دانلود و خرید کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند احمد پدرام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند اثر احمد پدرام

کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند

معرفی کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند

کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند نوشتهٔ احمد پدرام و ویراستهٔ نوید پدرام است و انتشارات ترانه پدرام آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند

بچه‌ها و نوجوانان زیادی را سراغ داریم که نمی‌دانند کجا و برای چه کاری باید «خجالت بکشند» و برای کدام کار و کجا «خجالت نکشند». به نظر می‌رسد به طور سرشتی، کودکان دارای مهارت‌های خاصی برای تعامل با محیط خارج از خانه و ارتباطی دوستانه با دیگر کودکان هستند. اما تعدادی از کودکان در سنین پایین به دلیل ضعف شیوه‌های تربیتی و ضعف در شناخت موقعیت و توان خود، دچار خجالت بی‌حد و گاهی کمبود اعتمادبه‌نفس می‌شوند.

کودکی که رفتاری را در خانه نشان می‌دهد و به او می‌گویند: خجالت بکش! و بعد از او می‌خواهند که همان رفتار را در جمع خانواده و فامیل نشان دهد و از اینکه او امتناع می‌کند آشفته می‌شوند و به او دستور می‌دهند که: خجالت نکش! نهایتاً چه باید بکند؟

این «کم‌رویی طبیعی» می‌تواند از کودک ما، نوجوانی بسازد که اعتماد به خود نداشته باشد و یا جوانی بشود که در رویارویی با جامعه، هراس داشته و بزرگسالی بسازد که به‌شدت ناشاد و در دوست‌یابی، حفظ‌کردن دوستان و یا به دست آوردن شغل، مشکلات فراوانی پیدا کند.

خجالت در واقع نوعی ویژگی رفتاری در کودکان است، نه یک عیب و نقص که نیازی به دعوا و مجادله برای یافتن مقصر و یا احساس شرمندگی پدر و مادر باشد. این ویژگی با تشویق و حمایت پدر و مادر قابل اصلاح است.

احساس ناخوشایند کم‌رویی می‌تواند در سنین مختلف، علل گوناگون و حتی نمود متفاوتی داشته باشد. در کودکان سنین پیش از دبستان، کم‌رویی و شرم می‌تواند ناشی از درست انجام‌ندادن کاری باشد که از او خواسته شده یا خودش به انجام‌دادن آن پرداخته است. اما در کودکان سنین دبستان احساس خجالت و کم‌رویی می‌تواند ناشی از تصوری که از بدن خود دارند به وجود آید و مثلاً از قد کوتاه یا بلند خود و چاقی یا لاغری خود بیمناک و شرم‌زده باشند. در دورهٔ دبستان خجالتی‌بودن می‌تواند ناشی از ترس از طردشدن و یا تنها ماندن در جمع باشد.

بعضی‌ها خجالتی‌بودن و کم‌رو بودن را متفاوت می‌دانند. احساس خفیف خجالت در مواجهه با غریبه‌ها و مکان‌های جدید می‌تواند به سادگی و با چند مواجهه یا دقایقی بعد از قرار گرفتن در موقعیت برطرف شود اما کم‌رویی، خجالت‌کشیدن توأم با اضطراب است و گاهی این ترس و اضطراب به حدی زیاد است که منجر به منزوی‌شدن کودک می‌شود. یادآور شویم که گاهی نیز منزوی‌شدن و کناره‌گیری از فعالیت اجتماعی به علت کم‌رویی نیست و می‌تواند به علت افسردگی و اضطراب باشد.

نقش فرهنگ در تفسیر کم‌رویی نیز دارای اهمیت است. بعضی فرهنگ‌ها مثل آمریکایی‌ها کم‌رویی و خجالت را منفی می‌دانند. در بعضی فرهنگ‌های آسیایی خجالتی‌بودن را نشانهٔ مؤدب بودن و احترام تلقی می‌کنند.

جالب است بدانید که در فرهنگ خود ما نیز، در گذشته خجالتی‌بودن در بسیاری از خانواده‌ها بیشتر یک ارزش تلقی شده و جزو سجایای اخلاقی شمرده می‌شده است.

کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند به والدین یاری می‌رساند که کمرویی را بهتر بشناسند و به فرزندانشان کمک کنند کمرویی‌ را کنار بگذارند.

خواندن کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به همهٔ پدرها و مادرها پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب آنچه پدر و مادر باید درباره کمرویی فرزند خود بدانند

«خجالتی‌بودن، کم‌رویی و انزوای اجتماعی فرزند ما، یک مشکل اساسی است و هر وقت به وجود آن پی بردیم لازم است به تلاش برای رفع آن بپردازیم. 

ما می‌توانیم با بازی‌های گوناگون، هم فرزندمان را سرگرم کنیم و هم کمک کنیم تا از کم‌رویی او کاسته شود و همچنین مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و عاطفی او افزایش یابد. درعین‌حال با استفاده از بازی، خود ما پدر و مادرها یا دیگر اعضای خانواده و فامیل (حتی مربیان) از ایجاد این فضای بازی لذت ببریم و لذت ارتباط را به کودک بچشانیم و یاد دهیم.

۱) تئاتر خیالی: پوشیدن لباس دکتر، پرستار، آتش‌نشان، معلم، کارگر یا پلیس و دیگر شغل‌های اجتماعی و اجرای بعضی نقش‌ها در چهارچوب آن شغل‌ها و کمک‌کردن، کمک‌خواستن، معاینه‌کردن، تعمیرکردن و جنگ و گریز پلیس و دزد و غیره. حتی استفاده از اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها در این ارتباط و یا استفاده از شخصیت‌های کارتونی که کودک با آن‌ها آشنا یا به بعضی از آن‌ها علاقه دارد، می‌تواند در خانه توسط اعضای خانواده اجرا شود. این نقش‌ها و بازی‌ها، به‌صورت تئاتری خیالی که دارای بیننده است اجرا گردد و تصور شود که این نمایش و بازی توسط بینندگان تشویق می‌شود.

۲) معلم‌بازی: بسیاری از کودکان نقش «معلم» شدن را دوست دارند. می‌شود از کودک خواست که معلم شود و آنچه را که می‌داند یا می‌خواهد در نقش معلم به ما یاد بدهد ما هم به صورت یک دانش‌آموز یا دو دانش‌آموز و یا بیشتر (البته محدود به ۴-۳ نفر) به حرف‌های او گوش دهیم و دانش‌آموزان خوبی باشیم. در کودکان کم‌سن‌تر، استفاده از عروسک‌ها (حیوانات یا آدم) می‌تواند نقش معلم یا دانش‌آموز داشته باشد. جرئت ابراز وجود و نشان‌دادن رفتار دلخواه یا بیان احساس دلخواه یا مخالفت و موافقت با معلم یا دانش‌آموز، فضای مناسبی برای بالابردن اعتمادبه‌نفس و ابراز وجود می‌شود و از کم‌رویی و پنهان‌کردن افکار و عقاید می‌کاهد. این بازی شناخت احساسات یا بروز رفتار دلخواه را تسهیل می‌کند.

با توجه به امکان فیلم‌برداری با گوشی‌های همراه، تقویت این رفتارها و نشان‌دادن آن به کودک یا فیلم‌برداری خود کودک از بازی‌هایی که انجام می‌دهد می‌تواند تا حدودی زمینه را برای تقویت ارتباط فراهم کند.

۳) بازی مصاحبه: از آنجا که کودکان در تلویزیون یا فیلم‌ها می‌بیند که بعضی افراد مقابل میکروفن قرار گرفته و حرف می‌زنند، ما می‌توانیم با ایجاد فضای مصاحبه با کودک خود و گرفتن دست‌مان در مقابل صورت او و یا یک اسباب‌بازی به‌عنوان میکروفن از او بخواهیم خودش را معرفی کند یا شعر یا آوازی که می‌داند را بخواند و یا نظرش را در مورد رنگی که دوست دارد، لباسی که دلش می‌خواهد یا خوراکی‌ها و میوه‌ها و یا طبیعت و حیوانات بپرسیم. هر چه شوخ‌آمیز یا جدی، او را تشویق به ابراز نظر و احساساتش کنیم توانایی‌اش بیشتر می‌شود.

۴) ضبط صدا یا فیلم‌برداری: از کودک خود بخواهیم کاری را انجام دهد شعری را بخواند یا حرکتی نمایشی را که بلد است انجام دهد و از او فیلمبرداری کنیم. از او بخواهیم که به تنهایی یا با هم شعری را بخواند یا ترانه‌ای را زمزمه کند و صدای او را ضبط کنیم و در صورت تمایل او، آن را به افراد خانواده یا فامیل نشان دهیم و با تنوع در این کار بعضی مهارت‌های او را به‌تدریج افزایش دهیم. شنیدن صدا یا تصویر و فیلم حرکات می‌تواند برای کودک جذاب و احساس دوست‌داشتنی‌بودن بدهد. این کار و اعتمادبه‌نفس را در او افزایش داده و تمایل به ابراز توانایی یا پرسیدن سؤال یا پاسخ به سؤال و تعامل را در او بیشتر سازد.

۵) پانتومیم: شاید برای پدر و مادرها هم سرگرمی جالبی باشد که با فرزندشان به «لال‌بازی» یا بازی «پانتومیم» بپردازند. بازی کردن نقش دکتر، تعمیرکار، پلیس، آشپز یا پرستار و یا اجرای کارهایی مثل جاروکردن، ظرف‌شستن، عصبانی‌شدن، تعجب‌کردن و... را به‌صورت بدون کلام و با رفتار تأثیری مشابه دارند. ابراز احساسات و تشویق و شادی و خنده و ایجاد فضای دلپذیر و یا لذت از فضای ایجاد شده، از کم‌رویی کودک می‌کاهد و امکان و فرصت ارتباط را بیشتر می‌کند.

۶) کتاب و قصه‌خوانی و قصه‌گویی: خواندن کتاب قصه یا شعر و یا گفتن قصه‌های متناسب با سن کودکان و حتی جنس آن‌ها، به پسر و دختر کوچک ما این فرصت را می‌دهد که او هم برای ما شعر بخواند یا قصه بگوید و قصه بسازد.

پدر و مادرها توجه داشته باشند که می‌توانند قصه‌سازی کنند و به‌صورت خلاقانه در مورد انواع حیوانات و پرندگان قصه‌هایی فی‌البداهه بگویند. از فرزند خود بخواهند که در تکمیل یا ادامهٔ قصه و یا بازگویی قصه مشارکت کند. تشویق به گفت‌وشنود و تعامل، از کم‌رویی کودک می‌کاهد.

گوش‌سپردن مغالانه، پذیرش مشکل، شکیبایی، شنوندهٔ خوب و فعال بودن، نگاه کردن مشتاقانه و وقت‌گذاشتن برای کودک می‌تواند او را امیدوار کند که پدر و مادر او، پذیرش او را داشته و زمان لازم را برای شنیدن و دیدن کارها و توانایی‌های او صرف می‌کنند.

۷) گفتن خاطره یا خاطره‌بازی: بسیاری از کودکان، مثل همان قصه‌خوانی مشتاق می‌شوند که خاطرات خنده‌دار یا هیجان‌انگیز از خودشان یا کودکی برادر و خواهرشان و یا حتی کودکی پدر و مادرشان بشنوند.

امروزه بسیاری از پدر و مادرها گرفتار گوشی‌های هوشمند خود شده و از بودن با هم غافل می‌شوند. این موضوع می‌تواند موجب تشدید احساس تنهایی و تقویت ترس از ارتباط در کودک کم‌رو و خجالتی شود. «کار دارم» ها و بهانه‌تراشی‌های خود را کم کنیم و با کودک کم‌رو به ارتباط پرداخته و او را تشویق به تعریف کنیم. خاطرات روزانه و اتفاقات جاری و گذشته را موضوع صحبت قرار دهیم و از کودک نیز صمیمانه و مشتاقانه بخواهیم حرف بزند و یا خاطره‌ای را بازگو کند.

۸) بازی نگاه کنیم و نخندیم: بسیاری از بچه‌ها دوست دارند که این بازی را انجام دهند. رو در روی هم می‌نشینیم (یا دراز می‌کشیم) و چشم در چشم هم می‌دوزیم و قرار می‌گذاریم که نخندیدم. اما با در آوردن شکلک یا ایجاد صدایی خنده‌آور سعی در خنداندن طرف مقابل می‌کنیم. این بازی، هم برای کودک لذت‌بخش و در تنش‌زدایی و میل به ارتباط مؤثر است و هم به خود ما احساس خوبی می‌دهد.

۹) تکمیل جملات: می‌توانیم اولِ جمله‌ای را بگوییم و او پایانش را بگوید یا آخر جمله‌ای را بگوییم و یا کلمه‌ای و یا اسم حیوان یا پرنده‌ای را بگوییم و از او بخواهیم جمله‌ای (خنده‌دار، یا جدی) با آن بسازد.

۱۰) پاسخ به پرسش‌ها: می‌توان از کودک در مورد بعضی مهارت‌های اجتماعی سؤال کرد، یا در مورد اطلاعات عمومی و فصل‌ها پرسید. می‌شود شرایطی را توصیف کرد و در مورد «تصمیم‌گیری» یا یافتن «راه‌حل» به او نکته‌هایی را گفت و یا راه‌حل‌ها و چگونگی تصمیم‌گیری‌های او را شنید.

موقع تاریکی چه می‌کنیم؟

با هوای سرد چه کنیم؟

گرسنۀ‌مان شود چه کنیم؟

۱۱) نقاشی‌کردن: نقاشی‌کردن، هم می‌تواند دنیای درون کودک و افکار و احساسات او را نشان دهد و هم نقش تخلیهٔ هیجانی داشته باشد. هم در جلسات مشاوره درتقویت اعتمادبه‌نفس اثر دارد و هم کمبود آن را نشان می‌دهد. روان‌شناس‌ها برای تشخیص و درمان از نقاشی کودک استفاده می‌کنند. نقاشی می‌تواند در شناخت و پیشگیری از اضطراب و افسردگی یا پرخاشگری یا احساس خودکم‌بینی مؤثر باشد و در والایش و اعتمادبه‌نفس نیز مثمرثمر گردد. نقاشی کودک خود را می‌توانید به جای خاصی در خانه نصب کنید و یا در جایی بایگانی کنید که او بتواند در صورت تمایل، آن‌ها را به دیگران نشان دهد.

۱۲) داستان‌سازی با تصاویر: کودک می‌تواند با مجموعه‌ای از تصاویر و نقاشی و عکس، داستان‌سازی کند و تخیل خود را به کار اندازد و به ارتباط بپردازد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

حجم

۴۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۶۰ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
تومان