمنان به عشاق صحبت می‌کند.

داستان قلعه متحرک در یک پادشاهی به نام اینگری اتفاق می‌افتد. سوفی هاتر، زن جوان هجده‌ساله‌ای که در شهر مارکت چیپینگ زندگی می‌کند، معتقد است که دختر بزرگ خانواده بودن او را به سمت زندگی روزمره و ملال‌آوری سوق داده است. او برای نامادری‌اش، فانی، شاگردی می‌کند و به اداره‌ی مغازه‌ی کلاه‌‌فروشی خانوادگی‌شان کمک می‌کند. تمام این‌ها در حالی است که خواهران سوفی، لتی و مارتا به ترتیب نزد یک نانوا و یک جادوگر شاگردی می‌کنند. سوفی حین کار در مغازه‌ی کلاه‌فروشی، خجالتی، ترسو و بدون اعتماد‌به‌نفس بار می‌آید.

یک روز در مغازه‌ی کلاه‌فروشی، زنی ثروتمند وارد مغازه می‌شود و خود را جادوگر زباله‌ها معرفی می‌کند. جادوگر زباله‌ها سوفی را طلسم می‌کند و باعث می‌شود سوفی تبدیل به یک پیرزن شود. سوفی بلافاصله وسایل خود را جمع می‌کند و معتقد است دیگر وقتش رسیده تا خود را از خانواده‌اش جدا کند، زیرا ممکن است این تنها شانس او برای خوشبختی و ثروت باشد و داستان از همین بیرون‌آمدن سوفی از منطقه‌ی امن خود آغاز می‌شود.

درباره دایانا واین جونز

دایانا واین جونز (متولد ۱۶ آگوست ۱۹۳۴ - درگذشته در ۲۶ مارس ۲۰۱۱) رمان‌نویس اهل بریتانیا بود. جونز نوشتن را در اواسط دهه‌ی ۱۹۶۰ آغاز کرد و مدعی بود که این کار را برای حفظ سلامت عقلش انجام می‌دهد. نخستین کتاب جونز، رمانی به نام تغییر بود که در سال ۱۹۷۰ منتشر شد و داستانش از زمانی که امپراتوری بریتانیا مستعمره‌ها را از بین می‌برد، سرچشمه گرفت.

به طور کلی کتاب‌های جونز از موقعیت‌های شلوغ سرگرم‌کننده گرفته تا مشاهدات اجتماعی دقیق و تقلید‌های شوخ‌آمیز از فرم‌های ادبی را در برمی‌گیرد. از میان مهم‌ترین کتاب‌های او می‌توان به قلعه متحرک هاول، خانه هزارتو و شیرین‌بیان و جادوگر اشاره کرد.

جونز در اوایل تابستان ۲۰۰۹ به سرطان ریه مبتلا شد و نهایتا در ۲۶ مارس ۲۰۱۱ بر اثر این بیماری درگذشت.

اقتباس‌ها از کتاب قلعه متحرک

رمان قلعه متحرک هاول در سال ۲۰۰۴ در یک انیمیشن به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی مورد اقتباس واقع شد. این انیمیشن به‌شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، رکوردهای باکس آفیس ژاپن را شکست و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند شد.

رابرت ولنتاین نیز اقتباسی از این رمان را برای بافلگاب و رادیو بی‌بی‌سی ۴ نوشت که در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱ پخش شد. جولیا مکنزی و داکوتا بلو ریچاردز به‌ترتیب در نقش سوفی پیر و جوان، ایوان رئون، آنگوس ایمری و دن استارکی در این نمایش صوتی بازی کردند.

نظرات افراد و مجلات مشهور درباره کتاب، نویسنده و انیمیشن اقتباسی از کتاب قلعه متحرک هاول

بارنز اند نوبل، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی کتاب در ایالات متحده آمریکا، کتاب قلعه متحرک هاول را یک فانتزی مسحور‌کننده و سرشار از غافل‌گیری عنوان می‌کند.

پابلیشرز ویکلی، نشریه‌ی آمریکایی، کتاب قلعه متحرک را ترکیبی شگفت‌انگیز از طنز، جادو و داستان عاشقانه عنوان می‌کند.

وب‌سایت مشهور بازبینی فیلم راتن تومیتوز، بر اساس ۱۸۱ بررسی، امتیازی ۸۷درصدی را به انیمیشن قلعه متحرک هاول اختصاص داده است. این وب‌سایت قلعه متحرک هاول را انیمیشنی عالی توسط میازاکی توصیف کرده که کودکان را با داستان خارق‌العاده‌اش به وجد می‌آورد و قلب و ذهن بینندگان مسن‌تر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کلودیا پویگ، منتقد USA Today، نقد مثبتی به این انیمیشن نشان داد و آن را به دلیل توانایی آن در آمیختن احساس شگفتی کودکانه با احساسات و انگیزه‌های پیچیده تحسین کرد. جو مورگنسترن از وال استریت ژورنال نیز این فیلم را ضیافت متحرکی از لذت نامید. در مجموع انیمیشن قلعه متحرک هاول در فهرست ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۵ بسیاری از منتقدان ظاهر شد.

پیام کتاب قلعه متحرک چیست؟

کتاب قلعه متحرک هاول از آن دسته کتاب‌هایی است که در طول داستانش خوانندگان می‌توانند درس‌های بی‌شماری از آن بگیرند. داستان قلعه متحرک هاول گواه این است که هیچ‌کس نمی‌تواند برای همیشه از مشکلات زندگی فرار کند. سوفی نشان می‌دهد که افراد باید از ناحیه‌ی امن خود خارج شوند تا بهترین زندگی را داشته باشند و به چیزهایی که در جست‌وجوی آن هستند برسند و جادوگر زباله‌ها نمونه‌ی بارزی است که حتی تلخ‌ترین افراد نیز می‌توانند در جهت بهتر شدن تغییر کنند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

نسخهٔ الکترونیکی این کتاب هنوز به طاقچه نیامده.